ویتامین B1 و هر آنچه که باید در مورد این ویتامین بدانید!


ویتامین B1، فواید و منابع غذایی حاوی این ویتامین

تیامین یا ویتامین B1 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود، به غذاها اضافه می شود و به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود. تیامین نقش مهمی در رشد و عملکرد سلول های مختلف دارد. فقط مقادیر کمی از آن در کبد ذخیره می شود، بنابراین مصرف روزانه غذاهای غنی از تیامین برای همه ضروری است. ویتامین ها بر اساس موادی که در آن حل می شوند طبقه بندی می شوند. برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می شوند. هر چیزی که بدن استفاده نمی کند از طریق ادرار دفع می شود.

برخی دیگر از ویتامین های B عبارتند از:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین/نیاسین آمید)
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  • ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)
  • اسید فولیک

از آنجایی که ویتامین های B در بدن شما ذخیره نمی شود، باید آنها را روزانه مصرف کنید.

تیامین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و از طریق غنی سازی به غذاهای مختلف مانند غلات فرآوری شده اضافه می شود. همچنین در بسیاری از مولتی ویتامین ها و مکمل های کمپلکس B یافت می شود.

ویتامین B1

مقدار مورد نیاز مصرف روزانه

  • دوز توصیه شده روزانه (مقدار توصیه شده رژیم غذایی، RDA) 1.2 میلی گرم در روز برای مردان ۱۹ سال و بالاتر و ۱.۱ میلی گرم در روز برای زنان هم سن است.
  • برای بارداری و شیردهی مقدار آن به ۱.۴ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

چرا به ویتامین B1 نیاز دارید؟؟

تیامین یا ویتامین B1 برای سلامتی شما ضروری است. غذاها و مکمل های مختلف می توانند سطح تیامین روزانه شما را تامین کنند.

ویتامین B1 به روش های مختلف به عملکرد بدن شما کمک می کند، از جمله:

متابولیسم

تیامین به تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی کمک می کند. برای متابولیسم گلوکز، اسیدهای آمینه و لیپیدها مورد نیاز است.

بارداری

مصرف تیامین برای افرادی که سطح تیامین پایینی دارند، از جمله افراد مبتلا به سندرم کمبود تیامین و زنان باردار توصیه می شود.

ویتامین B1 همچنین نقش مهمی در رشد مغز نوزادان در رحم دارد.

حافظه

مصرف مزمن الکل می تواند منجر به کمبود تیامین شود که گاهی منجر به آسیب مغزی و از دست دادن حافظه می شود. پزشکان برای درمان چنین بیماری هایی از تیامین استفاده می کنند.

  • ویتامین B1 یا تیامین از عوارض سیستم عصبی، مغز، عضلات، قلب، معده و روده جلوگیری می کند. همچنین در جریان الکترولیت ها به داخل و خارج سلول های عضلانی و عصبی نقش دارد.
  • از بیماری هایی مانند بری بری که شامل اختلالات قلب، اعصاب و سیستم گوارشی است، جلوگیری می کند.

عوارض

بعید است که تنها از منابع غذایی به سطوح سمی تیامین برسید. وقتی بیش از حد مصرف می کنید، بدن شما مواد مغذی کمتری جذب می کند و مواد مغذی اضافی را از طریق ادرار دفع می کند. هیچ ارزش سمی برای تیامین وجود ندارد.

غذاهای حاوی تیامین

لوبیا

حبوبات منبع غنی تیامین و سایر ویتامین های گروه B هستند. آنها سرشار از مواد مغذی دیگری هستند، از جمله: نصف فنجان لوبیا سیاه پخته شده ۲۷ درصد از ارزش روزانه تیامین شما را تامین می کند.

  • فیبر
  • پروتئین
  • هستند
  • فلز
  • منیزیم
  • منگنز
  • فلز روی
  • فسفر

نان سبوس دار و پاستا

وقتی روی نان یا ماکارونی برچسب “۱۰۰% غلات کامل” زده می شود، به این معنی است که محصول از غلات کامل تهیه شده است. برخلاف محصولات ساخته شده از آرد فرآوری شده، این محصولات حاوی مواد مغذی بسیار بیشتری از جمله ویتامین B1 هستند.

غلات صبحانه غنی شده

از آنجایی که فرآوری بخشی از محتوای تیامین را از دانه حذف می کند، بسیاری از شرکت ها بعداً محصولات خود را با ویتامین B1 غنی می کنند. یکی از این محصولات غلات صبحانه است. در کشورهای توسعه یافته که غنی سازی گسترده است، غذاهای غنی شده حدود ۵۰ درصد از کل تیامین دریافتی را تامین می کنند.

کبد

کبد بیشترین مقدار تیامین را دارد. در حالی که ۸۵ گرم استیک گوشت گاو ۷ درصد از ارزش روزانه تیامین را به شما می دهد، یک وعده جگر گاو حدود ۱۰ درصد از ارزش روزانه تیامین را به شما می دهد.

ماهی سالمون

یک وعده ماهی سالمون پخته شده ۱۸ درصد از نیاز روزانه به تیامین شما را تامین می کند. ماهی سالمون همچنین سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D است.

