چگونه سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری تقویت کنیم؟


سیستم ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی بدن انسان بسیار پیچیده است و در بسیاری از بیماری ها نقش دارد. سیستم ایمنی در همه بیماری های عفونی و سرطانی نقش دارد، متاسفانه در ایجاد بیماری های التهابی، روماتیسم، آلرژی، آسم و نقرس نقش اساسی دارد. دانستن نحوه عملکرد این سیستم می تواند به درک بهتر بسیاری از این بیماری ها کمک کند. بنابراین تصمیم گرفتیم که در سری مقالات متوالی از سری مقالات پزشکی سایت سیب بیایید عملکرد ساده سیستم ایمنی را توضیح دهیم.

سیستم ایمنی چیست؟

بهتر است ابتدا ببینیم سیستم ایمنی چیست؟ به زبان ساده، سیستم ایمنی بدن مجموعه ای از سلول ها و مواد مختلف است که وظیفه آنها محافظت از بدن است. این عملکرد محافظتی با جلوگیری از ورود میکروب ها و سلول های خارجی به بدن شروع می شود و با مبارزه با آنها به روش های مختلف در بدن ادامه می یابد.

سیستم ایمنی همچنین مسئول خلاص شدن از شر سلول‌هایی در داخل بدن است که پیر یا آسیب‌دیده هستند و عملکرد لازم را ندارند. به عنوان مثال، طول عمر گلبول های قرمز خون (RBC) حدود ۱۲۰ روز است و پس از این مدت با کمک سیستم ایمنی از بین می روند.

این موضوع در مورد سلول های سرطانی نیز صدق می کند و سیستم ایمنی یک فرد سالم روزانه هزاران سلول سرطانی را از بین می برد. اگر بدن را به عنوان یک شهر در نظر بگیریم، شاید بهترین توصیف از سیستم امنیتی، گروهی از پلیس و مسئولان شهری باشد که مسئولیت امنیت، نظم و نظافت شهر را بر عهده دارند.

اما گاهی اوقات عملکرد سیستم ایمنی باعث بروز برخی بیماری ها در افراد می شود که در آینده به آن ها خواهیم پرداخت.

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

راه های تقویت سیستم ایمنی

احتمالاً تا به حال متوجه شده اید که سیستم ایمنی چقدر برای سلامتی ما اهمیت دارد، بنابراین تقویت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اصول اولیه تقویت سیستم ایمنی برای همه افراد مشترک است، یعنی:

  • رژیم غذایی سالم (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای حاوی ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب مفید) داشته باشید.
  • ورزش هفتگی منظم (حداقل سه بار در هفته به مدت یک ساعت یا بیشتر)؛
  • استراحت و خواب کافی؛
  • از استرس دوری کنید.

این اصول به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن کمک می کند. متأسفانه درگیر شدن در زندگی پرمشغله و پرمشغله امروزی، یافتن راه حل های تقویت سیستم ایمنی بدن و تمامی اصول فوق را برای برخی افراد دشوار و غیرممکن می کند.

برای مثال، اجتناب کامل از استرس در بسیاری از موارد خارج از کنترل ما است. در چنین مواقعی می توان با تدابیری سیستم ایمنی را تقویت کرد.

برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم؟

رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از مواد مضر مهمترین اصل برای تقویت سیستم ایمنی است. شاید این عبارت بسیار کلی به نظر برسد و نتوان آن را به طور دقیق برای سیستم ایمنی اعمال کرد، اما باید گفت که اینطور نیست.

به عنوان مثال، اگر بیش از حد غذاهای چرب و فست فود می خورید، اگرچه این غذاها مستقیماً سیستم ایمنی را تضعیف نمی کنند. اما مصرف آنها باعث افزایش وزن، چربی خون و دیابت می شود که از عوامل مهم تضعیف سیستم ایمنی هستند.

یک رژیم غذایی سالم شامل گروه های اصلی غذایی در صورت نیاز است و نه بیش از حد. میوه ها، سبزیجات و غذاهای کم چرب نقش برجسته ای در چنین رژیمی دارند. اما برای پاسخ به این سوال که برای تقویت سیستم ایمنی چه بخوریم، می توان گفت که خوردن غذاهای زیر در تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است:

  • میوه های خانواده مرکبات؛
  • فلفل قرمز؛
  • کلم برکلی؛
  • سیر؛
  • زنجبیل؛
  • اسفناج؛
  • ماست؛
  • بادام ها؛
  • دانه های آفتابگردان؛
  • زردچوبه؛
  • چای سبز؛
  • پاپایا؛
  • کیوی؛
  • گوشت مرغ؛
  • آستین

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی چیست؟

می توان گفت همه ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی ضروری هستند و کمبود هر کدام از آنها می تواند مشکلات زیادی را برای سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

البته طبق مطالعات انجام شده می توان گفت که بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین های C، B6، D و E هستند. اما ویتامین A و سایر ویتامین ها نیز برای حفظ سلامت سیستم ایمنی ضروری هستند.

بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی در بزرگسالان

بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی در بزرگسالان

داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی زیادی در بازار موجود است. وقتی این داروها از کیفیت و استاندارد لازم برای تقویت سیستم ایمنی برخوردار باشند، معمولاً از موادی تشکیل می‌شوند که بدن به طور طبیعی برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌کند یا حاوی ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید مانند امگا ۳ هستند.

برخی از این داروها ممکن است حاوی آنتی بادی های طبیعی (ایمونوگلوبولین ها) باشند که از سرم یا شیر حیوانات (معمولا گاوها) به دست می آیند. این داروها همچنین ممکن است حاوی باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک ها باشند که به طور طبیعی و همزیستی در روده بزرگ انسان زندگی می کنند و اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارند.

تحقیقات زیادی در مورد نقش پروبیوتیک ها در سلامت کلی انسان در حال انجام است. با این حال، اکثر محققان بر این باورند که مصرف این مواد به سلامت کلی کودکان و بزرگسالان کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

به طور کلی بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی در بزرگسالان به یک محصول محدود نمی شود و برای تقویت سیستم ایمنی باید جنبه های مختلف این سیستم را در نظر گرفت.

از طرفی استفاده از داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی در صورتی که کیفیت و استانداردهای لازم را داشته باشند آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نمی کند و کمکی نمی کند. اگرچه همه افراد باید سعی کنند اصول اولیه ذکر شده را برای حمایت از ایمنی بدن خود رعایت کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد سیستم ایمنی، مقاله ایمنی ذاتی و اکتسابی را ببینید.

اگر در مورد سیستم ایمنی بدن و راه های تقویت آن سوالی دارید در قسمت نظرات سوالات خود را با پزشکان سایت مطرح کنید. سیب به سوال شما پاسخ دهید

دکتر فرزاد فهیم تاش

سوالات متداول در مورد سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی چیست؟

سیستم ایمنی مجموعه ای از سلول ها و مولکول ها در بدن ما است که وظیفه محافظت و حفظ سلامت بدن را بر عهده دارند.

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی چیست؟

تمام ویتامین ها برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. با این حال، طبق مطالعات، ویتامین‌های D، E، B6 و C نقش برجسته‌تری دارند.

مهمترین اقدامات برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، استراحت کافی و دوری از استرس از اصول کلی تقویت سیستم ایمنی بدن است.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.