قانون باید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد/ امروز اصل سوم قانون اساسی بسته است


یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هیچ مقام و مسئولی فراتر از قانون نیست، گفت: حق اعتراض و تشکیل مجامع اعتراضی و انتقادی در اصل سوم قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده است، اما امروز در تعطیلی کامل اعمال می شود. این اصل مربوط به قرآن است که می فرماید: «خداوند ظاهر سخنان بد را نمی پسندد مگر آن که ظالم است.» حسین (علیه السلام) قیام می کند و پیام خود را تا آخرین لحظه ابلاغ می کند. حسین علیه السلام می خواهد انقلابی را که پدربزرگش به وجود آورد و پدرش به پدربزرگش کمک کرد تا به مسیر اصلی خود بازگردد، بازگرداند.

به گزارش خبرنگار جماران، سید علیرضا بهشتی در مراسم عزاداری این جماعت دینی در احیای فضیلت گفت: واقعیت این است که در طول تاریخ در گوشه و کنار این کره خاکی فجایعی رخ داده که بدتر از آنچه در کربلا اتفاق افتاد و صحنه های وحشتناک تر از کربلا که بشریت دید. ظالمان همچنان ظلم به مظلوم را روا می‌دارند که دل همه را به درد می‌آورد و طبیعی و بدیهی است که با شنیدن اتفاقات کربلا ناراحت می‌شویم، اما شاید غمی بالاتر از دعوت حسین علیه‌السلام نباشد. در این راه ایستاده بود، جدای از تعداد انگشت شماری، او را در مواجهه با ستمگران تنها گذاشتند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: برای ما که ۱۴ قرن بعد به این حادثه می اندیشیم، شاید هیچ غمی بزرگتر از بزرگداشت او در مراسم و آیین ها نباشد، اما پیام و هدف قیام او درک نشود. همانطور که این روزها و شبها شنیده اید، ما حسین علیه السلام را شهید امر به معروف و نهی از منکر می دانیم. آنچه من می خواهم امشب در مورد آن صحبت کنم درسی است که قرن ها بعد از این قیام می گیریم.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است این است که امر به معروف و نهی از منکر سازوکاری برای سالم نگه داشتن جامعه و حاکمیت بخشی از جامعه است. وقتی این روزها ماشینی را تعمیر می‌کنند، ما با سیستمی روبرو هستیم که برای درست کار کردن به تجهیزات تشخیصی نیاز دارد. دستگاه هایی که در صورت عدم کارکرد صحیح دستگاه عیوب را نشان می دهند تا تکنسین ها و مهندسان تعمیر بتوانند نسبت به رفع آن عیوب اقدام کنند یا از دستگاه های خودکار برای تعمیر عیوب استفاده کنند.

بهشتی افزود: امر به معروف و نهی از منکر بیش از این نیست. یعنی حتی اگر ما وحی هم نداشتیم، امروز با عقل بشری و تجربه چندین هزار ساله بشری به این نتیجه رسیده ایم که باید چنین عیب یاب هایی را در کارهای اجتماعی نصب کنیم تا کار اجتماعی به درستی انجام شود. مسیر، طراحی شده برای حرکت. این یکی از مضامین و سازوکارهایی است که عقل و وحی عام بر صحت و ضرورت آن صحه می گذارد. اما این افتخار را داریم که این مکانیسم عیب یابی و اصلاح ۱۴ قرن پیش برای جامعه نوظهور اسلامی تشریح، تبیین و توصیه شده است.

وی یادآور شد: امروزه در هنر حکومت داری و جوامع بشری سه بعد این امر با عناوین مختلف مطرح می شود. یکی از ابعاد امر به معروف و نهی از منکر بین مردم و مردم است. در جامعه ای که به سلامت و نظم اهمیت می دهد، همه مردم باید به وضعیت جامعه و جهت گیری جامعه اهمیت دهند. آیا روابط در این جامعه سالم و انسانی است؟ آیا اصول و ارزش های اخلاقی رعایت می شود؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برخی مظاهر ناپسند و تحقیر آمیز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حساسیت ها و تنش هایی را در جامعه ایجاد کرده است. حتما شنیده اید که از احادیث و روایات در مورد مراتب و اشکال و مراحل امر به معروف و نهی از منکر به ما رسیده است. هدف همه اینها یک مشکل است. یک هشدار مؤثر برای انجام ندادن کار بد یا دعوت به انجام کار خوب.

وی گفت: امروزه با مطالبی که روانشناسی و تربیت به ما می آموزند، می فهمیم که در کجا و به چه زبانی و به چه مناسبتی باید حرفی زد تا تأثیر بگذارد. اتفاقاً این مسئله خیر و شر در روابط بین مردم و عملکرد ضعیف آنها موضوع اختلافات فراوانی بین علما و فقهای شیعه و سنی در تاریخ جامعه اسلامی بوده است. چنانکه در مواردی مشاهده می شود که فقها و حتی متکلمان امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل اعلام می کنند. چون می بینند ضرر روشی که بعضی ها برای امر به معروف و نهی از منکر به کار برده اند، از منفعتش بیشتر است.

