مقدمه های گناه عقب نشینی در آیات قرآن



یکی از زیبایی های اسلام دستورات سخت اخلاقی آن است که در آن هر چیزی که آرامش فرد یا جامعه را بر هم می زند در اسلام دور نگه داشته شود و از جمله مواردی که در جامعه دینی بسیار مهم است خود مردم هستند. و محبت ها و همکاری ها و دغدغه ها و در یک کلام با هم بودن و یگانگی در جهت رشد و ترقی است و هر چیزی که بخواهد به این موضوع آسیب برساند در این دین بزرگ حرام است.

یکی از سوره های قرآن کریم که به سوره اخلاق و اخلاق معروف است، سوره مبارکه حجرات است که در آن دستورات متعددی در این زمینه بیان شده است.

یکی از موضوعاتی که در این سوره روشنگرانه از قرآن به آن پرداخته می شود، مشکلی است که در جامعه گسترده است. مشکل صفت ایراد، غیبت است.

اساتید اخلاق در جلسات خطبه این صفت را نکوهش کرده و از آن پرهیز کرده اند، اما آنچه در این یادداشت کوتاه می خواهیم بیان کنیم، دلایل این گناه کبیره است، به سوره حجرات مراجعه کنید و اگر قصد تلاوت این سوره را ندارید، ترجمه کنید. در آن، در صفحه سوم این سوره، در آیه ۱۲، قرآن سه فرمان مهم در مورد نحوه و نحوه رفتار ما با دیگران در جامعه می دهد، حتی در مورد اینکه چگونه باید نسبت به دیگران فکر کنیم، سه فرمان پشت سر هم وجود دارد. آیه اولاً پرهیز از بد پنداشتن دیگران، ثانیاً نهی از تجسس در کار دیگران و ثالثاً نهی از تهمت.

گاه این سه موضوع به صورت جداگانه و بدون در نظر گرفتن رابطه منطقی آنها به عنوان سه دستور اخلاقی مطرح می شود و در حین مطالعه قرآنی باید با تأمل در چینش کلمات، عبارات، آیات و حکمت آن ترتیب، معانی دیگری را جستجو کرد. در اینجا دو گناه وجود دارد که اولاً حرام است. با معرفی گناه غیبت در جامعه، کسی که به خود اجازه سوء ظن به دیگران را نمی دهد و شبهات منفی و منفی را جایگزین ظن مثبت می کند، هرگز وارد مرحله بررسی زندگی آن شخص برای یافتن عیوب و انحرافات احتمالی نمی شود. ، اصل آن پوشیده است و اگر یکی از صفات بزرگ خداوند را ستاره عیوب بدانیم و ستار عیب خدا را بخواهیم، ​​گناهان و عیوب ما را در دنیا و آخرت بپوشانیم. به قول دیگران برو؛ خدا می بیند و می پوشاند، اما مردم نمی بینند و فریاد می زنند.

احادیث زیادی داریم که تا می توانید به فکر برادر دینی خود باشید یا این ضرب المثل معروف که هفتاد تا توجیه برای کار فلانی پیدا کنید و دلیل بیابید که فکر بد را از طرف مقابل دور کنید، یعنی هم خودش و هم خودش. آن فکر بد در سر او نگذارید او برود و در رابطه با دیگران به آنها کمک کنید تا از آن پیش فرض های بدی که سرآغاز گناه کبیره عود است دور شوند و قدم بعدی بررسی اشتباهات است به دنبال خطا باشید و گفت هرکسی که پناه می برد. در خدا به دنبال کشف عیوب مؤمن است، خداوند در پی کشف انحرافات، اشتباهات و خطاهای اوست که مخلوق او، خانواده اوست و خداوند از مؤمنان دفاع می کند.

در این موضوع بسیار بحث شده است و روایات بسیاری به ابعاد مختلف این گناه و زمینه های آن پرداخته اند که حضرت فرمود: العقل یکفیه الاشاره. امیدوارم خداوند بزرگ به همه ما توفیق دهد که این گناه بزرگ را رها کنیم و جامعه را از این گناهانی که تارهای مهربانی را به شعله های نفرت و اصطکاک تبدیل می کند پاک کند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.