سالم ترین نان چیست؟


سالم ترین نان

سالم ترین نان چیست؟
این سوالی است که بسیاری از ما در حین غذا خوردن به خصوص هنگام صبحانه می شنویم یا از خود می پرسیم. از آنجایی که نشاسته غالب در اکثر جوامع نان است، باید در انتخاب بهترین گزینه برای مصرف دقت کرد. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که برای کاهش وزن نباید در برنامه غذایی بدون کربوهیدرات عمل کنیم. برای کاهش وزن لازم نیست منابع کربوهیدراتی مانند نان را از رژیم غذایی خود حذف کنید. فقط باید روی انتخاب گزینه مناسب و تامین مقدار متعادل بدن تمرکز کنید. اما در این بین چند سوال مطرح می شود:
۱. چرا نان سالم را انتخاب کنیم؟
۲. نان سالم چه فوایدی دارد؟
۳. سالم ترین نان کدام است؟
در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت با ما همراه باشید تا به این سوالات به تفصیل پاسخ دهیم.

مقالات پیشنهادی در مورد سالم ترین نان

۱. چرا نان سالم را انتخاب کنیم؟

نان قدیمی ترین غذای دنیا محسوب می شود. امروزه در هر خانه ای یافت می شود. در واقع شما می توانید با هر وعده غذایی نان بخورید. نان قوی است، بنابراین نقش بالقوه ای در سلامتی دارد.

۲. نان سالم چه فوایدی دارد؟

  • نان منبع عالی فیبر و ویتامین B است.
  • در دسترس ترین و ارزان ترین غذای دنیاست.
  • این سالم ترین راه برای مصرف کربوهیدرات است.
  • برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ در نظر گرفته می شود.

۳. سالم ترین نان کدام است؟

برای انتخاب نان باید به دنبال غلات کامل باشید.
بهتر است نان های سبوس دار یا جو دوسر را انتخاب کنید. به طور کلی، آرد گندم کامل باید گنجانده شود. حتی میزان سدیم، سدیم و شکر نیز باید به حداقل برسد. نان های آرد سفید نسبت به نان های سبوس دار قند و نمک بیشتری دارند.

سالم ترین نان

نان تهیه شده از آرد سبوس دار انرژی خوبی برای بدن فراهم می کند. زیرا حاوی فیبر کافی و انواع ویتامین های گروه B است. حتی اگر از برخی دانه ها و سبزیجات برای تهیه نان استفاده شود، مقداری ویتامین C و چربی های مفید بدن را تامین می کند. اما میزان کالری دریافتی او ممکن است تغییر کند.

با در نظر گرفتن موارد فوق، دفعه بعد که برای خرید نان به نانوایی یا فروشگاه می روید، سعی کنید گزینه هایی را تهیه کنید که با غلات کامل تهیه شده و فیبر بیشتری دارند. علاوه بر این موارد به نکات زیر نیز توجه کنید.

انتخاب نان سالم برای افراد دیابتی

سالم ترین نان اثرات منفی و مضر کمتری بر قند خون دارد. در نتیجه ممکن است برای افراد دیابتی بهتر باشد. حتی از ابتلای افراد دیگر به این بیماری جلوگیری می کند.
افراد مبتلا به دیابت می توانند ۵۰ درصد کالری مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کنند. به همین دلیل نان برای آنها نقش ویژه ای خواهد داشت.

این دسته از افراد باید از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنند. بر اساس مطالعات، نان گندم سیاه دارای بالاترین شاخص گلیسمی در بین انواع نان است. پس از آن نان های تهیه شده از آرد سفید مانند نان باگت و نان تست بیشترین تاثیر را روی قند خون دارند.

سالم ترین نان برای دیابتی ها نان ید دار است.

بهترین و سالم ترین نان برای سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که بر سلامت روده تأثیر می گذارد. علت این بیماری نوعی پروتئین به نام گلوتن است که در برخی از غلات وجود دارد. این افراد نباید تا آخر عمر گلوتن بخورند.
امروزه پس از پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه، آردی بدون گلوتن تهیه می کنند. بنابراین نان های این گروه آردی برای این افراد بسیار مناسب است. نان های دیگری نیز وجود دارند که فاقد گلوتن هستند.

نان چاودار، نان ذرت، نان جوانه، مقداری نان تخمیر شده، نان سیب زمینی و نان لوبیا بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک هستند.

نان مناسب برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز ناشناخته است و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. اما این بیماری با رعایت یک برنامه غذایی مناسب به بهترین وجه قابل کنترل است. بهترین و سالم ترین نان برای این دسته از افراد نان بدون گلوتن است. این افراد ممکن است از بیماری سلیاک نیز رنج ببرند نان های بدون گلوتن برای استفاده

تاثیر نان بر بیماران کم کاری تیروئید

در اثر کاهش عملکرد غده تیروئید، تولید برخی از هورمون های این غده مختل می شود، به طوری که می گویند فرد کم کاری تیروئید دارد. این هورمون ها مسئول تنظیم متابولیسم بدن هستند. هنگامی که کم کاری تیروئید رخ می دهد، دستگاه گوارش کند می شود و باعث یبوست می شود.
در واقع همه عوامل دست به دست هم می دهند تا زمینه چاقی و افزایش وزن را ایجاد کنند.

با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که مصرف کافی فیبر به کنترل این عوارض جانبی تا حد معقولی کمک می کند. فیبر از یبوست جلوگیری می کند. پس از آن از تجمع چربی شکم و پهلو جلوگیری می شود.
برای این دسته از بیماران باید مانند بیماران سلیاک عمل شود. این به این دلیل است که گلوتن عملکرد تیروئید را مختل می کند و به برخی از سلول های تیروئید حمله می کند.

بهترین و سالم ترین نان برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

فشار خون یکی از بیماری های عروقی است که می تواند در دراز مدت سلامت قلب را به خطر بیندازد.
راه حل های درمانی او دارودرمانی و رژیم درمانی است. به عنوان یکی از راه حل های درمان فشار خون، می توانید روی خوردن غذاهای بدون نمک تمرکز کنید. اما مهمترین نکته در اینجا این است که فیبر کافی برای رفع عوارض این بیماری دارند. بنابراین از نان های سبوس دار کم نمک تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده کنند.

نان سنگی، نان جو، نان سبوس دار و نان سبوس دار بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند.

مقالات پیشنهادی در مورد سالم ترین نان

شما بگو

به نظر شما بهترین نان چیست؟
هنگام پخت نان به چه نکاتی توجه می کنید؟
پاسخ این سوالات را در بخش نظرات ارسال کنید تا ما و سایر شرکای QuickFit از این نکات برای ما و سایر شرکای QuickFit استفاده کنیم.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.