متخصص تغذیه دکتر انوشه توصیه‌های غذایی برای روزه داران


از آن جا که روزه داران با خودداری از انجام اعمال ناپسند به تهذیب نفس میپردازند، تلفیق این اعمال با خودداری از رفتارهای ناپسند غذایی به جسم و روح کمک شایانی می کند.

میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد. رژیم غذایی که اندکی کمتر از برنامه معمولی است، برای داشتن فرد در وضعیت مناسب و ارائه انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کفایت می کند.

به پایانی که به ساعتهای پایانی روز و زمان افطار نزدیک میشویم، قند خون نیز به آرامی میافتد. بنابراین، به هنگام افطار باید سعی کنید تا این نیاز فوری بدن به گلوکک (قند) به ویژه در مورد مغغ و سلول های عصبی، برطرف شود. بهتر است در درمان افطار غذای بسیار مختصر خورده شود و از پرخوری و خوردن انواع و اقسام مواد غذایی چرب و شیرین خودداری خود.

۲-۳ عدد خرما، نیم تا یک لیوان آب یک لیوان آب میوه و یک بشقاباش یا سوپ مناسب ترین منادغذایی برای افطار هستند. خرما و آب میوه بهترین مواد برای ساختن نیاز بدن به گلوکز هستند و بدین ترتیب مصرف قندهای ساده مانند شکر، شیرینی، بامیه، شربتها و غیره نیز خودداری کرده ایم.

در مواردی به دلیل فشار گرسنگی برخی به هنگام افطار پرخوری می‌کنند. این امر باعث اختلالات گوارشی، نفخ، دل درد و سنگینی معده می شود. بنابراین، توصیه می شود که غذا را به آرامی بخورید و خوب بجوید. خوردن یک عدد میوه نیز پس از افطار مناسب است.

۲-۳ ساعت پس از افطار زمان خوردن شام فرا میرسد. شام نیز می تواند غذایی سبک اما شامل همه گروه های غذایی مانند ن و غلات، گوشت و مواد غذایی و لبنیات باشد. مصرف یک تا دو عدد میوه پس از فقط یک توصیه می‌شود.

به هنگام سحر از مصرف غذاهای سنگین، حجیم، پرچرب، شور و پرادویه ج۲ا تدپرٌد.رٌ مصرف یک وعده غذایی سبک به همراه سبزی و سالاد به هنگام سحر توصیه می شود، حلیم می تواند غذای مناسبی برای غذای مناسب داشته باشد.

در فاصله بین افطار و سحر آب فراوانی بنوشید تا در طول روز بدن دچار کٌ آبو کافئین موجود در چای، قهوه و نوشابهای کولا به علت دیورتیک بودن، باعث خارج شدن آب از بدن می شود. بنابراین، تا حد امکان به هنگام سحر مصرف آنها را کم کنید.

به هنگام غذای سحری از خوردن غذای شیرین و حاوی قندهای ساده بپرهیزید. این ماده با تحریک انسولین باعث افزایش گلوکک از خون می شود و باعث می شود در ساعت های آغازین روز می شوند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان، برنج، سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت و …) این اثر را نمی توان و مصرف آنها را هنگام سحر بسیار مناسبتر کرد. مصرف سبزی و سالاد را افزایش دهید. ورزش‌های سبک در طی روز یا پس از افطار توصیه می‌شود.

روزه گرفتن بر زنان باردار و شیرده و اطفال واجب نیست و بیمارانی که درمان می کنند و بیماری های قلبی و درمانی و سایر بیماران در این خصوص خاص با پزشکان خود مشورت می کنند و در صورت مصرف داروهای مصرفی خود را نیز تنظیم می کنند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.