برخی منابع غذایی دیگر

  • غلات صبحانه غنی شده
  • ماهی ها
  • لوبیا، عدس
  • نخود سبز
  • غلات غنی شده، نان، ماکارونی، برنج
  • دانه های آفتابگردان
  • ماست

عوارض کمبود این ویتامین در بدن

  • کمبود شدید تیامین می تواند منجر به بری بری شود که باعث تحلیل عضلانی و از دست دادن احساس در دست ها و پاها (نوروپاتی محیطی) می شود. از آنجایی که بری بری بر رفلکس ها و مهارت های حرکتی تأثیر می گذارد، در نهایت می تواند باعث تجمع مایع کشنده در قلب و اندام های تحتانی شود.
  • یکی دیگر از پیامدهای کمبود شدید تیامین که اغلب با سوء مصرف الکل دیده می شود، سندرم Wernicke-Korsakoff است که می تواند باعث گیجی، از دست دادن هماهنگی عضلات و نوروپاتی محیطی شود. هر دو نوع کمبود در مشکلات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا جراحی چاقی یا HIV/AIDS نیز مشاهده می شود. کمبود این ویتامین با مکمل‌های با دوز بالا یا تزریق داخل وریدی همراه با یک رژیم غذایی متعادل درمان می‌شود.
  • کاهش وزن و بی اشتهایی ممکن است رخ دهد.
  • مشکلات سلامت روان ممکن است رخ دهد، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت.
  • ماهیچه ها ممکن است ضعیف شوند و علائم قلبی عروقی مانند بزرگ شدن قلب رخ دهد.

علائمی که با کمبود خفیف تا متوسط ​​رخ می دهد:

  • کاهش وزن
  • سردرگمی، از دست دادن حافظه
  • ضعف عضلانی
  • نوروپاتی محیطی
  • کاهش ایمنی

چه کسانی در معرض خطر کمبود B1 هستند؟

  • افراد مبتلا به سوء تغذیه، سرطان، “تهوع صبحگاهی” در دوران بارداری، جراحی های چاقی و همودیالیز در معرض خطر کمبود تیامین هستند.
  • افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود شوند زیرا ممکن است تیامین را از رژیم غذایی خود دریافت نکنند.
  • سندرم Wernicke-Korsakoff وضعیتی است که افراد مبتلا به الکلیسم مزمن را تحت تاثیر قرار می دهد. این به کمبود تیامین مربوط می شود و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.
  • برای افراد مبتلا به سندرم Wernicke-Korsakoff و کسانی که نوشیدن الکل را متوقف کرده اند ممکن است برای کمک به بهبودی آنها تزریق تیامین تجویز شود.
  • سایر بیماری ها مانند HIV می توانند جذب مواد مغذی را کاهش دهند و این می تواند منجر به کمبود ویتامین B1 شود.

کاربردهای پزشکی

  • بیمارانی که ممکن است برای درمان سطوح پایین ویتامین B1 تیامین دریافت کنند، شامل بیماران مبتلا به نوریت محیطی هستند. نوریت التهاب اعصاب خارج از مغز است.
  • برخی از ورزشکاران برای افزایش عملکرد خود از مکمل های تیامین استفاده می کنند.
  • همچنین می توان تیامین را به افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو، اسهال مداوم و از دست دادن اشتها داد.
  • به بیماران در کما ممکن است تزریق تیامین داده شود.
  • برخی از ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود از تیامین استفاده می کنند.
ویتامین B1

سایر شرایطی که مکمل های تیامین می توانند به آنها کمک کنند عبارتند از:

  • ایدز
  • زخم های پوستی
  • آب مروارید
  • گلوکوم و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه که نوعی آسیب مغزی است
  • سرطان دهانه رحم
  • درد دیابتی
  • چاپ
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
  • دریازدگی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

همه این کاربردها به طور قطعی توسط تحقیقات تأیید نشده اند.

ویتامین B1 و سلامتی

از آنجایی که تیامین در چندین عملکرد مهم سلولی و تجزیه مواد مغذی برای انرژی نقش دارد، کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در مغز و قلب شود که نیاز به تامین مداوم انرژی دارد.

  • نارسایی احتقانی قلب
  • عملکرد شناختی

نکته ای در مورد تیامین که بهتر است بدانید!

تیامین در اثر حرارت بالا یا زمان پخت طولانی از بین می رود. همچنین در آب نفوذ می کند و با جوشاندن یا خیساندن با آب از بین می رود. همچنین می توان آن را در فرآوری غذاهایی مانند نان سفید و برنج تصفیه شده حذف کرد. به همین دلیل، تیامین غنی شده یا دوباره به بسیاری از نان ها و غلات فرآوری شده اضافه می شود.

آخرین کلمه

تمام ویتامین های B محلول در آب هستند. آنها به تبدیل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها به انرژی یا گلوکز کمک می کنند. ویتامین B برای حفظ سلامت کبد، پوست، مو و چشم مهم است. آنها همچنین در سیستم عصبی نقش دارند و برای عملکرد صحیح مغز مورد نیاز هستند.

ویتامین‌های B گاهی اوقات به عنوان ویتامین‌های ضد استرس شناخته می‌شوند، زیرا در زمان استرس سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

منابع:

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.