متخصص تغذیه، دکتر انوش، رژیم تخم مرغ و کاهش وزن


تخم مرغ و رژیم لاغری ممکن است برای شما جذاب باشد، به خصوص اگر می خواهید وزن کم کنید. حقیقت این است که این رژیم غذایی شیک منجر به تغییرات طولانی مدتی نمی شود که سلامت شما را بهبود می بخشد. برای آشنایی با نحوه عملکرد این طرح، مزایا و معایب آن و نحوه رعایت ایمن آن، ادامه مطلب را بخوانید. رژیم تخم مرغ یک برنامه کاهش وزن است که شما را ملزم می کند حداقل یک وعده غذایی در روز بر اساس غذای اصلی صبحانه سنتی یعنی تخم مرغ تهیه کنید. این یک برنامه کم کالری، کم کربوهیدرات و پروتئین بالا است که برای کمک به کاهش وزن سریع بدون از دست دادن توده عضلانی طراحی شده است.

رژیم تخم مرغ آب پز چیست؟

رژیم غذایی تخم مرغ آب پز بر روی تخم مرغ، به ویژه تخم مرغ آب پز تمرکز دارد. آنها حداقل دو تا سه تخم مرغ در روز می خورند و حتی مجبور نیستند آنها را در هر وعده غذایی بگنجانند.

رژیم تخم مرغ یک برنامه رسمی است که در یک کتاب توضیح داده شده یا برای فروش ارائه شده است. چندین نسخه از رژیم غذایی تخم مرغ وجود دارد، از جمله رژیم غذایی فقط تخم مرغ یا رژیم غذایی تخم مرغ آب پز. در تمام انواع این طرح، شما سه وعده غذایی در روز را بدون میان وعده میل کنید و فقط آب یا نوشیدنی های بدون کالری بنوشید. شکل انعطاف‌پذیرتر رژیم تخم‌مرغ شامل غذاهایی مانند مرغ کبابی، ماهی و سبزیجات بخارپز می‌شود، اما غذاهای نشاسته‌دار و شکر را حذف می‌کند.

رژیم تخم مرغ آب پز چگونه کار می کند؟

وعده های غذایی یک روز به طور کلی به شرح زیر است:

صبحانه حداقل دو عدد تخم مرغ و یک تکه میوه (سبزیجات کم کربوهیدرات یا پروتئین اختیاری).

صرف ناهار تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزیجات کم کربوهیدرات.

عصر تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزیجات کم کربوهیدرات.

آیا رژیم تخم مرغ آب پز برای شما خوب است؟

به طور کلی این رژیم غذایی حاوی غذاهای سالم است اما یک رژیم متعادل و سالم نیست. رژیم تخم مرغ آب پز بسیار محدود، بسیار کم کالری و شیک است. تخم مرغ به عنوان غذاهایی که برای شما سالم هستند، نه تنها یا به عنوان یک وعده غذایی اصلی، قلب رژیم غذایی هستند. انجمن قلب آمریکا می گوید یک تخم مرغ (یا دو سفیده تخم مرغ) در روز می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

تخم مرغ یک صبحانه عالی است. تخم مرغ آب پز یک میان وعده مغذی است، خوبی تخم مرغ این است که پروتئین بالایی دارد. یک تخم مرغ آب پز بزرگ ۷۸ کالری، ۶ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی، ۰.۶ گرم کربوهیدرات و ۰ گرم فیبر دارد.

تخم مرغ یک پروتئین کامل است و حاوی مواد مغذی مانند ویتامین D و کولین است. پروتئین کامل پروتئینی است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری به مقدار کافی باشد.
کولین یک ماده مغذی است که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کند که حافظه و خلق و خو را تنظیم می کنند. در حالی که برخی از محققان صبحانه پر پروتئین را با تخم مرغ به کاهش وزن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی فوری در تهران

عوارض مصرف بیشتر تخم مرغ آب پز

این رژیم واقعاً کالری کمی دارد و بسیاری از غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل و لوبیا را محدود می کند. به همین دلیل، اگر مراقب نباشید، می توانید علامت فیبر را از دست بدهید. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که مردان زیر ۵۰ سال حداقل ۳۸ گرم فیبر و زنان حداقل ۲۵ گرم فیبر دریافت کنند.
خیلی پایین بیایید و خطر یبوست دارید. اگر فقط تخم مرغ بخورید، خطر یبوست زیاد است زیرا تخم مرغ حاوی ۰ گرم فیبر است.

آیا پیروی از رژیم غذایی تخم مرغ آب پز بی خطر است؟

اگر سابقه اختلالات خوردن دارید، هر نوع رژیم غذایی محدود کننده (از جمله رژیم تخم مرغ آب پز) مناسب شما نیست. کسانی که با بیماری های مزمن زندگی می کنند، به ویژه آنهایی که نیاز به دارو دارند، باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

همچنین، سردرگمی مداوم در مورد اینکه آیا تخم مرغ برای شما مفید است یا خیر وجود دارد زیرا حاوی کلسترول غذایی است. هر تخم مرغ پخته شده حاوی ۱۸۶ میلی گرم کلسترول است.

