رژیم غذایی مناسب برای کودکان یک ساله چیست؟


انتخاب غذای مناسب برای کودکان یک ساله این به آنها کمک می کند طعم های مختلف را تجربه کنند. هیچ برنامه غذایی واحدی وجود ندارد که برای همه کودکان مناسب باشد، اما می توانید از محتوای این مقاله به عنوان راهنمای تغذیه کودک نوپا خود استفاده کنید.

فهرست مطالب

فهرست عناوین:

  • غذای مناسب برای کودکان یک ساله
  • منوی نمونه برای یک کودک یک ساله
  • خلاصه

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

خوردن کودک یک ساله مانند خوردن غذای دیگران است، با این تفاوت که شامل تهیه تعدادی غذا به روش های جدید برای کودک است. بیشتر کودکان قبل از خوردن غذاها را بارها امتحان می کنند تا بدانند آیا غذا را دوست دارند یا نه. هرگز کودک را تنبیه یا مجبور به خوردن نکنید، در عوض انواع غذاهای مغذی به او بدهید.

برخی از غذاهای مناسب برای کودکان نوپا عبارتند از:

  • میوه ها، به ویژه آووکادو، موز، پرتقال، انواع توت ها و انبه انتخاب های خوبی هستند. حتما توت ها، انگور یا میوه های سفت را به قطعات کوچک برش دهید.
  • کودک شما می تواند از انواع سبزیجات لذت ببرد. لازم است والدین یا پرستار کودک به طور دوره ای سبزیجات جدید را به کودک معرفی کنند. ترکیب سبزیجات و میوه ها به شکل پوره معمولا مورد استقبال کودکان قرار می گیرد.
  • با تکه های کوچک گوشت و موادی مانند عدس و لوبیا پروتئین بدن کودک را تامین کنید.
  • غلات پرفیبر مانند بلغور جو دوسر به پیشگیری از یبوست و سوزش سر دل در کودکان کمک می کند.

نیازی به افزودن شکر یا ایجاد طعم های بهتر نیست، بچه ها یاد می گیرند آنچه را که به آنها می دهید بخورند. بچه ها به شکل غذا واکنش نشان می دهند، اگر غذا را دوست ندارند، می توانید با کمی خلاقیت آن را به روش های دیگر به آنها بدهید. غذای دریافتی کودک را کنترل نکنید و وعده های غذایی کودک را با سایر اعضای خانواده هماهنگ کنید.

در صورت امکان، یک برنامه غذایی برای کودک تهیه کنید و به آن پایبند باشید. تنقلات ناسالم و بدون ارزش غذایی مانند کلوچه ها گاهی برای رشد کودک مفید هستند. این مهم است که همیشه زمانی که کودک شما از او درخواست می کند مقداری آب بدهید.

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

منوی نمونه برای یک کودک یک ساله

یک کودک یک ساله باید پنج تا شش وعده غذایی در روز بخورد. یعنی باید هر دو تا سه ساعت یک بار به او غذا بدهید. نمونه ای از روال روزانه غذای مناسب برای کودکان یک ساله می تواند به صورت زیر باشد:

گزینه های صبحانه

  • ۱/۲ فنجان بلغور جو دوسر یا میوه هایی مانند موز و زغال اخته
  • اسموتی میوه ای ساخته شده با آووکادو، توت های یخ زده و موز
  • تخم مرغ همزده
  • پنیر خامه ای یا پنیر خامه ای

میان وعده بین صبحانه و ناهار

  • اسموتی میوه و سبزیجات با کلم، سیب، انبه، موز و هویج درست شده است
  • ماست
  • توپ های هوموس
  • آجیل
  • کراکر یا وافل

گزینه های ناهار

  • سالاد میوه
  • مرغ
  • پنیر ورقه شده
  • ماهی تن
  • ترقه
  • سوپ عدس
  • ساندویچ کره بادام زمینی
  • ماست
  • میوه

میان وعده بین ناهار و شام

  • اسموتی میوه ای متشکل از سیب، انبه، موز و پرتقال
  • آووکادو ورقه شده
  • چند تکه پنیر
  • سالسا کمی تند با نان تخت
  • پنیر دلمه

گزینه های شام

  • کینوا، عدس یا لوبیا پخته شده
  • سوپ سبزیجات
  • املت تخم مرغ
  • سبزیجات پخته شده
  • گوشت چرخ کرده
  • سوپ گوجه
  • پاستا
  • لوبیا

اگر بین شام و زمان خواب بیش از دو یا سه ساعت فاصله باشد، کودک قبل از خواب به یک وعده غذایی دیگر نیاز دارد. اگر کودک هنوز شیر می دهد، به وعده های غذایی دیگر کمتری نیاز دارد. هنگام از شیر گرفتن نوزاد بهتر است شیر ​​گاو جایگزین شیر مادر شود.

خلاصه

هرگز هنگام بازی، دویدن، راه رفتن یا دراز کشیدن به نوزاد خود غذا ندهید، کودک باید بیاموزد که برای غذا خوردن بنشیند. بیش از حد به کودک غذا ندهید، زیرا در سنین بالا باعث اضافه وزن و چاقی می شود. از پزشک در مورد رژیم غذایی کودک و میزان غذای مورد نیاز او سوال کنید.

برخی از کودکان امتحان غذاهای جامد جدید را دشوار می دانند، در حالی که برخی دیگر غذاهای متنوعی را امتحان می کنند. وظیفه والدین یا پرستار در خانه این است که کودک را با انواع غذاها آشنا کند تا هم نیازهای کودک برآورده شود و هم کودک تجربه راحتی داشته باشد.

اگر شما می خواهید غذای مناسب برای کودکان یک ساله با یک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه صحبت کنید، در این صورت کافی است در صفحه اول سلامت با پشتیبانی ما تماس بگیرید.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.