کالری چیست و چه نقشی در تعیین تغذیه دارد؟


کالری چیست؟

بسیاری از افراد در طول روز مقدار مناسبی کالری دریافت نمی کنند و از سوء استفاده یا گرسنگی کالری رنج می برند. در این مقاله از سری مقالات جدید پزشکی سایت سیبما می بینیم که کالری چیست و اطلاعات کافی در مورد کالری برای خوردن درست ارائه می دهیم.

کالری چیست؟

وقتی کلمه کالری را روی بسته بندی مواد غذایی و نکات مدیریت وزن می بینید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می آید که کالری چیست، کالری دریافتی و مصرفی چقدر است، کیلو کالری چیست و غیره.

کالری واحدی است که برای اندازه گیری میزان انرژی موجود در غذا استفاده می شود. در واقع هر غذایی که می خوریم حاوی مواد مختلفی است که توسط بدن ما جذب شده و در چرخه تولید انرژی نقش دارند و باعث تولید انرژی یا ذخیره شدن در بدن می شوند.

برای اینکه بدانند هر غذا چقدر انرژی دارد، واحد کالری را تعریف کردند. در فیزیک، یک کالری تقریباً ۴ ژول انرژی است. ژول واحد استاندارد برای اندازه گیری انرژی در فیزیک است.

کالری مصرفی و مصرفی چیست؟

حتی زمانی که در حال استراحت یا خواب هستیم، فعالیت های مختلفی در بدن ما انجام می شود. سیستم قلبی عروقی خون تمام قسمت های بدن را تامین می کند، سیستم تنفسی اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می کند، دستگاه گوارش غذا را هضم و جذب می کند و همه این فعالیت ها باعث صرف انرژی می شود.

مصرف انرژی ما زمانی که درگیر فعالیت های مختلف می شویم، از حرکت دادن دست ها گرفته تا سخت ترین ورزش ها گرفته تا فکر کردن، افزایش می یابد. درست مانند خودرویی که برای حرکت به سوخت نیاز دارد، بدن ما نیز برای انجام فعالیت های خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی مورد نیاز بدن از طریق غذایی که می خوریم تامین می شود.

کالری دریافتی عبارت است از: مقدار انرژی به دست آمده از غذای خورده شده و کالری مصرفی مقدار انرژی است که از طریق فعالیت های مختلف در طول روز می سوزانیم.

میزان کالری مورد نیاز بدن در 24 ساعت

میزان کالری مورد نیاز بدن در ۲۴ ساعت

همانطور که گفته شد، برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، باید غذا بخوریم و در واقع کالری جذب کنیم. اما بدن در ۲۴ ساعت چقدر باید کالری نیاز داشته باشد؟

در واقع، همانطور که احتمالاً تا به حال حدس زده اید، سطح فعالیت و ویژگی های فیزیکی افراد مختلف یکسان نیست. بنابراین کالری مصرفی آنها یکسان نیست، بنابراین میزان کالری مورد نیاز بدن در ۲۴ ساعت برای هر فرد بسته به نیاز بدنی آن فرد و میزان فعالیت وی متفاوت است.

به عنوان مثال، یک ورزشکار سنگین وزن ممکن است به ۶۰۰۰ کالری در روز نیاز داشته باشد. در حالی که یک فرد معمولی با وزن ۷۰ کیلوگرم ممکن است تنها به ۲۰۰۰ کالری نیاز داشته باشد.

زنان به طور متوسط ​​به ۲۰۰۰ کالری و مردان ۲۵۰۰ کالری در روز نیاز دارند.

رابطه کالری و وزن

هر غذایی که می خوریم مقدار مشخصی کالری دارد. به طور کلی اگر در طول روز میزان کالری مصرفی ما بیشتر از کالری مصرف شده باشد، بدن این انرژی اضافی را ذخیره می کند.

انرژی به دو شکل اصلی گلیکوژن و چربی در بدن ذخیره می شود. گلیکوژن بیشتری در ماهیچه ها وجود دارد و می توان آن را بهتر سوزاند. وقتی ذخایر گلیکوژن تخلیه می شود، انرژی اضافی به صورت چربی ذخیره می شود.