یک مطالعه نتیجه گیری شد که هر ۳۰۰ میلی گرم کلسترول اضافی مصرف شده در رژیم غذایی به ترتیب با ۱۷ و ۱۸ درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ به هر علت مرتبط است.

در همین حال، مطالعه دیگری سطوح پایین تر کلسترول را در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ نشان داد. نویسندگان گزارش کردند که شرکت‌کنندگانی که به مدت سه ماه از رژیم غذایی پر تخم‌مرغ استفاده کردند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کم تخم‌مرغ مصرف کردند، هیچ تغییری در سطح چربی خون یا نشانگرهای التهابی (که تغییراتی را در سلامت قلب و عروق نشان می‌دهد) نداشتند.

تخم مرغ همچنین به دلیل محتوای چربی اشباع شده قابل توجه است. هر تخم مرغ بزرگ حاوی ۱.۶ گرم چربی اشباع شده است. این دستورالعمل ها توصیه می کنند برای سلامت قلب، مصرف روزانه چربی های اشباع شده را به کمتر از ۱۰ درصد کالری در روز محدود کنید. برای یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری، این معادل ۲۲ گرم یا کمتر چربی اشباع در روز است.

با این حال، در مطالعه دیگری که توسط برخی از همان نویسندگان مطالعه بالا انجام شد، نتیجه این بود که خوردن یک تخم مرغ در روز خطر مرگ را در افراد مبتلا به فشار خون بالا تا ۲۹ درصد کاهش می دهد (فشار خون بالا یک عامل خطر است). برای قلب) مرتبط است. بیماری) در مقایسه با بیمارانی که کمتر از دو تخم مرغ در هفته می خوردند. در عوض، نویسندگان می گویند که منابع کلسترول غیر تخم مرغی با خطر بالاتر مرگ و میر به هر علتی مرتبط است. بیان کلی آنها این است که این بیماران نیازی به محدود کردن مصرف تخم مرغ نداشتند.
برای ایمن بودن، اگر دیابت یا عوامل خطر بیماری قلبی دارید، از تیم پزشکی خود بپرسید که چه تعداد تخم مرغ می توانید بخورید.

چه چیزی بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم

غذاهای زیر در رژیم تخم مرغ آب پز توصیه می شود. از چه چیزهایی اجتناب کنید، این برنامه غذایی سختگیرانه است: نباید از این لیست منحرف شوید.

  • تخم مرغ
  • مرغ بدون پوست
  • ماهی ها
  • گوشت گاو لاغر
  • گوشت بره و خوک
  • سبزیجات کم کربوهیدرات، از جمله سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ، سبزی کولرد، اسفناج و سبزی خردل؛ کدو سبز; و فلفل
  • میوه های کم کربوهیدرات مانند گوجه فرنگی، پرتقال، لیمو، لیموترش، هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو و گریپ فروت.
  • نوشیدنی های بدون کالری مانند آب ساده و آب گازدار
  • کره
  • روغن نارگیل
  • سس مایونز

رژیم غذایی با تخم مرغ آب پز به مدت 7 روز

رژیم غذایی با تخم مرغ آب پز به مدت ۷ روز

صبحانه دو عدد تخم مرغ، اسفناج، پرتقال

صرف ناهار سالمون کبابی روی سالاد

خوراک مختصر هیچ یک

عصر گوشت خوک کبابی با کلم بروکلی

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ، گوجه فرنگی، خربزه

نها مرغ کبابی روی سالاد

خوراک مختصر هیچ یک

عصر ماهی تن آهی با کلم پیچ

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ پرتقال

صرف ناهار استیک برش خورده روی سالاد

خوراک مختصر هیچ یک

عصر ماهی قزل آلا پخته شده با قارچ

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ، مارچوبه، توت فرنگی

صرف ناهار سالاد تخم مرغ روی کاهو

خوراک مختصر هیچ یک

عصر کباب گاو با گل کلم

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ، یک تکه ژامبون، توت فرنگی

صرف ناهار ماهی کاد پخته شده با مارچوبه

خوراک مختصر هیچ یک

عصر سیخ مرغ کبابی با فلفل و پیاز

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ، خربزه

صرف ناهار سالاد تخم مرغ روی کاهو

خوراک مختصر هیچ یک

عصر ماهی غذاهای دریایی با لوبیا سبز

دسر هیچ یک

صبحانه دو عدد تخم مرغ، هندوانه

صرف ناهار سالمون کبابی روی سالاد

خوراک مختصر هیچ یک

عصر گوشت خوک با پاک چوی

دسر هیچ یک

نسخه های دیگر رژیم تخم مرغ

شما مجبور نیستید به رژیم غذایی سنتی تخم مرغ پخته شده پایبند باشید. اگر می‌خواهید نسخه اصلی را امتحان کنید، برخی از جایگزین‌ها رژیم تخم‌مرغ و گریپ فروت (به هر وعده غذایی نصف گریپ فروت اضافه می‌شود) و رژیم غذایی تمام تخم‌مرغ (فقط تخم‌مرغ و آب مجاز است).

