عوامل موثر بر افزایش ارتفاع


عوامل مختلفی بر قد افراد تاثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی است. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی بر روی قد ۶۰ تا ۸۰ درصد تأثیر دارند، اما عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. رشد قد از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد و احتمال افزایش قد بعد از بلوغ را بعید می نماید.

افزایش قد

عوامل موثر بر افزایش ارتفاع

با این حال، برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در آن دوران می توان کارهای خاصی انجام داد. با استفاده از توصیه های زیر می توانید رشد اندازه Created را تغییر دهید:

تاثیر یک رژیم غذایی متعادل بر قد

این یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش سایز بدن است، زیرا تغذیه مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سال های رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک رژیم غذایی مناسب برای این هدف باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • دانه کامل
  • پروتئین ها
  • لبنیات
  • ویتامین دی

استفاده صحیح از مکمل های غذایی

چند مکمل غذایی خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است مکمل غذایی حاوی HGH مصنوعی را برای افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد، تجویز کند. از این رو، باید از مصرف مکمل هایی که وعده افزایش قد را می دهند اجتناب کرد، زیرا هیچ مکملی وجود ندارد که بتواند مستقیماً با افزایش سن قد را افزایش دهد و معمولاً مکمل ها در حین رشد توصیه می شود.

خواب کافی و مناسب در افزایش قد موثر است

کم‌خوابی و کم‌خوابی معمولاً در درازمدت بر رشد افراد تأثیر نمی‌گذارد، اما زمانی که نوجوانان کمتر از مقدار لازم می‌خوابند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سرعت رشد آنها شود. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد ترشح می کند و زمانی که خواب کافی وجود ندارد، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان خواب صحیح برای گروه های سنی مختلف به شرح زیر است:

  • خواب کافی برای نوزادان زیر ۳ ماه ۱۴ تا ۱۷ ساعت در روز است.
  • نوزادان ۳ تا ۱۱ ماهه باید ۱۲ تا ۱۷ ساعت در روز بخوابند.
  • کودکان ۱ تا ۲ ساله به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند.
  • حتی کودکان نوپا ۳ تا ۵ ساله به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان ۶ تا ۱۳ ساله به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب کافی برای ۱۴ تا ۱۷ سال نیز ۸ تا ۱۰ ساعت است.
  • بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال هر روز به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند.
  • ۷ تا ۸ ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

فعالیت و تحرک داشته باشد

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند، به حفظ تناسب اندام و وزن بهینه کمک می کند و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند، اما ورزش بزرگسالان فواید زیادی دارد و نه تنها به حفظ سلامت بدن کمک می کند، بلکه می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

به وضعیت صحیح بدن توجه کنید

وضعیت نامناسب می تواند شما را کوچکتر از آنچه هستید نشان دهد و به مرور زمان، افتادگی یا خمیده شدن می تواند بر اندازه واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت صحیح بدن را حفظ کرد. به منظور حفظ وضعیت بدنی خوب، برخی از تمرینات برای بهبود وضعیت بدن می تواند موثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگای کل بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کند و به تعادل وضعیت بدن کمک کند و افراد را قد بلندتر نشان دهد. برای استفاده از وضعیت های مبتدی یوگا، می توانید این تمرینات را در خانه یا به صورت گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما کمک کند تا از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، مشکلات وزنی، آرتروز و درد مفاصل خلاص شوید، آرام شوید و استرس را کاهش دهید.

افزایش قد

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

پس از بلوغ و مراحل رشد در نوجوانان، صفحات رشد استخوان بسته می شود و پس از این مرحله، حتی رژیم غذایی و ورزش مناسب نیز ممکن است تاثیری بر افزایش قد در بزرگسالی نداشته باشد، اما ممکن است با بهبود وضعیت بدن که به صاف شدن استخوان ها کمک می کند. بدن ستون فقرات شما را کمی بلندتر نشان می دهد، اما به رشد استخوان های شما نیز کمکی نمی کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید وضعیت بدن خود را بهبود بخشید:

  • حرکات کششی منظم انجام دهید
  • شکل صندلی را تغییر دهید
  • فعالیت و ورزش منظم
  • از اسکات خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

کوتاه‌قدی به طور ژنتیکی در بدن هر فردی ایجاد می‌شود و چگونگی و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن‌ها تعیین می‌شود. کدهای ژنتیکی فرآیندهای رشد فردی ما را کنترل می‌کنند و زمانی که رشد فیزیکی استخوان‌ها و سایر اندام‌ها در دوران بلوغ کامل می‌شود، افزایش تولید استروژن در این زمان باعث می‌شود صفحات رشد استخوان بسته شوند و سپس نسبت به محرک‌های رشد واکنشی نشان ندهند. در نتیجه، با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد، افزایش قد بعید به نظر می رسد.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.