در واقع، برای افزایش وزن باید بیش از کالری مصرفی خود دریافت کنیم و اگر بخواهیم وزن خود را کاهش دهیم باید کالری کمتری نسبت به مصرف خود دریافت کنیم تا بدن بتواند از ذخایر خود برای تامین کالری مورد نیاز خود استفاده کند.

کیلو کالری چیست؟

همانطور که گفته شد، یک کالری تقریباً ۴ ژول انرژی است که یک واحد کوچک است. بنابراین، کیلوکالری برای ساده کردن محاسبات مواد غذایی استفاده می شود، و اینکه هر کیلو کالری چقدر کالری دارد، یک سوال رایج برای افرادی است که کالری دریافتی خود را محاسبه می کنند.

روی بسته بندی مواد غذایی، کالری بر حسب کالری و کیلوکالری بر حسب کالری نوشته شده است. یک کیلو کالری یعنی ۱۰۰۰ کالری.

کدام غذاها پرکالری هستند؟

برخی از غذاها انرژی و حتی کالری بیشتری دارند. غذاهای پرچرب مانند سرخ کردنی ها، گوشت های چرب، روغن ها، کره، شیرینی ها و … غذاهای پرکالری هستند. در واقع در بین گروه های غذایی، چربی ها و کربوهیدرات ها کالری بیشتری دارند.

بیشتر غذاهای پرکالری، غذاهای سالمی نیستند و بهتر است کمتر مصرف شوند. اما در این میان، برخی از غذاها مانند آووکادو و کینوا، در عین اینکه کالری بالایی دارند، غذاهای سالمی هستند زیرا محتوای کالری آنها از کربوهیدرات ها و چربی های سالم تشکیل شده است.

کالری مصرفی و مصرفی چیست؟

کدام غذاها کم کالری هستند؟

بیشتر میوه ها و سبزیجات کم کالری و منابع خوب فیبر هستند. این غذاها چربی و کربوهیدرات کمی دارند و بنابراین کالری کمتری تولید می کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی نیز به عنوان گروه های غذایی کم کالری در جدول کالری مواد غذایی طبقه بندی می شوند.

آیا فقط کالری غذا باید مهم باشد؟

کالری فقط میزان انرژی غذا را تعیین می کند و در مورد ریزمغذی ها و اجزای آن غذا به ما چیزی نمی گوید. در یک رژیم غذایی خوب و سالم باید علاوه بر کالری، مواد غذایی را نیز در نظر گرفت. باید در طول روز کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کافی مصرف کنیم.

چگونه کالری دریافتی خود را افزایش می دهید؟

همانطور که گفتم، هر حرکت و هر فرآیندی در بدن ما نیاز به مصرف کالری دارد. برای کاهش وزن، ممکن است بخواهید کالری دریافتی خود را افزایش دهید تا با کاهش ذخایر انرژی در بدن، وزن شما کاهش یابد.

ورزش منظم حداقل ۳ بار در هفته و هر کدام ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بهترین راه برای افزایش مصرف کالری است. ورزش هوازی باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود.

تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز یک راه عالی برای کاهش وزن و افزایش دریافت کالری است. در این تمرینات فعالیت ورزشی با حداکثر قدرت در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و این فعالیت هر چند ثانیه یکبار تکرار می شود.

اگر در مورد کالری سوالی دارید، سوال خود را در قسمت نظرات با پزشکان سایت مطرح کنید سیب به سوال شما پاسخ دهید

سوالات متداول در مورد مصرف و مصرف کالری

کالری چیست؟

کالری هر غذا نشان دهنده میزان انرژی است که غذا تولید می کند.

هر کیلو کالری چقدر کالری دارد؟

یک کیلو کالری معادل ۱۰۰۰ کالری است و روی بسته بندی مواد غذایی به صورت Cal نشان داده شده است.

بدن در ۲۴ ساعت به چند کالری نیاز دارد؟

انرژی مورد نیاز بدن برای همه افراد یکسان نیست و همه افراد با توجه به شرایط بدنی و سطح فعالیت خود به مقدار مشخصی کالری نیاز دارند. با این حال، یک زن بالغ به طور متوسط ​​به ۲۰۰۰ کالری و یک مرد بالغ به طور متوسط ​​به ۲۵۰۰ کالری در روز نیاز دارد.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.