فواید و مضرات روغن سویا برای بدن


روغن سویا چه خواصی دارد؟

سویا گیاهی با دانه های لوبیایی شکل است که حاوی مواد مغذی زیادی است. گاهی اوقات از سویا به عنوان یک جایگزین گیاهی برای گوشت قرمز یاد می شود. روغن نیز از سویا استخراج می شود. در این مقاله از مطالب پزشکی سایت سیب ابتدا خواص روغن سویا را خواهیم دید و در نهایت خواهیم دید که روغن سویا چه عوارضی دارد.

روغن سویا چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، روغن سویا یک روغن گیاهی است که از دانه های سویا به دست می آید و یک روغن همه کاره با کاربردهای مختلف است. روغن سویا برای سرخ کردن و سرخ کردن استفاده می شود. از روغن سویا نیز می توان برای پخت و پز استفاده کرد.

اسیدهای چرب موجود در روغن ها پس از رسیدن به دمای مشخصی که به عنوان نقطه دود شناخته می شود شروع به تجزیه و اکسید شدن می کنند و ترکیبات مضری را ایجاد می کنند. هر چه نقطه دود بالاتر باشد، روغن در دماهای بالاتر بیشتر اکسید می شود و بیشتر می توان از آن در پخت و پز در دمای بالا استفاده کرد.

نقطه دود روغن سویا در حدود ۲۳۰ درجه سانتیگراد است که گزینه خوبی برای سرخ کردن و پخت و پز است.

ارزش غذایی روغن سویا

به ازای هر ۱۰۰ گرم روغن سویا، ۱۶ گرم چربی اشباع شده، ۲۳ گرم چربی تک کربنی و ۵۸ گرم چربی چند غیراشباع کربن وجود دارد.

اسیدهای چرب اصلی روغن سویا عبارتند از آلفا لینولنیک اسید (۷ تا ۱۰%)، اسید لینولئیک (۵۱%) و اسید اولئیک (۲۳%) که غیراشباع هستند.

روغن سویا همچنین حاوی اسیدهای چرب اشباع (۴ درصد) و اسید پالمیتیک (۱۰ درصد) است.

البته لازم به ذکر است که ممکن است در نمونه های مختلف به دلیل روش های مختلف فرآوری، تفاوت هایی در درصدهای بالایی وجود داشته باشد.

روغن سویا چه خواصی دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، روغن سویا نقطه دود بالایی دارد و استفاده از آن بسیار رایج است. بیایید ببینیم روغن سویا چه خواصی برای بدن ما دارد.

روغن سویا برای سلامت قلب و عروق

روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب با چند اتم کربن غیراشباع است. خوردن چربی های اشباع نشده کلسترول LDL (بد) را کاهش می دهد و کلسترول HDL (خوب) را افزایش می دهد. به این ترتیب سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و روند تصلب شرایین (انباشته شدن رسوبات چربی و سایر اجزای خون در رگ های بدن و عبور خون را با مشکل مواجه می کند) را کاهش می دهد.

منبع روغن سویا کدام ویتامین است؟

پس از شنیدن خواص بسیار زیادی در مورد روغن سویا، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که روغن سویا منبع ویتامین ها است.

یک قاشق غذاخوری روغن سویا حاوی حدود ۲۵ میکروگرم ویتامین K است که حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه ما را تشکیل می دهد. ویتامین K نقش مهمی در متابولیسم استخوان و تنظیم لخته شدن خون دارد.

روغن سویا حاوی مقدار مناسبی از ویتامین‌های A، E و C است که نقش‌های متابولیکی مهمی را در سراسر بدن ایفا می‌کنند.

عوارض جانبی روغن سویا چیست؟

روغن سویا منبع غنی امگا ۳ و ۶ است

روغن های امگا ۳ نقش مهمی در سلامت قلب و عروق و تقویت عملکرد سیستم ایمنی دارند. آنها همچنین التهاب را کاهش می دهند.

روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است. هر دو اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامتی ما ضروری هستند.

جلوگیری از پوکی استخوان

روغن سویا حاوی ایزوسیال های خوبی به نام فیتواستروژن است که دارای خواص استروژن مانند است. استروژن هورمونی در بدن مردان و زنان است که عملکردهای مختلفی از جمله حفظ سلامت و استحکام استخوان ها را بر عهده دارد.

