علم ورزش | آیا بالا بودن ویتامین دی بدن به ظرفیت هوازی و فیتنس کمک می‌کند؟


آنچه در این مقاله می‌خواند

ویتامین دی که به نام ویتامین خورشید معروف نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سلامت سیستم ایمنی دارد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و کاهش آن از طریق عارضه، کمک می کند این ماده معدنی در سطح بدن در بدن حفظ شود، در واقع بیشتر مانند یک هورمون عمل می کند تا یک ویتامین.

بهترین منبع نور ویتامین قرار گرفتن در معرض خورشید است. وقتی نور خورشید برخورد می کند، پیش سازهای ویتامین d روی سطح پوست به پیش ساز ویتامین d تبدیل می شوند. سپس این پیش سازهای ویتامین دی به کلیه ها و کلیه ها میروند، یعنی جایی که بدن فعال می شود و به ویتامین ها تبدیل می شوند که می توانند از آنها استفاده کنند.

تحقیقی جدید نشان می دهد سطح ویتامین بدن فما می تواند فواید بالقوه برای سلامتی داشته باشد که از تعدیل کلسیم و سلامت ایمنی است. به عنوان مطالعه‌ای که در نشریه‌ی Preventive Cardiology منتشر می‌شود ویتامین دی در سلامت هوازی نقش دارد. به عبارتی دیگر، ویتامین D بر نحوه واکنش قلب نسبت به ورزش هوای گذتُر دریذ. آیا ممکن است D عملکرد ورزشی را تقویت کند؟

سیستم هوازی و سلامت سیستم قلبی و درمانی

بهترین شاخص فیتنس قلبی و بدنی شاخصی به نام VO2 max است. حداکثر کیفیت VO2 است که نشان می‌دهد یک فرد در ورزش چه مقدار باید می‌توان کرد. حین یک تمرین، ریه های شما و سیستم قلبی و بدنیتان باید به طور پیوسته به سمت فعالیت فعال بفرستند. با افزاش تمرین شدید، نیاز به بیشتر می‌شود. اما این انتقال مرزهایی دارد.

با افزایش شدت فعالیت، انتقال و مصرف مصرف تا حدی بالا رفته و به اوج میرسد و سپس یکنواخت میماند. این نقطه که در آن، انتقال یکنواخت میماند، VO2 Max نام دارد که برای تعیین میزان هوازی یا فیتنس قلبی و بدنی است.

برخی از افراد نسبت به بقیه، VO2 Max بالاتری دارند و در نتیجه مدت طولانی می تواند تمرین زیر بیشینه را ادامه دهد. VO2 Max یک فرد تحت تاثیر سطح عملکرد قلب و دریافت توسط ریهها و پمپاژ آن به سمت فعال است. ریه‌های قوی و یک قلب سالم معادل یک VO2 max بالاتر و فیتنس هوازی بهتر هستند.

عامل دیگری بر VO2 max اثر می‌گذارد که سلول‌های عضله در آن برداشت می‌شود که از جریان خون و تبدیل آن به ATP (جریان انرژی در تمام سلول‌ها) چقدر خوب عمل می‌کنند. اندامکهای درون سلولهای عضله که میتوکندری نام دارند، ATP میسازند که ورزش و فعالیتها را سوخت می کند.

در نتیجه، تعداد مجموع میتوکندری‌ها در درون سلول‌های عضله، بری VO2 max د،گر. میتوکندری بیشتر و بالاتر بودن میزان آنزیمی که atp میسازد، ظرفیت هوازی یا همان vo2 max را افزایش میدهد. یکی از جنبه های تمرینات مثبت استقامتی این است که تعداد مجموع میتوکندری ها و آنزیم های میتوکندریایی درون سلول های عضله را افزایش می دهند، بنابراین می توان با تمرین کردن، VO2 max تان را بالاتر برد.

پیشنهاد می دهد
حتما بخوانید:

ویتامین D چه تاثیری روی عملکرد ورزشی ورزشکاران دارد؟

ویتامین دی چه نقشی در این میان ایفا می کند؟

به گفته‌ی ادعای دانگ‌گاه ویرجینیا، بالاتر بودن سطح ویتامین می‌تواند تأثیر مثبتی روی آب هوازی بگذارد. پژوهشگران روی ۱۹۹۵ نفر که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ دویده بودند مطالعه کردند. برخی از این افراد (هم زن و هم مرد) سالم بودند و برخی دیگر از خون یا بالا هستند و یا فشار.

