رژیم MIND چیست؟ | شرکت داروسازی پورآب


ما با انواع رژیم های غذایی آشنا هستیم که هر کدام برای بهبود عملکرد قسمت های مختلف بدن طراحی شده اند. همچنین گفته می شود رژیم MIND از زوال عقل و از بین رفتن عملکرد مغز با افزایش سن جلوگیری می کند که در این مقاله بیشتر با آن آشنا می شویم.

رژیم MIND چیست؟

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH برای به تاخیر انداختن بیماری های عصبی است. هدف رژیم MIND کاهش زوال عقل و سلامت مغز است که اغلب با افزایش سن رخ می دهد. این رژیم ترکیبی از دو رژیم غذایی «مدیترانه ای» و «رویکردهای غذایی برای پیشگیری از فشار خون بالا» (DASH) است. بسیاری از کارشناسان رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH را سالم ترین رژیم های غذایی می دانند. تحقیقات نشان داده است که این رژیم ها می توانند فشار خون، خطر بیماری قلبی، دیابت و چندین بیماری دیگر را کاهش دهند. با این حال، محققان می خواستند رژیم غذایی خاصی برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل ایجاد کنند. برای انجام این کار، آنها بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH را ترکیب کردند که برای سلامت مغز مفید است.
به عنوان مثال، هر دو رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH مصرف بالای میوه را توصیه می کنند. اگرچه مصرف میوه با بهبود عملکرد مغز مرتبط نیست، اما با مصرف توت مرتبط است. بنابراین، رژیم MIND پیروان خود را به خوردن انواع توت ها تشویق می کند، اما تاکیدی بر مصرف سایر میوه ها ندارد. در حال حاضر هیچ دستورالعمل خاصی در مورد نحوه پیروی از این رژیم وجود ندارد. تنها در این رژیم مصرف ۱۰ غذا توصیه شده و ۵ غذا محدود می شود.

۱۰ غذای توصیه شده در رژیم غذایی MIND:

سبزیجات سبز برگ: شش وعده یا بیشتر در هفته توصیه می شود، از جمله کلم پیچ، اسفناج، سبزیجات پخته شده و سالاد.
سایر سبزیجات: حداقل یک بار در روز علاوه بر سبزیجات برگ سبز، سبزیجات دیگری نیز مصرف شود که ترجیحاً سبزیجات کم کالری و غیر نشاسته ای است.
توت ها: خوردن توت حداقل دو بار در هفته توصیه می شود. اگرچه تحقیقات منتشر شده فقط شامل توت فرنگی است، سایر انواع توت ها مانند زغال اخته و تمشک نیز برای اثرات آنتی اکسیدانی مفید هستند.
آجیل: حداقل پنج بار در هفته آجیل بخورید. نوع مهره ها ثابت نیست و بهتر است از انواع مختلف استفاده شود.
روغن زیتون: از روغن زیتون به عنوان روغن اصلی پخت و پز استفاده کنید.
غلات کامل: حداقل سه وعده غلات کامل در روز توصیه می شود، از جمله بلغور جو دوسر، کینوآ، برنج قهوه ای، ماکارونی گندم کامل و نان سبوس دار.
ماهی: حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید. با توجه به مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳، بهتر است ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، قزل آلا، تن و ماهی خال مخالی را انتخاب کنید.
حبوبات: حبوبات حداقل چهار وعده در هفته شامل لوبیا، عدس و سویا توصیه می شود.
طیور: حداقل دو بار در هفته مرغ یا بوقلمون بخورید. البته مرغ سوخاری در این رژیم توصیه نمی شود.
رسوراترول: مصرف ترکیباتی که حاوی رسوراترول هستند ممکن است برای مغز مفید باشد. تحقیقات زیادی بر روی رزوراترول متمرکز شده است و نشان می دهد که به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک می کند.

رژیم MIND چیست؟

۵ خوراکی که باید در رژیم MIND اجتناب کنید:

کره و مارگارین: بهتر است خود را به کمتر از ۱ قاشق غذاخوری در روز محدود کنید.
پنیر: مصرف پنیر را به کمتر از یک بار در هفته محدود کنید.
گوشت قرمز: بیش از سه وعده در هفته مصرف نکنید که حاوی گوشت گاو، بره و محصولات تهیه شده از آنها باشد.
غذاهای سرخ شده: در این رژیم توصیه می شود مصرف غذاهای سرخ شده و فست فودها را به یک بار در هفته محدود کنید.
شیرینی ها: شامل اکثر غذاهای فرآوری شده و دسرهای ناسالم مانند بستنی، کلوچه، کیک میان وعده، دونات و آب نبات است که نباید بیش از ۴ بار در هفته مصرف شود.
این غذاها را محدود کنید زیرا سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس هستند که با بیماری های مختلفی از جمله بیماری قلبی و آلزایمر مرتبط است.

رژیم MIND می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد

تحقیقات کنونی روی این رژیم، مکانیسم آن را به خوبی نشان نداده است. با این حال، دانشمندان بر این باورند که ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب کار کند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد به مقدار زیادی در بدن جمع می‌شوند و به سلول‌های بدن از جمله مغز آسیب می‌رسانند. التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب و عفونت است. اما اگر به درستی تنظیم نشود، التهاب نیز می تواند مضر باشد. استرس اکسیداتیو و التهاب با هم می توانند برای مغز مضر باشند.
پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب همراه است. از آنجایی که رژیم MIND ترکیبی از هر دو است، غذاهایی که رژیم غذایی MIND را تشکیل می دهند احتمالاً دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. آنتی اکسیدان های موجود در انواع توت ها و ویتامین E موجود در روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز و آجیل گفته می شود که با محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو از عملکرد مغز حمایت می کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب به دلیل توانایی آنها در کاهش التهاب در مغز شناخته شده است.

با تکنیک های مدرن (برنده، دریافت) که از آکنه سرچشمه می گیرد، آشنا شوید

رژیم غذایی MIND می تواند پروتئین های مضر بتا آمیلوئید را کاهش دهد

محققان همچنین معتقدند رژیم MIND ممکن است با کاهش میزان پروتئین های بتا آمیلوئید که برای مغز مضر هستند، برای مغز مفید باشد. پروتئین های بتا آمیلوئید قطعاتی از پروتئین هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند. با این حال، آنها می توانند در مغز تجمع کنند و پلاک هایی را تشکیل دهند که ارتباط بین سلول های مغزی را مختل می کند و منجر به مرگ سلول های مغز می شود. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که پلاک ها یکی از عوامل اصلی بیماری آلزایمر هستند. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در بسیاری از غذاها در رژیم غذایی MIND می توانند از تشکیل پلاک های آمیلوئید بتا در مغز جلوگیری کنند.
علاوه بر این، رژیم غذایی MIND غذاهای سرشار از چربی های اشباع و ترانس را محدود می کند، که مطالعات نشان داده است ممکن است سطح پروتئین بتا آمیلوئید را در مغز موش افزایش دهد. مطالعات انسانی نشان می دهد که خوردن این چربی ها با خطر دو برابری آلزایمر مرتبط است.

گردآورنده: طیبه رفیعی
منبع: خط سلامت

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.