رژیم غذایی MIND و ارتباط آن با سلامت روان و افزایش عملکرد مغز


رژیم MIND برای جلوگیری از زوال عقل و از دست دادن عملکرد مغز با افزایش سن

هنگامی که صحبت از محافظت از سلامت مغز به میان می آید، ترکیبی از دو سبک تغذیه ممکن است بهترین گزینه باشد. این رژیم که رژیم غذایی “MIND” نامیده می شود، مخفف رژیم مدیترانه ای و رژیم DASH برای تاخیر عصبی است، این رژیم با تاکید بر مصرف غذاهای طبیعی گیاهی و محدود کردن گوشت قرمز، چربی های اشباع شده و شیرینی ها بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد. مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۵۳ درصد کاهش دهد، همچنین سرعت شناختی را کاهش می دهد و حافظه کلامی را بهبود می بخشد.

رژیم MIND چیست؟

MIND مخفف عبارت DASH-Mediterranean Intervention for Neurological Delay است.

هدف رژیم MIND کاهش زوال عقل و بدتر شدن سلامت مغز است که با افزایش سن رخ می دهد. این دو رژیم غذایی بسیار محبوب، رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH را برای جلوگیری از فشار خون بالا ترکیب می کند.

بسیاری از کارشناسان رژیم های مدیترانه ای و DASH را در زمره سالم ترین ها قرار می دهند. تحقیقات نشان داده است که آنها می توانند فشار خون را کاهش دهند و خطر بیماری قلبی، دیابت و چندین بیماری دیگر را کاهش دهند، اما محققان می خواستند یک رژیم غذایی خاص برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل ایجاد کنند.

برای انجام این کار، آنها غذاهای رژیم مدیترانه ای و DASH را که برای سلامت مغز مفید است، ترکیب کردند.

به عنوان مثال، هر دو رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH خوردن مقدار زیادی میوه را توصیه می کنند. خوردن میوه هیچ ارتباطی با بهبود عملکرد مغز ندارد، اما خوردن توت ها با عملکرد مغز ارتباط دارد. بنابراین، رژیم MIND پیروان خود را به خوردن توت تشویق می کند، اما به طور کلی بر مصرف میوه تاکید نمی کند.

رژیم غذایی ذهنی چگونه ساختار یافته است؟

برای هر یک از قوانین رژیم غذایی MIND که معمولاً در زندگی خود از آنها پیروی می کنید تا ۱۵ امتیاز به خود بدهید.

  • حداقل سه وعده غلات کامل در روز
  • سبزیجات برگ سبز مانند کاهو
  • سبزیجات دیگر حداقل شش بار در هفته
  • انواع توت ها حداقل یک بار در روز
  • گوشت قرمز حداقل دو بار در هفته (کمتر از چهار بار در هفته)
  • حداقل یک بار در هفته
  • حبوبات حداقل دو بار در هفته
  • آجیل بیش از سه بار در هفته
  • غذای سرخ شده یا فست فود کمتر از یک بار در هفته
  • برای پخت و پز از روغن زیتون استفاده کنید.
  • کمتر از یک قاشق غذاخوری کره یا مارگارین در روز
  • کمتر از یک وعده پنیر در هفته
  • کمتر از پنج شیرینی در هفته

تحقیق در مورد رژیم غذایی MIND و سلامت مغز

برخی از مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی پیشگیری از فشار خون بالا (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند عملکرد شناختی را بهبود بخشند. بر اساس این مطالعات، این دو رژیم غذایی برای ایجاد یک رژیم غذایی ترکیبی MIND که به طور خاص برای بهبود سلامت مغز طراحی شده است، ترکیب شدند.

رژیم MIND بر مصرف سبزیجات برگ سبز، سایر سبزیجات، انواع توت ها، حبوبات، ماهی، آجیل و غلات کامل تاکید دارد و در عین حال مصرف کره، پنیر و گوشت قرمز را محدود می کند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم غذایی MIND می تواند زوال شناختی را به تاخیر بیاندازد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط با سن را کاهش دهد.

رژیم غذایی MIND مدت زیادی از انتشار نگذشته است و اولین مقاله رسمی در مورد این رژیم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، بنابراین جای تعجب نیست که تحقیقات زیادی در مورد اثرات آن انجام نشده است.

با این حال، دو مطالعه مشاهده ای از رژیم غذایی MIND نتایج بسیار امیدوارکننده ای را نشان داده است.

در مطالعه‌ای بر روی ۹۲۳ فرد مسن‌تر، افرادی که از رژیم غذایی MIND پیروی می‌کردند، ۵۳ درصد کمتر از افرادی که از رژیم غذایی مشابه پیروی می‌کردند، در معرض ابتلا به آلزایمر بودند.

