ویتامین D چیست و چه تفاوتی با ویتامین D3 دارد؟ مجله سیب


ویتامین D چیست؟

ویتامین ها مواد ضروری برای رشد و سلامت بدن ما هستند و در بسیاری از فرآیندهای بدن ما نقش دارند. ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که برای حفظ سلامتی به مقدار کافی از این ویتامین در بدنمان نیاز داریم. در این مقاله مقالات پزشکی جدید در سایت سیب ابتدا خواهیم دید که ویتامین D چیست و چه نقشی در بدن ما دارد.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز بدن است که شامل ویتامین های D1، D2 و D3 می باشد. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است و در بدن ذخیره می شود. با توجه به اینکه این ویتامین محلول در چربی است به راحتی از بدن دفع نمی شود و میزان اضافی آن می تواند مشکل ساز باشد.

ویتامین D در فرآیندهای مختلف بدن، به ویژه سلامت استخوان و سیستم ایمنی نقش دارد. از عوارض کمبود ویتامین D می توان به ضعف سیستم ایمنی، مشکلات استخوانی و اختلال در اندام ها و سیستم های مختلف بدن اشاره کرد.

تفاوت ویتامین D2 و D3

با توجه به اینکه نام ویتامین D3 را زیاد می شنویم، احتمالاً همه شما از خود پرسیده اید که ویتامین D یا D3 بهتر است و می خواهید بدانید که تفاوت آنها چیست.

دو شکل ویتامین D موجود در بدن ما D2 و D3 هستند و این دو معمولاً به عنوان ویتامین D شناخته می شوند. ویتامین D3 شکلی از ویتامین D است که بدن انسان با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می سازد. بدن نمی تواند ویتامین D2 را بسازد.

ویتامین D3 در منابع غذایی حیوانی مانند ماهی های چرب و روغن ماهی، جگر، گوشت و زرده تخم مرغ یافت می شود. ویتامین D2 عمدتاً از منابع گیاهی (مثلاً قارچ‌های وحشی) مشتق می‌شود و زمانی که انواع خاصی از گیاهان در معرض نور فرابنفش خورشید قرار می‌گیرند، تشکیل می‌شود.

تولید ویتامین D2 نیز ارزان تر است. بنابراین، رایج ترین شکل مورد استفاده برای تقویت غذاهایی مانند شیر، غلات و آب پرتقال است.

اگرچه ترکیب شیمیایی و منابع ویتامین D2 و ویتامین D3 متفاوت است، اما این دو شباهت های زیادی دارند. پس از مصرف این دو ویتامین باید از کلیه ها و کبد عبور کنند تا در بدن به شکل فعال و کاربردی تبدیل شوند.

ویتامین D بهتر است یا D3؟

حالا که تفاوت ویتامین D2 و D3 را دیدیم، بهتر است ببینیم ویتامین D بهتر است یا D3. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف ویتامین D2 یا ویتامین D3 به صورت روزانه به همان اندازه در افزایش سطح ویتامین D در بدن موثر است.

بنابراین، نوع ویتامین D که دریافت می کنید اهمیت کمتری نسبت به دوز مناسب دارد. برای جلوگیری از کمبود، مهم تر است که مطمئن شوید سطح ویتامین D در محدوده مناسب است. اکثر متخصصان ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز را توصیه می کنند (مصرف ویتامین D در غذاها و مکمل ها معمولاً در واحدهای بین المللی یا IU بیان می شود).

چه زمانی باید ویتامین D مصرف کرد؟

منابع ویتامین D

اگرچه بهترین راه برای دریافت ویتامین D کافی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ساخت این ویتامین از طریق پوست است، اما غذاهای مختلف گیاهی و حیوانی نیز حاوی ویتامین D هستند و بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز با این ویتامین غنی می شوند. منابع غذایی اصلی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی سالمون؛
  • ساردین؛
  • شاه ماهی؛
  • کنسرو تن؛
  • روغن کبد ماهی کاد؛
  • جگر گاو؛
  • زرده تخم مرغ؛
  • میگو؛
  • قارچ های معمولی و آنهایی که با اشعه ماوراء بنفش تغذیه می شوند.
  • شیر نر؛
  • مقداری گرانولا و بلغور جو دوسر.

مکمل های ویتامین D در دوزهای مختلف وجود دارند و بسیاری از مولتی ویتامین ها نیز حاوی این ویتامین هستند. بدن می تواند میزان جذب ویتامین D از غذا را تنظیم کند و تا زمانی که کمبود این ویتامین را نداشته باشید، بیش از حد آن را مصرف نمی کنید. در مصرف مکمل های ویتامین D باید به دوز این ویتامین توجه کرد و همانطور که گفته شد در صورت دریافت بیش از حد این ویتامین ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوید.

