علم ورزش | جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف کرد؟


آنچه در این مقاله می‌خواند

جینسینگ یا جینسنگ یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مکمل های گیاهی است و در انواع مکمل های یافت شده که ادعا می کند تمام فواید را از کاهش روند پیری گرفته تا افزایش قوه مردانگی (توان عضلانی) دارا دارد. جای تعجب نیست، با توجه به این ادعا، جینسینگ یک مکمل فوق یک مکمل فوق العاده محبوب و هزاران ساله باشد! اما آیا علم از این ادعا حمایت می‌کند؟

جینسینگ چیست؟

بسیاری از گیاهان با استفاده از نام جینسینگ به بازار عرضه می شوند، اما اکثر متخصصان بر این باورند که تنها جینسینگ (آسیایی) و (جینسینگ آمریکایی) ارزش نام “جینسینگ” را دارند. سایر گیاهان با فواید مشابه، گاهی اوقات به عنوان «جینسینگهای لبی» میشوند، از جمله جینسینگ سیبری (Eleutho), برزیلی (SUM), هندی (Ashwagandha) و (Maca). علیرغم عنوان «متقلب»، دو نوع آخر یعنی آسیوآنگاندا و ماکا هر دو در سالهای اخیر به دلیل مواد تککیل دهنده بسیار محبوب شده اند.

جینسینگ آسیایی هزاران سال در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان مهمترین گیاهان شناخته می شود.

در واقع، جینسینگ پاناکس نام خود را به دلیل فوایدی گیاهی که بر بدن دارد، می‌گیرد. نوع «پاناکس» به عنوان «درمانگر کلی» ترجمه می شود (pan به معنی کل و axos به معنی درمان در یونانی است). از سوی دیگر، کلمه جینسینگ به معنای «شبیه به آدم» است، به احتمال زیاد به دلیل شباهت خاص ککل ظاهری این گیاهان با هیبت یک انسان است.

جینسینگ چه فوایدی بر بدن دارد؟

، در حالی که شکل آمریکایی آن برای بهبود ریکاوری و خاصیت آرامش بخشی آن استفاده می شود از جینسینگ آسیایی بهمنظور اعمال حرکت بر بدن یا به جریان در آوردن عملی در بدن بکار میرود. گیاهپککان چینی بر این دو عمل متضاد هم عمل متضاد هم بسیار تاکید دارند، هر دو اثر داغ و یا خنککننندگی بر بدن و یا ترکیب یین و یانگ را در خود دارند. اگر چه، روشهای مدرن و علمی برای توصیف این تضاد نیز وجود دارد.

جینسینگ آسیایی در مقابل جینسینگ آمریکایی

واکنش‌های تضاد آمیزی که در گونه‌ای آسیایی و آمریکایی نسبت به هم‌بستگی و نسبت به اجزای سازنده فعال آن‌ها در اشکال مختلف این دو گونه گیاهی بسیار مهم است. این مواد تشکیل دهنده به نام جین سینوزاید فعال می شود و انواع مختلفی از جینسینوزاید موجود در ریشه های جینسینگ آسیایی و آمریکایی به نام های Rg1 Rb1 و شناخته شده می شوند.

مشخص شده است که نسبت بالاتر RG1 به RB1 این جینسینوزایدها، که در گونه آسیایی زیادتر است، باعث تحریک سیستم عصبی مرککی می شود. این دلیل توضیح می دهد که چرا این نوع جینسینگ در محصولات تقویت کننده بدن ویا انرژیزاها استفاده می شود.

برعکس، نسبت بالاتر از Rb1 به Rg1، رایج در انواع جینسینگ آمریکایی، توضیح می دهد که چرا این فرم بیشتر در تهیه محصولاتی بکار میرود که باعث بهبود دوره های ریکاوری و آرامش فرد، کهنده قند خون و یا کاهنده استرس هستند. این نوع از جمله «سازگارکننده ژنی» نامیده می‌شود.

سازگارکننده ژن چیست؟

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف کرد؟سازگار کننده ژنی به بدن در “سازگاری” با فشار و استرس و بازگرداندن آن به حالت مقاومت کمک می کند، که این فشار می تواند، شیمیایی، ویا بیولوژیکی باشد. سازگارگر ژن می تواند استرس را در زمانی که آن را در بدن بیش از حد بالا است پایین آورد، و یا بلعکس می تواند در زمانی که آن را بسیار کم است، افزایش دهد.

سیستم ایمنی بدن و یا هر سیستم دیگری در بدنی که ممکن است به بازگرداندن تعادل (حفظ حالت هومئوستاز) وجود داشته باشد، اعمال اعتقاد بر این است که همان اثر در مورد هورمونهای آنابولیک و کاتابولیک (مانند تستوسترون و کورتیزول).

این روند ممکن است به بهبود بدن در مقاب با استرس و فشار کمک کند. نمونه هایی از حالات ایجاد کننده فشار نامتعادل در بدن عبارتند از: افزایش شدت تمرین، استرس احساس ناشی از بروز مسائل مختلف در محل کار و یا خانه و یا حتی تنش زیست محیطی مانند مصرف.

فواید جینسینگ در ورزش

انرژی و عملکرد

تحقیقات بعدی علمی بر روی تمام مطالعات انسانی در کاربرد جینسینگ مشخص کرد که این گیاه می تواند خیتگی را کاهش دهد، انرژی و انگیزه را بهبود بخشد. یک مطاسعه بر اساس یافته های مشابه، نشان می دهد که بین ۲۰۰-۶۰۰ میلی گرم از هر نوعی از گیاه جینسینگ، انرژی روانی و شناختی را افزایش می دهد.

