۷ دلیل چاقی که هرگز نمی دانستید


علت چاقی

دلیل چاقی و اضافه وزن می تواند بسیاری از عاداتی باشد که ما روزانه با آنها سر و کار داریم.
در واقع باید در نظر داشته باشید که اضافه وزن و چاقی با عادات غذایی و سبک زندگی ما ارتباط مستقیم دارد. اما در برخی موارد عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث چاقی و اضافه وزن ما شوند. گاهی اوقات، با وجود رژیم قلیایی و ورزش منظم در برنامه روزانه ما، باز هم ممکن است اضافه وزن داشته باشیم.
در این مقاله از وبسایت کوییک فیت، عواملی را معرفی می کنیم که اغلب نادیده گرفته می شوند اما اساس چاقی و اضافه وزن را تشکیل می دهند. با ما بمان.

مقالات پیشنهادی در مورد چاقی و اضافه وزن

۱. ژنتیک; موثرترین دلیل چاقی و اضافه وزن

یکی از دلایل مهم و موثری که می توان برای چاقی و اضافه وزن معرفی کرد، ژنتیک است. فرزندان افرادی که چاق و اضافه وزن دارند احتمالاً چاق و اضافه وزن هستند. سبک غذا خوردن می تواند تأثیر مستقیمی بر ژن هایی که باعث چاقی می شوند داشته باشد.
ژنتیک نقش مهمی در هضم غذا، متابولیسم و ​​ذخیره چربی در بدن دارد.

علت چاقی

از سوی دیگر، باید در نظر داشته باشید که رژیم غذایی و فعالیت بدنی در کنار این عوامل می تواند تاثیر بالقوه ای بر افزایش وزن داشته باشد. افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند باید به سبک زندگی خود توجه بیشتری داشته باشند. زیرا با تغییر و اصلاح سبک زندگی می توانند چاقی ژنتیکی را کنترل کنند.

۲. اعتیاد به مواد غذایی عامل اصلی چاقی است

غذاها و خوراکی های زیادی وجود دارند که حس شادی را در مغز برمی انگیزند. یعنی با نوشیدن آنها مرکز پاداش و لذت را در مغز فعال می کنند. بیشتر این غذاها غذاهای چرب و شیرین هستند.

جالب است بدانید که اعتیاد و لذت این دسته از غذاها را می توان با داروهایی مانند نیکوتین یا حتی الکل مقایسه کرد. این گروه از ترکیبات وابسته به مواد غذایی هستند و مردم به استفاده از آنها عادت می کنند. در نتیجه رهایی از اعتیاد به این غذاها بسیار دشوار است.

مصرف بیش از حد قند باعث تغییرات هورمونی در بدن و تغییر در ساختار بیوشیمیایی بدن می شود. در نتیجه بدن به انسولین و ذخیره انرژی بیشتر عادت می کند. باید به خاطر داشته باشید که با جایگزینی مناسب و تغییر در عادات غذایی می توان پرخوری و این عامل چاقی را به اندازه کافی کنترل کرد.

۳. مقاومت به انسولین

یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی که در بدن مسئول تنظیم میزان ذخیره انرژی در بدن است، انسولین است. مهم ترین عملکرد این هورمون ذخیره چربی در سلول های شکمی است. انسولین باعث می شود که گلوکز یا قند برای دریافت انرژی وارد سلول ها شود. اگر سبک رژیم غذایی سالم نباشد، مقاومت فرد به انسولین به شدت افزایش می یابد. مقاومت به انسولین به این معنی است که سلول ها به انسولین پاسخ نمی دهند.

در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق، به دلیل سطوح بالای انسولین، انرژی به جای استفاده برای متابولیسم، در سلول های شکم ذخیره می شود. هر چه این مشکل بیشتر طول بکشد، زمینه برای چاقی و اضافه وزن فراهم می شود.

کاهش مصرف قندهای ساده و در عوض افزایش مصرف غذاهای پر فیبر می تواند به کاهش سطح انسولین در بدن کمک کند. همچنین این ماده به کاهش کالری دریافتی کمک می کند که می تواند به عنوان راه حلی برای کاهش وزن استفاده شود.

۴. استفاده از برخی داروها

گزینه دیگری که می تواند باعث افزایش وزن در بسیاری از افراد به عنوان علت چاقی شود، دارو است. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهای تجویزی برای اختلالات خلقی یا داروهای کنترل قند خون می توانند باعث افزایش وزن شوند.

علت چاقی

این گروه از داروها می توانند بر عملکرد اندام های بدن و حتی مغز تأثیر بگذارند. در نتیجه مستقیماً بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارند، اشتها را افزایش می دهند و به طور کلی پایه های چاقی و اضافه وزن را می سازند.

۵. مقاومت به لپتین

هورمون دیگری که تاثیر بسزایی در چاقی و اضافه وزن دارد، لپتین است. این هورمون در سلول های معده ترشح می شود. توجه به این نکته ضروری است که با افزایش چربی شکم، سطح این هورمون در خون افزایش می یابد.

افرادی که در محدوده وزنی سالم خود قرار دارند سطوح بالایی از لپتین دارند که به کاهش اشتهای آنها کمک می کند. زمانی که این هورمون به درستی کار کند، بر مغز تأثیر می گذارد. این همچنین ذخیره چربی را کنترل می کند. اما زمانی که عملکرد این هورمون مختل شود، زمینه برای افزایش وزن و چاقی فراهم می شود.

۶. نخوابیدن کافی

خواب کافی ممکن است در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد. اما باید در نظر داشته باشید که اگر به اندازه کافی نخوابید، بسیاری از هورمون ها در بدن نامتعادل می شوند و در نتیجه اختلالات زیادی رخ می دهد.

تغییرات هورمونی ناشی از اختلالات خواب شما را بیشتر گرسنه می کند. در نتیجه میل بیشتری به غذا و غذاهای پرکالری در افراد مختلف ایجاد می کند. باید سعی کنید بین ۶ تا ۸ ساعت در شب بخوابید.

۷. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یعنی تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی برای عملکرد طبیعی بدن نیست. در نتیجه سطح هورمون تیروئید در بدن کاهش می یابد. می گویند فردی کم کاری تیروئید دارد.

شایع ترین علت چاقی و اضافه وزن می تواند کم کاری تیروئید باشد. این مشکل نیاز به درمان دارویی دارد. کافی است نتیجه آزمایش توسط پزشک بررسی شود و سپس دارو را با دوز مناسب مصرف کنید. این مشکل می تواند به مرور زمان و با کمک درمان دارویی بهبود یابد.

مقالات پیشنهادی در مورد چاقی و اضافه وزن

یادداشت تکمیلی

علت چاقی و اضافه وزن هرچه که باشد، با محلول های قلیایی قابل کنترل است. بهترین راه برای درمان چاقی و اضافه وزن مراجعه به پزشک است. خوردن یک رژیم غذایی قلیایی همراه با فعالیت بدنی به عنوان یک راه اساسی و موثر برای کاهش وزن شناخته شده است.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.