عوارض جدی کمبود روی در بدن، کمبود روی با بدن چه می کند؟


کمبود روی

بدن برای عملکرد بهینه به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. یکی از مواد معدنی ضروری روی است که به مقدار کم در غذا یافت می شود. روی یک ماده معدنی است که بدن برای مبارزه با عفونت و تولید سلول از آن استفاده می کند. برای بهبود جراحات و تولید سلول های بدن مهم است. اگر رژیم غذایی حاوی روی کافی نباشد، عوارضی مانند ریزش مو، اختلال در هوشیاری و کاهش حس چشایی و بویایی ممکن است رخ دهد. اگرچه بدن به مقادیر زیادی روی نیاز ندارد، اما ممکن است فرد دچار کمبود روی باشد.

عملکرد روی در بدن

روی کارهای زیادی را در بدن انجام می دهد. به تقسیم سلولی و بهبود زخم کمک می کند. از عملکرد سلول پشتیبانی می کند و به حدود ۱۰۰ آنزیم (مولکول هایی که واکنش های شیمیایی را انجام می دهند) در کارشان کمک می کند. روی نقش های دیگری را در بدن ایفا می کند، از جمله:

  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کمک به تقسیم سلولی
  • حس بویایی و چشایی حفظ شده است
  • التیام زخم

روی همچنین از رشد و توسعه فردی حمایت می کند. به این ترتیب، یک ماده معدنی ضروری برای زنان باردار و کودکان در حال رشد است. بدن انسان روی را ذخیره نمی کند، بنابراین دریافت مقدار کافی این ماده معدنی از طریق غذا برای جلوگیری از کمبود آن بسیار مهم است.

کمبود روی در بدن

علائم کمبود

روی در تولید سلول و عملکردهای ایمنی نقش دارد. با کمبود روی، بدن نمی تواند سلول های سالم جدیدی تولید کند که منجر به علائم زیر می شود:

  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • زخم هایی که خوب نمی شوند
  • بی هوشی
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • زخم های باز روی پوست

علل عدم وجود علائم

کمبود روی ممکن است در افراد مبتلا به الکل ایجاد شود. با این حال، سه دلیل اصلی برای کمبود روی وجود دارد:

  • عدم دریافت روی کافی از رژیم غذایی
  • از دست دادن روی اضافی از بدن، مانند ب- جذب ضعیف
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن

کمبود روی می تواند در افراد مبتلا به شرایط مزمن زیر رخ دهد:

  • اعتیاد به الکل
  • سرطان
  • بیماری سلیاک
  • اسهال مزمن
  • بیماری مزمن کلیوی
  • بیماری مزمن کبد
  • بیماری کرون
  • دیابت
  • بیماری پانکراس
  • کم خونی داسی شکل
  • کولیت
  • گیاهخواری

به طور سنتی، گیاهخواران سطح روی کمتری دارند، زیرا بدن روی موجود در گوشت را به طور موثرتر تجزیه می کند. گیاهخواران تمایل بیشتری به خوردن حبوبات، سویا، لوبیا، آجیل و غلات کامل دارند. اگرچه آنها گزینه های غذایی سالمی هستند، اما به دلیل وجود فیتات ها می توانند با توانایی بدن در جذب روی تداخل داشته باشند. این مواد به روی متصل می شوند به طوری که بدن نمی تواند آن را جذب کند.

افراد مسن در معرض خطر کمبود روی هستند زیرا ممکن است غذا نخورند یا به طیف وسیعی از غذاها دسترسی داشته باشند. مصرف برخی داروها همچنین می تواند باعث افزایش ترشح روی در بدن شود، به عنوان مثال مصرف دیورتیک های تیازیدی مانند کلرتالیدون یا هیدروکلروتیازید. همچنین یک بیماری نادر به نام آکرودرماتیت انتروپاتیکا وجود دارد که بر توانایی بدن در جذب روی تأثیر می گذارد.

تشخیص کمبود روی

روی به مقدار کمی در سلول های بدن توزیع می شود و تشخیص کمبود روی با یک آزمایش خون ساده دشوار است. اگر پزشک به کمبود روی مشکوک باشد، باید پلاسمای خون را برای تشخیص دقیق تر آزمایش کند. سایر آزمایشات کمبود روی شامل آزمایش ادرار و آنالیز یک تار مو برای اندازه گیری سطح روی است.گاهی اوقات کمبود روی نشانه بیماری دیگری است. به عنوان مثال، برخی شرایط می تواند باعث شود روی در بدن پردازش شود اما به خوبی جذب نشود. کمبود روی همچنین می تواند منجر به کمبود مس شود.

رفتار

مکمل های روی در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم موجود است. مکمل های غذایی ممکن است حاوی مقادیر مختلفی از روی باشند و به عنوان گلوکونات روی، سولفات روی یا استات روی برچسب گذاری می شوند.

هر مکمل باید حاوی اطلاعاتی در مورد میزان روی در هر نوع باشد. روی همچنین یک ماده رایج در پاستیل های گلو است زیرا روی به درمان سرماخوردگی کمک می کند.

  • آستین
  • گوشت گاو
  • غلات صبحانه غنی شده
  • لوبیای پخته
  • ماست
  • نخود
  • بلغور جو دوسر ساده
  • شیر نر
شیر منبع خوبی از روی است
شیر منبع خوبی از روی است

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، کمبود روی یک اورژانس نیست. اگر یک فرد باردار یا شیرده کمبود روی دارد، مهم است که فورا آن را اصلاح کنید. روی برای رشد سالم در رحم ضروری است. اگر کسی می داند که کمبود روی دارد و چند روز اسهال دارد، باید به پزشک مراجعه کند. روی یک ماده معدنی است که به روده کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند و بدون روی، عفونت می تواند جدی تر شود.

  • سرگیجه یا حالت تهوع
  • سردرد ناگهانی که از بین نمی رود
  • تجربه در بیهوشی

مسمومیت

توصیه های روزانه برای مصرف روی عبارتند از:

  • کودکان ۰-۶ ماه: ۲ میلی گرم
  • کودکان ۷ تا ۱۲ ماه: ۳ میلی گرم
  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۳ میلی گرم
  • کودکان ۴ تا ۸ سال: ۵ میلی گرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ سال: ۸ میلی گرم

مصرف بیش از حد روی که معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل ها ایجاد می شود، شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی معده
  • اسهال
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها

آخرین کلمه

به خاطر داشته باشید که اگر کمبود روی دارید، احتمال کمبود سایر مواد مغذی نیز وجود دارد. وقتی کمبود هر ماده مغذی دارید، اثرات آهسته و مبهم و به سختی قابل مشاهده است. در صورت مشاهده علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید یک چکاپ سالانه انجام دهید.

منابع مقاله

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.