پوکی استخوان چیست و چگونه ایجاد می شود؟


پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که امروزه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با این بیماری به طور کامل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید

پوکی استخوان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

علت پوکی استخوان چیست؟

  • افزایش سن؛
  • مشترکات ژنتیکی؛
  • استفاده از الکل و تنباکو؛
  • نداشتن فعالیت بدنی کافی؛
  • کمبود مواد معدنی مانند کلسیم؛
  • بیماری های مختلف مانند دیابت، پرکاری تیروئید، عملکرد هیپوگنادال و غیره؛
  • مصرف طولانی مدت داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها.

علائم پوکی استخوان چیست؟

متأسفانه پوکی استخوان یک بیماری کاملاً خاموش است. در نهایت متوجه می شوید که پوکی استخوان دارید و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. پوکی استخوان باعث کاهش شدید استحکام استخوان می شود. پوکی استخوان با شکستگی های حاد رخ می دهد. افراد مبتلا به این بیماری در اثر فشار بسیار کوتاهی مانند عطسه، خم شدن و بلند کردن اجسام، استخوان‌ها را می‌شکنند. این نشانه پوکی استخوان است.

پوکی استخوان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

کدام افراد بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند؟

پوکی استخوان عمدتاً در زنان پیش از یائسگی رخ می دهد. بنابراین زنان یائسه باید به سلامت استخوان های خود توجه بیشتری داشته باشند. در این مدت، سطح استروژن او به شدت کاهش می یابد. در این سن، پوکی استخوان همراه با شکستگی لگن در زنان شایع تر است. اگر از اندازه گیری تراکم استخوان در این سن استفاده کنیم، خواهیم دید که زنان در این سن کاهش زیادی در توده استخوانی در استخوان های ران، لگن و گردن دارند.

از طرفی پوکی استخوان ارتباط مستقیمی با مصرف و جذب کلسیم دارد. یعنی وقتی فردی کلسیم کافی مصرف نمی‌کند یا جذب کلسیم در بدنش خوب کار نمی‌کند، فرد مستعد پوکی استخوان می‌شود. کلسیم برای جذب با فسفر رقابت می کند. این بدان معنی است که وقتی فسفر در بدن شما وجود دارد، از جذب کلسیم جلوگیری می کند. تمام نوشابه های گازدار حاوی مقادیر زیادی فسفر هستند. به همین دلیل وقتی فسفر جذب می شود، جذب کلسیم برای مدت طولانی مختل می شود. بنابراین افرادی که به نوشابه های گازدار معتاد هستند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

پوکی استخوان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

درمان پوکی استخوان

متأسفانه زمانی که فردی از پوکی استخوان رنج می برد، درمان خاصی برای او وجود ندارد. با این حال، می توان از این بیماری پیشگیری کرد و سرعت آن را کاهش داد. زنان قبل از یائسگی باید تحت نظر متخصصان استخوان باشند. از طرفی بهتر است مصرف نوشابه های حاوی فسفر گازدار از جمله نوشابه را کاهش دهید. افزودن لبنیات به رژیم غذایی روزانه می تواند در به تاخیر انداختن پوکی استخوان کمک زیادی کند. پزشکان توصیه می کنند که هر فرد باید بین ۱ تا ۲ لیوان شیر در طول روز مصرف کند. فراموش نکنید که مصرف کلسیم به تنهایی برای سلامت بدن کافی نیست. شما باید همزمان مقدار کافی منیزیم و ویتامین D دریافت کنید تا ۸۵ تا ۹۰ درصد کلسیم دریافتی شما وارد استخوان شود. بهترین گزینه برای این کار، مصرف شیر غنی شده با ویتامین D است.

دوستان عزیز نظر شما در مورد پیشگیری از پوکی استخوان چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.