عضله و ریکاوری از تمرین

جینسینگ به عنوان یک گیاه گیاه کنننده، احتمالا به شما در رشد وزن و ریکاوری مناسب در تمرینات ورزشیتان کمک خواهد کرد. عملا در صورت رخ می دهد که شدت تمرین شما تغییر کند یا فشاری را به تنهایی ایجاد کند که بدن و در ایجاد این فشار نقشی نداشته باشد. برای مثال، مصرف ۲۰ گرم روزانه جینسینگ آسیایی به مدت هفت روز، در پسران جوان دانشجو، آسیب و آسیب ناشی از ورزش را کاهش داد.

جینسینگ و بدنسازی

تحقیقات نشان می دهد جینسینگ می تواند به عنوان یک گیاه مکمل برای افزایش وزن بدن و روانی در ورزکاکاران و بدنسازان استفاده شود. جینسینگ می تواند انرژی شما را در طول بدنسازی افزایش داده و باعث افزایش عضله سازی بدن شود.

بهترین زمان مصرف جینسینگ

اگر جینسینگ یک ژنی سازگارکننده است، بنابراین شما می توانید هر بار که به شدت و یا بار تمرینات خود را اضافه کنید، نتیجه بهتری بگیرید، حتی در زمان های ریکاوری و یا روزهای اقامتی. و یا رژیم غذایی، سپس تثبیت مصرف مصرفی جینسینگ و همینطور برنامه تمرینی تا شش هفته در حالی که هماکنون بدنتان را با فشار قوی ساگگار میکنید. این عمل باعث می شود که از تمرینات خود نتیجه بهتری کسب کنید. برای کسب تأثیرات کاهش وزن بالقوه جینسینگ آمریایی و یا آسیایی و همچنین کمک به کاهش قند خون، جینسینگ را پیش از صرف غذا یا همراه با غذا میل کنید.

مقدار جی مصرف

به طور کلی، دوز روزانه ۱-۳ رم ریشه جینسنگ خام یا ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود. بهتر است از دوزهای کمتری شروع کرده و با گذشت زمان افزایش یابد. به دنبال عصاره جینسنگ استاندارد باشید که حاوی ۲-۳% کل جینسنوزیدها و قبل از مصرف آن از غذا باشد تا جذب را افزایش داده و از مزایای آن بهره مند شوید. با استفاده از این مصرف می توانید برای مدتی از استرس زیاد ناشی از تغییرات شدید در تمرین شدید و حجم تمرین، ایمن باشید، اگر همین مقدار دوز سه برابر آن دوز را برای یک دوره کوتاه مدت مانند ۳-۶ هفته مصرف کنید.

آنتی اکسیدان ها

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف کرد؟مشابه با (زردچوبه)، یکی دیگر از داروهای گیاهی محبوب، جینسینگ دارای خواص آنتیاکسیدانی قوی است. تمرین ورزشی، افزایش سن، رژیم غذایی با قند محیطی، مواد شیمیایی و استرس باعث تولید رادیکالاهای آآاداد اسیدی در بدن شما می شود. وجود رادیکال های آآاد، از حد مجاز، می تواند باعث آسیب سلول ها شود و باعث بروز پیری زودرس، مککلات متابولیکی و اختلال در عملکرد بدنی شود.

دو نکته بسیار مهم را فراموش نکنید. در ابتدا، اگر می خواهید جینسینگ را به شما کاهش دهید، فشار جسمی یا ذهنیتان کمک کند، پیش از قرار گرفتن در موقعیت تنشزا آن را مصرف کنید، نه زمانی که در مدت زمان آن شرایط. دوم، فقط ۲ گرم جینسینگ در روز می تواند این فواید آنتیاکسیدان را برای شما فراهم کند. تا زمانی که از مکمل‌های مکمل با کیفیت استفاده کنید، حتی مصرفی که می‌توانید از آن نتوانید اثربخش باشد.

جینسینگ می‌تواند به کاهش وزن و کمک‌سوزی کمک کند؟

بیشتر مطالعاتی که بر روی انسان صورت گرفته است، می‌گویند خیر، اما فواید کاهش وزن آن در بیش از بیش از یک مطالعه مطالعه قرار دارد. از مطالعات حیوانی و سلولی مشخص شده است که عصاره این گیاه بر روی اشتها و متابولیسم تثثیر می‌گذارد و مسیرهای سوز را حرکت می‌دهد. از مطالعات انسانی محدود شده است که مصرف روزانه ۸ گرم جینسینگ آسیایی توسط زنان چاق کمک می کند تا وزن کم کنند.

نتایج حاصل از این امر باعث بهبود وضعیت باکتری سالم سیستم های گوارشی می شود. اگر جینسینگ باعث کنترل در وزنتان می شود، دلیل آن احتمالاً قابلیت گیاه در کمک به کنترل قند خون باشد. از بررسی آماری مطالعات مشخص شده است که با مصرف دوزهای ۲۰۰ تا ۲۰ گرم به طور روزانه از جینسینگ های آسیایی یا آمریکایی، گلوکز خون ناشتا در افراد سالم و غیر طبیعی کاهش یافته است. بنابر تحقیقات ضد و نقیضی که در رابطه با جینسینگ و فواید کاهش وزن آن موجود است، سعی کنید تا انتظارات خود را در کاهش وزن و مصرف جینسینگ به دقت بسنجید.

آیا جینسینگ عوارض جانبی دارد؟

بررسی علمی بر مطالعات انسانی تشخیص داده شده است که جینسینگ پاناکس بی اطر. مجاز مجاز آن برای مصرف معمول بین ۱۰۰ میلی‌گرم تا ۶۰ گرم انرژی است. رایج ترین دوز مصرفی آن روزانه حدوداً ۲-۶ گرم است.
تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com
منبع: بدن سازی


این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.