عدم تحمل گلوتن چیست؟ | شرکت داروسازی پوراتب گستر


گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. فرد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا آلرژی ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن دچار درد و نفخ شود. عدم تحمل گلوتن می تواند علائمی مشابه اما متفاوت از بیماری سلیاک ایجاد کند. علائم عدم تحمل گلوتن همچنین می تواند شبیه علائم آلرژی به گندم یا شرایط روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد.
افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف گلوتن پرهیز کنند زیرا می تواند به روده آسیب برساند و از جذب مواد مغذی مهم توسط بدن جلوگیری کند. هر کسی که به گندم حساسیت دارد باید از تمام محصولات حاوی گندم اجتناب کند، زیرا مصرف آن می تواند خطرناک باشد. عدم تحمل گلوتن می تواند مشکلاتی ایجاد کند، اما علائم احتمالاً آنقدر شدید نیستند که نیاز به مراقبت های اورژانسی داشته باشند. شواهدی مبنی بر تأثیر عوامل محیطی در ایجاد بیماری سلیاک وجود دارد. با این حال، کارشناسان مطمئن نیستند که علت دقیق عدم تحمل گلوتن چیست و چگونه با بیماری های مشابه مرتبط است. برخی از محققان بر این باورند که سایر مواد موجود در گندم، نه گلوتن، ممکن است باعث برخی از این واکنش ها شود.

علائم عدم تحمل گلوتن

فرد مبتلا به عدم تحمل گلوتن پس از خوردن غذاهای حاوی گندم، جو یا چاودار علائمی را تجربه می کند. علائم می تواند شامل خستگی، نفخ، درد شکم، اسهال، حالت تهوع، یبوست و بی حالی باشد. اضطراب، سردرد، گیجی، بی حسی، درد مفاصل یا عضلانی و بثورات پوستی نیز ممکن است رخ دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم، بهتر است با پزشک مشورت کنید. تشخیص صحیح این بیماری برای تعیین روش درمان بسیار مهم است.

عدم تحمل گلوتن در مقابل آلرژی به گندم

بدن فردی که به گندم حساسیت دارد به پروتئین موجود در گندم واکنش نشان می دهد و این پروتئین لزوماً گلوتن نیست. آلرژی به گندم می تواند منجر به علائم تهدید کننده زندگی شود. آلرژی به گندم می تواند باعث کهیر، تورم، مشکلات تنفسی از جمله خس خس سینه و در موارد شدید، شوک آنافیلاکتیک شود. این واکنش جدی منجر به افت فشار خون، بیهوشی و نارسایی تنفسی می شود.
اگرچه واکنش های آلرژیک اغلب نیاز به درمان فوری دارند. اما عدم تحمل گلوتن چندان خطرناک نیست. با این حال، عدم تحمل گلوتن نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند و بر سلامت کلی فرد تأثیر بگذارد.

عدم تحمل گلوتن چیست؟

برای اجتناب از غذاها

گلوتن پروتئین هایی هستند که به گندم و سایر غلات اجازه می دهند آب را جذب کنند، به هم بچسبند و چسبناک و کشسان باقی بمانند. آنها به بافت خمیر نان کمک می کنند. گندم، جو و چاودار حاوی گلوتن هستند که می توان آن را در نان، کراکر و بیسکویت، پاستا، محصولات مبتنی بر سمولینا و آبجو یافت. گلوتن همچنین می تواند در محصولاتی که حتی بر پایه غلات نیستند مانند چاشنی ها، سس ها، سوپ ها، کنسروها و چاشنی ها نیز یافت شود.

از کدام غذاها می توان استفاده کرد؟

غذاهایی که گلوتن ندارند عبارتند از میوه ها و سبزیجات، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، حبوبات مانند لوبیا و عدس، برنج، کینوا، سیب زمینی و برخی محصولات جو دوسر. فردی که مایل به اجتناب از گلوتن است باید برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کند. همچنین بهتر است سوپ و سس را در خانه تهیه کنید. محصولاتی که دارای برچسب “بدون گلوتن” هستند نباید علائم بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن را ایجاد کنند. تولیدکنندگان می توانند گلوتن را از آرد گندم حذف کنند یا از یک جایگزین مانند آرد جو دوسر یا نخود استفاده کنند.

