متخصص تغذیه دکتر انوشه تغذیه مناسب برای مادران شیرده


تغذیه مناسب برای مادران شیرده : شیر مادر بهترین و کامل ترین غذا برای نوزاد تا شش ماهگی است.مصرف مواد غذایی مناسب به مقدار کافی توسط مادر به شیر دهی موفق و تداوم آن کمک می کند و همچنین برای حفظ سلامت کودک و تامین نیازهای تغذیه ای او نیاز است. شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند و عوامل ضد میکربی که در شیر مادر وجود دارند از بروز بیماری در نوزاد پیگگیری می کنند. نوزادانی از مادر تغذیه می کنند که کمتر از شیر و آلرژی می شوند.

نیازهای تغذیه ای مادر شیرده

شیر دهی یک نوزاد دو سر برد هم برای مادر و هم برای مادر است.شیر دهی به مادر کمک می کند تا عوارضی را اضافه کند که در دوران بارداری در بدن وی ذخیره شده است، طی فرآیند شیردهی از بدن خارج می شود و زودتر به وزن می رسد. از زایمان برگردد. همچنین مادری که شیر می دهد کمتر در خطر سرطان پستان و تخمدان است.

مادر شیر ده به ۵۰۰ بیشتر از زمان پیش از شیر دهی نیاز دارد . رژیم غذایی مایر شیرده باید به گه از آن باشد که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی بر من وجود داشته باشد و تنوع و کفایت تغذیه ای لازم را داشته باشد. با تغذیه کمکی و نیاز کمتر به شیر، تغذیه مادر نیز کاهش می یابد.

گروه نان و غلات ۷ – ۱۱ سهم

شیر و لبنیات ۳ – ۴ سهم

گروه میوه ها ۲ – ۴ سهم

سبزی ۳ – ۵ سهم

گوشت، حبوبات و مغزها ۴ – ۶ سهم

کاهش وزن در شیردهی

رژیم غذایی مادر شیرده تغذیه مناسب برای مادران شیرده بر اساس سه وعده غذایی اصلی و میان وعده هاست و هیچ وعده غذایی نیاید حذف شود و تا حد امکان برنامه های غذایی حفظ شود. ضمن تامین انرژی، تمام ویتامین ها و املاح تامین خواهد شد. بهتر است تا سه ماه پس از زایمان مصرف مکل بیشتر شود.

تولید شیر به آب مصرف ندارد یعنی اینطور نیست که اگر مادر آب بیشتر بنوشد میزان شیرش بیشتر می شود; ولی در عین حال توصیه می شود که مادر شیرده روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشد که می تواند آب، چای کم رنگ، شیر، دوغ و آب میوه های طبیعی باشد.

نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد مانند قهوه، چای پر رنگ و نوشیدنی های کولا ممکن است باعث تحریک پذیری شود، بی اشتهایی و کم خوابی شیر مصرف شود و توصیه نمی شود.

مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده و غذاهای کنسروی و مواد غذایی حاوی نگهدارنده و رنگ های مصنوعی و افزودنی ها زیاد توصیه نمی شود. می شوند که شامل سیر ، پیاز ، غذاهای پر ادویه ، کلم و …. است. به روش آزمون و خطا اگر مواد غذایی با کودک سازگاری ندارد از حاجیم هژیم غذای هذہ هذہهہ

کاهش وزن در شیردهی

اگر مادری قصد دارد بعد از کاهش وزن، حداقل سه ماه شیر دهی بگذرد و از نظر متخصص تغذیه و کنترل آن رژیم بگیرد. اصول کاهش وزن پس از زایمان و از دوران شیر دهی بیشتر بر کم خوری و داشتن تحرک بیشتر استوار است و هرگاه لطمه ای به شیر دهی وارد می شود باید قطع شود.

پرهیز از غذاهای چرب و شور و شیرین و غذاهای پر مصرف، مصرف بیشتر میوه و سبزی، پرهیز از تنقلات ناسالم و هله هوله، داشتن میان وعده های غذایی سالم، رژیم های غذایی و حذف نکردن هیچ وعده و تنظیم خواب بر کاهش وزن و تنظیم های اشتها بسیار زیادند.

همچنین داشتن فعالیت بدنی مناسب و انجام ورزش های سبک در منزل برای افزایش سوخت و توصیه می شود.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.