بیشتر بخوانید: متخصص تغذیه آنلاین

آخرین نکته در مورد رژیم تخم مرغ آب پز

رژیم تخم مرغ آب پز یک رژیم غذایی مرسوم است که شما را ملزم می کند فقط تخم مرغ، برخی میوه ها، سبزیجات غیر نشاسته ای، پروتئین بدون چربی و مقداری چربی مصرف کنید و به کاهش وزن کمک می کند. کارشناسان می گویند در حالی که کاهش کالری در ابتدا می تواند منجر به کاهش وزن شود، بعید است که شما به این نوع رژیم غذایی پایبند باشید. علاوه بر این، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، یا اگر از اختلال خوردن رنج می‌برید، باید از رژیم‌های محدودکننده و مد روز اجتناب کنید.

فواید رژیم تخم مرغ

رژیم تخم مرغ در مقایسه با رژیم غذایی متنوع تر و پایدار، هیچ مزیت قابل توجهی برای سلامتی ندارد. کاهش وزن سریع (که معمولاً به دلیل بی‌ثباتی تأثیر مثبتی در رژیم غذایی ندارد) در رژیم تخم‌مرغ به‌جای تأثیرات رژیم غذایی خاص، به تعداد کم کالری نسبت داده می‌شود.

  • تخم مرغ مغذی است: تخم مرغ یک غذای بسیار مغذی و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین بیولوژیکی است. با این حال، گفتن اینکه رژیم تخم مرغ به دلیل کالری کم و کاهش تنوع غذاها سالم است، کافی نیست.
  • غذاهای فرآوری شده را حذف می کند: اگرچه برای داشتن یک رژیم غذایی مغذی هرگز مجبور نیستید غذاهای فرآوری شده را حذف کنید، اما رژیم تخم مرغ غذاهایی را که فاقد خواص مغذی هستند در رژیم غذایی شما حذف می کند. با این حال، رژیم تخم مرغ نیز بسیار محدود کننده است و از نظر انتخاب غذا تعادل ندارد.

مضرات رژیم تخم مرغ

تخم مرغ یک آلرژن غذایی رایج است، بنابراین هر کسی که به تخم مرغ حساسیت دارد نباید از رژیم غذایی تخم مرغ پیروی کند. محدودیت های غذایی در تخم مرغ می تواند خطراتی را برای تراکم استخوان، سلامت قلب و هضم ایجاد کند، به خصوص اگر در مدت طولانی دنبال شود.

می تواند باعث کمبود کلسیم شود : رژیم تخم مرغ منابع کافی کلسیم را تامین نمی کند زیرا لبنیات در برنامه گنجانده نشده است.

ممکن است تراکم استخوان را کاهش دهد مصرف ناکافی کلسیم می تواند برای افراد با تراکم استخوان پایین، به ویژه زنان یائسه که عموماً در معرض خطر بیشتری هستند، خطرات سلامتی ایجاد کند. دریافت ناکافی کلسیم همچنین می تواند به ایجاد بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان کمک کند. ۴ ۵

کلسترول بالا: به افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند توصیه می شود مصرف خود را به یک عدد تخم مرغ در روز محدود کنند.

کالری کمی: تخم مرغ فقط حدود ۷۸ کالری دارد، بنابراین بعید است که کالری کافی برای تامین کالری مورد نیاز روزانه خود مصرف کنید (زیرا سایر غذاهای مجاز در رژیم غذایی نیز کم کالری هستند). شما انرژی لازم برای ورزش منظم برای حمایت از متابولیسم خود را در چنین برنامه محدودی نخواهید داشت.

فیبر کم: فیبر غذایی برای هضم سالم و منظم ضروری است. مانند سایر محصولات حیوانی، تخم مرغ به طور طبیعی بدون فیبر است. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان توصیه می کند. حتی اگر برخی از میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی تخم مرغ مصرف کنید، زمانی که تخم مرغ وعده غذایی اصلی شماست، رسیدن به آن سطح تقریبا غیرممکن است. علاوه بر دستگاه گوارش، فیبر برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری قلبی مفید است و به کاهش وزن کمک می کند.

خواص پروتئین

پروتئین یکی از با کیفیت ترین منابع پروتئینی برای ساخت بافت عضلانی است و همچنین منبع غنی از ویتامین ها محسوب می شود. بدنسازانی که پروتئین را در رژیم غذایی خود لحاظ نمی کنند، در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می دهند، زیرا اگرچه پروتئین غنی از خالص ترین نوع پروتئین است، اما حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات، چربی و کلسترول است. پروتئین سفیده تخم مرغ به راحتی توسط ماهیچه ها جذب می شود و هر سفیده تخم مرغ به استثنای زرده حاوی حدود ۳.۶ گرم پروتئین خالص است.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.