با مکمل‌های بدون گلوتن آشنا شوید: مکمل‌های برند Healthbreast

تشخیص عدم تحمل گلوتن

اگر فردی فکر می کند که خوردن گلوتن باعث مشکلات سلامتی می شود، باید به پزشک مراجعه کند. پس از پرسیدن علائم و معاینه او، پزشک آزمایشاتی را برای رد بیماری سلیاک و سایر اختلالات گوارشی انجام می دهد. سپس ممکن است یک برنامه نظارت بر رژیم غذایی توصیه شود. محققان هنوز نشانگرهای زیستی خاصی را برای عدم تحمل گلوتن پیدا نکرده اند. بنابراین، در حال حاضر، برای تشخیص عدم تحمل گلوتن، پزشک از رد گزینه های دیگر استفاده می کند.

آزمایش

تمایز بین بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن می تواند دشوار باشد، اما آزمایش آنتی بادی ها می تواند مفید باشد. برای رد یا تشخیص بیماری سلیاک، پزشک ممکن است موارد زیر را درخواست کند:
– آزمایش خون: اگر نتایج نشان دهد که آنتی بادی خاصی وجود دارد، ممکن است فرد مبتلا به بیماری سلیاک باشد.
– بیوپسی: شامل نمونه برداری از بافت پوشش داخلی روده است. اگر نتایج نشان دهنده آسیب به پوشش روده باشد، ممکن است فرد مبتلا به بیماری سلیاک باشد.
هنگامی که بیماری سلیاک رد شد، گام بعدی بررسی علائم IBS، آلرژی به گندم یا عدم تحمل گلوتن است.

نظارت بر تغذیه

گروهی از محققین طرح زیر را پیشنهاد کرده اند که فرد در خانه اما زیر نظر پزشک آن را دنبال می کند:
– برای اهداف کنترلی ۱ تا ۳ امتیاز داده می شود.
– رژیم غذایی حاوی گلوتن به مدت یک هفته در نظر گرفته می شود.
– سپس به مدت یک هفته از مصرف غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنید.
– مقداری گلوتن به مدت یک هفته دیگر به غذای پخته شده اضافه می شود.
– در صورت بروز علائم در طی هر یک از مراحل، به پزشک اطلاع داده می شود.
محققانی که این طرح را ارائه کردند معتقدند پیروی از این طرح می تواند به تشخیص قطعی کمک کند. اگر فردی در مورد مصرف گلوتن نگرانی دارد، بهتر است قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کند. این به پزشک کمک می کند تا بیماری را به درستی تشخیص دهد.

زندگی با عدم تحمل گلوتن

فرد مبتلا به عدم تحمل گلوتن باید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کند. با این حال، مصرف گاه به گاه گلوتن بعید است که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود. مگر اینکه فرد مبتلا به سلیاک باشد. یادداشت برداری از وعده های غذایی و علائم می تواند به فرد کمک کند غذاهای بالقوه مشکل ساز را شناسایی کند و عدم تحمل گلوتن را مدیریت کند.

آیا احتمال بروز علائم ناشی از خوردن مقادیر بالاتر گلوتن بیشتر است؟
افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن اغلب آستانه تحمل دارند. اما مشکل این است که سطح تحمل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک نفر ممکن است ۱ وعده در روز (معادل ۱ تکه نان) را تحمل کند، در حالی که فرد دیگر ممکن است بیش از نیم وعده را تحمل نکند. به طور کلی، هر چه گلوتن بیشتری بخورید، در صورت ابتلا به عدم تحمل گلوتن، خطر بروز علائم بیشتر می شود.

آخرین کلمه
برخی افراد با خوردن گندم و سایر غلات واکنش های ناخوشایندی را تجربه می کنند که ممکن است به دلیل عدم تحمل گلوتن یا سایر مواد باشد. برخی از کارشناسان معتقدند افرادی که از گلوتن اجتناب می کنند، مواد مغذی ضروری موجود در غلات کامل را از دست می دهند. غلات همچنین می توانند منبع مهم انرژی باشند. بنابراین، اگر فردی مایل به اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گلوتن است، باید در مورد نیاز و راهکارهای حفظ یک رژیم غذایی سالم با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: medicalnewstoday

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.