جالب توجه است، افرادی که به طور متوسط ​​از رژیم غذایی MIND پیروی می کردند، به نظر می رسید سود می بردند و خطر ابتلا به آلزایمر را به طور متوسط ​​۳۵ درصد کاهش می دادند.

مطالعه دوم نشان داد افرادی که از رژیم غذایی MIND پیروی می کردند نسبت به افرادی که از رژیم غذایی حداقلی پیروی می کردند کاهش کمتری در عملکرد مغز داشتند.

البته توجه داشته باشید که هر دوی این مطالعات مشاهده‌ای بودند، به این معنی که نمی‌توانند علت و معلول را اثبات کنند. شما فقط می توانید اتصالات را ببینید.

در حالی که تحقیقات اولیه امیدوارکننده است، مطمئن نیست که رژیم MIND خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد یا روند زوال مغز را کند کند.

با این حال، محققان اخیرا تایید کرده اند که مطالعه کنترل شده ای را در مورد اثرات رژیم غذایی MIND آغاز خواهند کرد.

اگرچه این مطالعه برای چندین سال کامل نخواهد شد، اما این یک گام بزرگ به سوی تعیین اینکه آیا رژیم غذایی MIND به طور مستقیم به عملکرد مغز کمک می کند یا خیر است.

رژیم غذایی “MIND” ممکن است زوال شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر به تاخیر بیندازد.

برای افراد مبتلا به آلزایمر، پیروی از رژیم غذایی MIND ممکن است به کند کردن زوال شناختی کمک کند. بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن که باعث زوال شناختی می‌شوند، با تغییرات پاتولوژیک در مغز، از جمله تجمع غیرطبیعی رسوبات پروتئینی مرتبط هستند.

اگرچه وسعت این آسیب های مغزی با اختلالات شناختی مرتبط است، برخی از افراد مبتلا به آسیب های مغزی عملکرد شناختی سالمی را حفظ می کنند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی MIND می تواند زوال شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش دهد.

این مطالعه نشان داد که ارتباط بین پایبندی به رژیم غذایی MIND و سلامت شناختی بهتر مستقل از سطح آسیب شناسی مغز است. بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است. در حال حاضر، از هر ۹ بزرگسال بالای ۶۵ سال در ایالات متحده، ۱ نفر به این بیماری مبتلا است.

بیماری آلزایمر با تجمع غیرطبیعی رسوبات پروتئینی به نام پلاک های بتا آمیلوئید و گره خوردن رشته های عصبی در مغز مرتبط است. تصور می شود که این رسوبات پروتئینی مسئول آسیب سلول های مغزی و در نتیجه اختلال عملکرد شناختی که در بیماری آلزایمر دیده می شود، باشند.

رژیم MIND

جالب اینجاست که همه افرادی که سطوح بالایی از این آسیب شناسی مغزی یا نشانگرهای آلزایمر دارند، زوال شناختی را تجربه نمی کنند. این توانایی برای حفظ عملکرد شناختی طبیعی علیرغم آسیب مغزی به عنوان تاب آوری شناختی شناخته می شود.

اخیراً تحقیقات نشان داده است که داروهای آلزایمر می توانند سطح پلاک های بتا آمیلوئید و گره های نوروفیبر را در مغز کاهش دهند. مداخلات مطالعه شده توسط محققان تا به امروز موفقیت محدودی در کاهش سرعت عملکرد شناختی نشان داده است.

این امر بر اهمیت شناسایی عوامل سبک زندگی که ممکن است پیشرفت زوال شناختی را، مستقل از تغییرات پاتولوژیک مغز مرتبط با بیماری آلزایمر، کند کند، تأکید می کند.

آخرین کلمه

رژیم غذایی MIND برای جلوگیری از زوال عقل و کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن ایجاد شده است. پیروان خود را به مصرف سبزیجات، انواع توت ها، آجیل، غلات کامل، روغن زیتون، ماهی، لوبیا، مرغ و شراب تشویق می کند.

این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند که ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و تشکیل پلاک بتا آمیلوئید، سلامت مغز را تقویت کنند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که پیروی دقیق از رژیم غذایی MIND با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کندتر شدن عملکرد مغز در طول زمان مرتبط است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات رژیم غذایی مورد نیاز است.

از آنجایی که رژیم MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH است، اگر تحقیقات آینده نشان دهد که این رژیم فواید سلامتی مرتبط با هر دو رژیم را ارائه می دهد، تعجب آور نخواهد بود، اما اکنون اگر به دنبال راهی هستید، این را بررسی کنید. یکی از بیرون غذا خوردن بر حفظ سلامت مغز با افزایش سن تمرکز دارد، رژیم MIND یک روش عالی و آسان برای پیروی است.

منابع

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.