ویتامین D باید در شب یا در روز مصرف شود

چه زمانی ویتامین D مصرف کنم؟

پاسخ به این سوال که چه زمانی ویتامین D مصرف کنیم یا اینکه ویتامین D را در شب یا در روز مصرف کنیم خیلی مهم نیست. تنها نکته مهم در مورد مصرف این مکمل ها این است که باید همراه یا بعد از غذا مصرف شوند و نه با معده خالی. مصرف مکمل ویتامین D به همراه مکمل امگا ۳ به جذب بهتر این ویتامین کمک می کند.

فواید ویتامین D

فواید ویتامین D در بدن بسیار متنوع است و این ویتامین نقش مهمی دارد. ارتباط بین ویتامین D و پیشگیری از بیماری های مختلف ثابت شده است. ویتامین D به عنوان مثال از بیماری های زیر جلوگیری می کند:

  • ام اس یا ام اس؛
  • بیماری قلبی؛
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های جدی مانند آنفولانزای شدید یا کووید-۱۹ شدید.

افرادی که ویتامین D کافی ندارند ممکن است در معرض خطر عفونت ها و بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱ و بیماری التهابی روده باشند و سیستم ایمنی بدن در افرادی که ویتامین D کافی ندارند ضعیف تر است.

نقش ویتامین D در کاهش افسردگی

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش خطر افسردگی داشته باشد. بررسی ۷۵۳۴ نفر نشان داد کسانی که احساسات منفی را تجربه کرده و مکمل های ویتامین D مصرف کرده اند، متوجه بهبود علائم شده اند. مکمل ویتامین D می تواند به افراد مبتلا به افسردگی که کمبود ویتامین D نیز دارند کمک کند.

مطالعه دیگری نشان داد که سطوح پایین ویتامین D یک عامل خطر برای علائم شدیدتر فیبرومیالژیا، اضطراب و افسردگی است.

نقش ویتامین D در کاهش وزن

افرادی که وزن بدن بالاتری دارند بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند. در یک مطالعه، افراد چاق که مکمل های ویتامین D را علاوه بر برنامه رژیم غذایی کاهش وزن مصرف کردند، وزن و توده چربی بیشتری از دست دادند.

تحقیقات کنونی از این ایده که ویتامین D باعث کاهش وزن می شود، پشتیبانی نمی کند. اما به نظر می رسد ارتباطی بین ویتامین D و وزن وجود دارد.

چه مقدار ویتامین D نیاز داریم؟

به طور کلی، نیاز روزانه بدن ما به ویتامین D حدود ۴۰۰-۸۰۰ واحد بین المللی است. با این حال، این مقدار ممکن است در افراد مختلف با شرایط مختلف متفاوت باشد.

افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، باید مقادیر بیشتری از این ویتامین را دریافت کنند تا ذخایر ویتامین D بدنشان جبران شود.

در چه شرایطی به چه مقدار ویتامین D نیاز داریم و افراد مختلف مبتلا به بیماری های خاصی که بر متابولیسم ویتامین D تاثیر می گذارند روزانه چه مقدار از این ویتامین را باید مصرف کنند، قبلا در مقاله میزان مصرف ویتامین D به تفصیل بررسی شده است.

یک زن باردار چه مقدار ویتامین D باید مصرف کند؟

زنان باردار نیز باید روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. البته در برخی منابع این مقدار ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد بین المللی ذکر شده است.

شروع مصرف ویتامین D از چه سنی منطقی است؟

بدن ما از روز اول تولد به ویتامین D نیاز دارد و باید مقادیر لازم از این ویتامین را دریافت کنیم. برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بهتر است از مکمل های ویتامین D 5 میکروگرم در روز استفاده شود.

اگر کودک علاوه بر شیر مادر از شیر خشک تغذیه می کند، یا اگر کودک کاملاً با شیر خشک تغذیه می شود، باید در مورد مکمل های ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید. زیرا اکثر شیرخشک ها با ویتامین D غنی شده اند.

اگر در مورد ویتامین D سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات سوال خود را با پزشکان سایت مطرح کنید سیب به سوال شما پاسخ دهید

منابع:

سوالات متداول در مورد ویتامین D

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی ضروری است که توسط پوست ما هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ساخته می شود.

شروع مصرف ویتامین D از چه سنی منطقی است؟

بدن ما از روز اول زندگی به ویتامین D نیاز دارد و باید این ویتامین را به مقدار کافی مصرف کنیم.

چه زمانی باید ویتامین D مصرف کرد؟

بهتر است ویتامین D را همراه یا بعد از غذا مصرف کنید و نه با معده خالی. مصرف این ویتامین همراه با مکمل های امگا ۳ به جذب بهتر آن کمک می کند

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.