بعد از مقایسه فیتنای قلبی و بیمارانی این افراد (سنجیده شده با VO2 max) با سطح ویتامیند این افراد، به مشاهدات جالبی دست پیدا کردند. آنهایی که بیشترین میزان ویتامین را در خون خود دارند، VO2 Max شان ۴.۳ برابر بالاتر بوده است. عوامل دیگری نیز در این ارتباط می توانند دخیل باشند و نتیجه نمی گیرند که بالاتر بودن سطح ویتامین D باعث بالاتر رفتن VO2 max می شود، اما جالب توجهی است.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه فاکتورهای دیگری می توانند کنننده ای این یافته ها باشند. هنوز دقیقاً نیست اما امکانش وجود دارد، با این وجود حتی بعد از آن همه، روی فاکتورهای تدبیر موقعیت هوازی را تحت کنترل قرار می دهند، نتایج همان بودند، هر چند اندکی متفاوت بودند. تفاوت اختلاف هوازی بین بالاترین و پایینترین میزان ویتامین d چیزی حدود ۲.۹ برابر بوده است; قابل توجه است!

فیتنس بیماری و بیماری مهم دارد!

داشتن VO2 Max بالاتر به غیر از انجام بیشتر برای ادامه تمرین هوازی برای مدت طولانی تر، به دیگری نیز مهم است. مطالعات نشان داده بالاتر بودن VO2 max‌ با کاهش احتمال مرگ ارتباط دارد. مطالعه های که در سال ۲۰۰۹ در نشریهی American Medical Association منتشر شده است، VO2 max بالاتر را با هر کاهش مرگ و میر به علتی، مرتبط میداند.

مطالعه دیگری که روی ۸۰۰ مرد میانسال صورت گرفت و به مدت ۴۵ سال آنها را تحت کنترل داشت، دریافت فیتنس هوازی پایین، بعد از کشیدن سیگار، دومین عامل پیش بینی کننده مرگ است. فیتنس ضعیف، بیشتر از بیماریهایی چون فشار خون بالا و کلسترول بالا، با احتمال مرگ مرتبط بوده است.

پیشنهاد می دهد
حتما بخوانید:

نیروی هوازی چیست؟ چگونه برنامه هوازی را افزایش دهید؟

سطح ویتامین دی بدنتان چقدر است؟

اگر می خواهید میزان ویتامین d بدنتان را بدانید بهترین راه، دادن آواشمه خونی است که پپک برایتان تجویز می کند. بسته به اینکه ککا زندگی میکنید، چند ساعت زیر نور خورشید هستید، سنتان، رنگ پوستتان و وزن بدنتان، ویتامینd شما ممکن است پایینتر از سطح بهینه باشد.

ویتامین D بدن چقدر باید باشد؟

ng / ml 20 یا بالاتر برای سلامت استخوانها کافیست، اما برخی از تحقیقات عقیده دارند ng / ml 30 یا بالاتر، بهتر است. اینجاست که ما هنوز نمی‌دانیم سطح ایده‌آل ویتامین D در بدن چقدر است. قبلاً مطالعات نشان می دهند سطح ویتامین تابع یک منحنی و ککل است: خیلی پایین ناسالم است اما خیلی زیاد نیز ناسالم است. مثلا یافته ها نشان می دهند سطح ویتر ین d بالاتر از ng / ml 56 با افزایش ۴۰ درصدی احتمال مرگ مرتبط بوده است. اما میزان ویتامین D شان خیلی پایین است که خطر مرگ‌ش،ن ۲۰۰ دبر.درسا

حرف آخر

چیزهای زیادی در سطح سطحی از ویتامینی وجود دارد که ما هنوز نمیدانیم اما این را خوب میدانیم که نباید جبران شود. داشتن ویتامین می تواند بر عملکرد ورزشی نیز اثر بگذارد، بنابراین بهتر است سطح ویتامین D تان را بدانید و مطمئن شوید که به مقدار کافی از این ویتامین دریافت کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.