کاهش قابل توجهی در سطح استروژن در بدن زنان یائسه وجود دارد که باعث پوکی استخوان می شود. روغن سویا با افزایش سطح استروژن باعث تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

لازم به ذکر است که سطح بالای استروژن در مردان باعث عوارضی مانند ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) می شود. البته مردان به طور طبیعی مقدار کمی استروژن دارند که برای سلامتی ضروری است.

خواص روغن سویا برای پوست

روغن سویا معمولا در بیشتر محصولات مراقبت از پوست (مانند لوسیون ها، ژل ها و کرم ها) استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که روغن سویا فواید زیادی برای پوست دارد.

استفاده از روغن سویا به حفظ رطوبت پوست و کاهش التهاب ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. با توجه به سطوح بالای ویتامین E، این روغن می تواند به ترمیم و بهبود وضعیت پوست نیز کمک کند.

روغن سویا همچنین خواص زیادی برای مو دارد از جمله: بهبود وضعیت فولیکول های مو و حفظ رطوبت مو باعث کنترل آن و جلوگیری از شکستگی مو می شود.

روغن سویا برای پوست

سهولت استفاده و جذب روغن سویا

روغن سویا طعمی خنثی دارد و تقریباً بی بو است و استفاده از این روغن را تقریباً در هر دستور غذایی ممکن می کند.

جذب روغن سویا در غذاها در هنگام سرخ کردن کمتر از اکثر روغن های گیاهی به دلیل نقطه دود بالای آن است و روغن سویا را به گزینه ای سالم برای پخت و پز تبدیل می کند.

عوارض جانبی روغن سویا چیست؟

تا اینجا در مورد خواص روغن سویا صحبت کردیم. اما بیایید ببینیم روغن سویا چه عوارضی دارد.

با وجود فواید فراوان روغن سویا، مصرف منظم، زیاد یا روزانه روغن سویا می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

روغن سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است. از آنجایی که روغن امگا ۶ در بیشتر غذاها بیشتر است. این عدم تعادل بین روغن های امگا ۳ و امگا ۶ می تواند باعث التهاب مزمن شود.

مطالعه ای روی موش ها نشان داد که مصرف روغن سویا باعث تغییرات متابولیک، افزایش چربی بدن و افزایش قند خون در مقایسه با روغن نارگیل می شود.

بهتر است تعادل خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در رژیم غذایی پیدا کنید و منابع چربی در رژیم غذایی نباید به اسیدهای چرب امگا ۶ محدود شود.

روغن سویا شما را چاق می کند؟

به طور کلی مصرف زیاد چربی ها و روغن ها منجر به افزایش وزن می شود زیرا کالری بیشتری (نسبت به سایر غذاها) برای وزن یکسان تولید می کنند.

همانطور که قبلا ذکر شد، روغن سویا دارای محتوای اسیدهای چرب امگا ۶ بیشتری نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ است. طبق مطالعات، مصرف طولانی مدت روغن سویا در نمونه های حیوانی منجر به تغییرات متابولیک و افزایش چربی شکمی می شود.

البته هنوز نمی توان به این موارد به طور کامل استناد کرد و نیاز به تحقیقات بیشتر است.

روغن سویا تراریخته چیست؟

برای پاسخ به این سوال که روغن سویا تراریخته چیست، ابتدا به این می پردازیم که تراریخته به چه معناست و به چه چیزی تراریخته گفته می شود.

ویژگی های هر سلول زنده با مواد ژنتیکی آن مشخص می شود. در مهندسی ژنتیک و کشاورزی از فناوری‌ها و روش‌های خاصی برای ایجاد تغییراتی در ژنوم سلول‌های گیاهی به منظور اصلاح یا بهبود ویژگی آنها استفاده می‌شود.

روغن سویای اصلاح شده ژنتیکی روغنی است که از سویای تراریخته به دست می آید. این دانه های سویا برای داشتن روغن بیشتری اصلاح شده اند. در سال ۲۰۱۴، حدود ۸۲ درصد از کل محصول سویا، سویای تراریخته بود.

پرسش و پاسخ

  1. روغن سویا چیست؟ روغن سویا از دانه های سویا تهیه می شود و روغن خوبی برای پخت و پز و سرخ کردنی است.
  2. منبع روغن سویا کدام ویتامین است؟ روغن سویا سرشار از ویتامین های D، A، E و K است.
  3. روغن سویا تراریخته چیست؟ روغن سویا تراریخته روغنی است که از سویای اصلاح شده ژنتیکی به دست می آید.

منابع

https://www.healthline.com

https://www.lybrate.com

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.