رژیم غذایی فودمپ چیست؟ فودمپ برای سندروم روده حرکت پذیر


رژیم غذایی فودمپ (FODMAPs) برای کنترل سندرم روده حرکت پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از بیماری های شایع بیماری است که روده بزرگ را درگیر می کند. علت دقیقی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما مصرف از غذاها و استرس به تشدید بیماری می شود. علائم این سندرم شامل پیچش شکم، اسهال و نفخ است. بررسی به IBS اثر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد دارد. IBS یک وضعیت مزمن است که نیازمند مدیریت طولانی مدت است. معمولاً علائم خود را با تغییر رژیم غذایی، کاهش و شیوه زندگی کنترل می کنند. بیماری شدید IBS نادر بوده و نیازمند درمانهای دارویی است. رژیم غذایی یکی از روشهای کنترل IBS است. روش درمانی متداول، پرهیز از خوردن مواد غذایی است که علائم را تشجیع می کند. رژیم غذایی دیگری که در استرالیا برای کنترل IBS تهیه رژیم غذایی فودمپ (Foodmap) کم نامی است که موفقیت آمیز بوفقه است.

غذایی فودمپ چیست؟
رژیم غذایی فودمپ

رژیم غذایی محدود از فودمپ چیست؟

فودمپ (FODMAP) مخفف «الیگوساکاریدها، دیساکاریدها، مونوساکاریدهای قابل تخمیر، و پولیاولها» است. این کربوهیدرات با زنجیر کوتاه تخمیر، به طور معمول رژیم غذایی دارند.

  • الیگوساکاریدها: فروکتان ها و گالاکتو الیگوساکاریدها (GOS)
  • دی ساکاریدها: لاکتوز
  • مونوساکاریدها: فروکتوز
  • پلی اولها: سوربیتول و منیتول

محققان دریافتند که فودمپ ها مقاوم به هضم هستند و روده کوچک آنها را به خوبی ذذب نمی کند. آنها مقدار مایعات کوچک را افزایش می دهند و میزان زیادی گاز تولید می کنند که این به دلیل های موجود در روده است. فودمپ ها به راحتی توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند. افزایش انرژی و گاز در روده تبدیل به نفخ و تغییر سرعت هضم غذا می شود. به این ترتیب علائمی مانند گاز، درد و اسهال ایجاد می شود. کاهش مصرف برخی از کربوهیدرات‌ها می‌تواند منجر به کاهش این علائم شود.

با فودمپ کم، علائم IBS را بهبود می بخشد. همچنین یک مطاده نشان داد که علائم ۷۶ درصد بیماران به IBS پس از رعایت این برنامه غذایی، کاهش پیدا می کند.

در صورت مصرف به IBS این غذاها را کمتر استفاده کنید

– شیر گاو، ماست، پودینگ، کاستارد، بستنی، پنیر

– میوه‌ها مانند سیب، گلابی، هلو، گیلاس، انبه، هندوانه

– شیرین کننده های مصنوعی و طبیعی مانند عسل و شهد گَوَن

– محصولات با میزان بالای شربت ذرت

– سبزیجات مانند کنگر فرنگی، مارچوبه، کلم بروکسل (کلم فندقی)، بروکلی، چغندر، سیر و پیاز.

– حبوبات مانند گندم و جو

– فیبر افزودنی مانند اینولین

  • گالاکتو الیگوساکاریدها (GOS)

– نخود، عدس، محصولات لوبیا و سویا

– سبزیجات مانند کلم بروکلی

– میوه ها مانند سیب، زردآلو، توت سیاه، گیلاس، شلیل، هلو، گلابی، نهاآها ن و و.

– سبزیجات مانند گل کلم، قارچ و نخود فرنگی

غذایی فودمپ چیست؟
میزان مصرف کلم در رژیم غذایی فودمپ

– شیرین ننده ها مانند سوربیتول، منیتول، زایلیتول، مالتیتو و ایزومالت که در آدامس بدون قند و نعنا و در شربت و قطره سرفه پیدا می شوند.

این غذاها را بیشتر استفاده کنید

  • لبنیات: شیر بدون لاکتوز، شیر بادام، شیر نارگیل، ماست بدون لاکتوز، پنیرهاد نات
  • میوه ها: مانند موز، بلوبری، طالبی، خربزه، گریپ فروت، کیوی، لیمو، پرتقال ڪ تونت
  • سبزیجات: ساقه بامبو، جوانه لوبیا، کلم، هویج، پیاچچه، خیار، بادمجان، زنجبیل، کاهو، زیتون، زردک، سیب زمینی، پیاز و شلغم
  • معلم: گوساله، مرغ، ماهی، تخم مرغ
  • دانه ها: (۱۰ تا ۱۵ عدد): بادام درختی، بادام زمینی، آجیل کاج (چلغوز) و گردو.
  • حبوبات: جو دوسر، سبوس جو دوسر، سبوس برنج، برنج، ذرت و آرد ذرت

توجه به این نکته ضروری است که میزان هر فرد با دیگری متفاوت است. ممکن است شما برخی از مواد غذایی موجود در لیست فودمپ ها را تحمل کنید. به این ترتیب، فقط باید مصرف مواد غذایی را محدود کرد نه همه آنها را مشکل. چرا که هر ماده غذایی فوایدی برای بدن دارد. برای داشتن این رژیم غذایی با متخصصین تغذیه، توصیه کنید زیرا باید مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و بی ضرر است. پپک در ابتدا فودمپ ها را از رژیم غذایی حذف کرده، سپس کم کم کربوهیدرات را به رژیم غذایی اضافه کرده و علائم را برررسی می کند. داشتن دفترچه غذایی و می تواند کمک کننده باشد.

منابع

https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/a-new-diet-to-manage-irritable-bowel-syndrome

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome/symptoms-causes/syc-20360016

https://www.healthline.com/nutrition/fodmaps-101#low-fodmap-foods

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.