بهشتی با اشاره به اینکه بعد دوم امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دولت ها در قبال مردم است، تصریح کرد: این فریضه می تواند به شکل های مختلف خود را نشان دهد. آنچه مهم است این است که دولت در چارچوب و ابزار خاصی امر به معروف و نهی از منکر را بر شهروندان تحمیل کند. ما به این چارچوب و ابزارهای خاص «قانون» می گوییم. اگر قرار است حکومتی از فراز و نشیب سیاست های استبدادی و آفت های استبداد دوری کند، باید بر حاکمیت قانون تکیه کند. هیچ مقامی بالاتر از قانون نیست.

وی با تاکید بر اینکه قانون باید دارای مشروعیت و مقبولیت باشد، افزود: قانونی دارای مشروعیت و مقبولیتی است که مورد قبول همه یا اکثریت قریب به اتفاق شهروندان باشد. بنابراین اگر حاکمان بخواهند کاری را به نفع خود انجام دهند، فقط با قانون می توانند آن را انجام دهند و مردم نیز بر آن نظارت دارند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بعد سوم امر به معروف و نهی از منکر که در تاریخ جوامع اسلامی به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده است امر به معروف و نهی از منکر است. توسط شهروندان نسبت به دولت این بدان معناست که شهروندان نمایندگان را در یک اتاق شیشه ای قرار می دهند و خواهان شفافیت در تصمیم گیری آنها هستند. برای این منظور ارکانی مانند رسانه‌های مستقل، احزاب و تشکل‌های سیاسی مستقل، نهادهای نمایندگی (مجلس و…) ایجاد شده و ابزارهای دیگری مانند فضای مجازی، صدای تک تک شهروندان در هنگام خطاب به حاکمان و پس از آن در نظر گرفته شده است. انقلاب یک پیام فعلی به ما رسیده است.

وی تصریح کرد: وقتی این سه بعد در تعادل نباشند و مثلث متساوی الاضلاع تشکیل ندهند، امر به معروف و نهی از منکر زمین می زند یا منحرف می شود و به سمتی می رود که انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن، دادن است. معاویه با سه ابزار طلا، زور و مکر این تعادل را به هم می زند. باید پذیرفت که بصیرت و آینده نگری و دانش امام حسین نسبت به زمان خود در سطحی بالاتر است. حسین علیه السلام می بیند که جامعه اسلامی در نقطه حساسی قرار دارد.

بهشتی تصریح کرد: به هر حال تا زمان مرگ معاویه، مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تشکیل و انتخاب دولت نقش دارند و کنترل مردم بر دولت قوی است، اما برخلاف عهدنامه. با امام حسن (علیه السلام) امضا کرد، معاویه پس از خود جانشین خود را تعیین کرد. در اینجا انتخاب از بین می رود و قرار می رسد. امام حسین (ع) با درایت و بصیرت و تیزبینی می‌فهمد که این حالتی نیست که بتوان آن را خاموش کرد، زیرا این سکوت موجب نهادینه شدن حکومت موروثی می‌شود. البته در نظام موروثی حکومت، صحبت از آزادی بیان، حقوق مردم و نظارت مردم بر حکومت اصلاً معنا ندارد و جایی برای تجلی ندارد.

وی افزود: امام حسین(ع) ابتدا مدینه را ترک می کند و به مکه می رود تا از فرصت حج برای اطلاع عموم و مدیران سیاسی استفاده کند. با دیدن اینکه نتیجه ای حاصل نمی شود و توطئه هایی وجود دارد که می تواند او را در مکه دستگیر کرده و بکشد، به سمت کوفه حرکت می کند. مهمتر از همه این است که بسیاری از آشنایان سکوت کردند و امام حسین (ع) را تنها گذاشتند. ظلمی که باید در این زمینه ناله کرد بیش از هر چیز دیگری است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: حق اعتراض و تشکیل مجامع اعتراضی و انتقادی که در اصل سوم قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده اما اکنون به کلی منتفی است. این اصل مربوط به قرآن است که می فرماید: «خداوند ظاهر سخنان بد را نمی پسندد مگر آن که ظلم است.» حسین علیه السلام قیام می کند و پیام خود را تا آخرین لحظه ابلاغ می کند. حسین علیه السلام می خواهد انقلابی را که پدربزرگش به وجود آورد و پدرش به پدربزرگش کمک کرد تا به مسیر اصلی خود بازگردد، بازگرداند.

وی تاکید کرد: جوامع با موانعی مواجه می شوند که تا زمانی که حقیقت گفته نشود، اساساً امکان بیرون آمدن حقیقت وجود ندارد.حسین(ع) این را می فهمد و می بیند که وقتی سلطنت شکل می گیرد دیگر راهی برای بازگشت نیست و اصلاحات؛ به همین دلیل، او در یک قیام عمل می کند. او می داند چه بر سر او و فرزندانش و خانواده اش خواهد آمد. اما از طرفی اگر در این شرایط راست نگوید، می داند که در قیامت در پیشگاه خداوند روسفید نخواهد بود. بیایید از روزی بترسیم که از حق محافظت از خود صرف نظر کنیم.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.