رابطه رقص و سلامت مجله سیب


رقص بدن

فواید رقص برای کودکان

رقص تقریباً در همه آداب و رسوم و ملل مختلف یافت می شود. ادامه این مقاله برگرفته از مطالب پزشکی سایت است سیبما ارتباط بین رقص و سلامتی را بررسی می کنیم.

رقص چیست

رقص حرکت بدن به شیوه ای ریتمیک است، معمولاً به موسیقی و در یک فضای خاص، برای بیان یک ایده یا احساس، آزاد کردن انرژی یا صرفاً لذت بردن از خود حرکت.

رقص هزاران سال است که بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم همه ملل بوده و برای اهداف مختلف انجام می شود. رقصیدن برای هر هدفی، از مراسم مذهبی گرفته تا ابراز مخالفت های سیاسی-اجتماعی، یا صرفاً برای سرگرمی یا بیان ویژگی های فردی، فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تاثیر رقص بر سلامت روان

رقص درمانی

تحقیقات مختلف نشان می دهد که یک ساعت رقص، بسته به نوع رقص، بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری می سوزاند که معادل کالری مصرف شده در برخی ورزش ها مانند والیبال یا بیسبال است. از طرفی از آنجایی که این کالری ها توسط تمام ماهیچه ها و مفاصل بدن مصرف می شود، باعث تناسب اندام نیز می شود.

ما تقریباً از تمام ماهیچه های ارادی بدن برای رقصیدن استفاده می کنیم. به همین دلیل، اگر رقص به عنوان یک عادت ادامه یابد، قدرت و انعطاف پذیری عضلات افزایش می یابد. از سوی دیگر، رقصیدن می تواند هماهنگی بین عضلات و مرکز تعادل بدن در مخچه را بهبود بخشد، که با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بسیاری از مردم بر این باورند که دریافت کلسیم و ویتامین D کافی برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا کافی است که این یک تصور اشتباه است. علاوه بر تغذیه مناسب، استحکام استخوان مستلزم تحرک و فشار کافی بر روی استخوان ها است.

رقص با فشار آوردن به استخوان ها در جهات مختلف قدرت را افزایش می دهد و از پوکی استخوان و شکستگی به خصوص در سنین بالا جلوگیری می کند.

همه این موارد باعث می شود بدن سالم تری داشته باشیم و کمتر به بیماری های مزمن مبتلا شویم. رقص درمانی مبتنی بر این فعالیت بدنی است و بدن را از بی حسی رها می کند.

رقصیدن و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و ریه ها

رقصیدن نیاز به خون در اندام ها و ماهیچه ها را افزایش می دهد. به همین دلیل، هنگام رقص، ضربان قلب به طور موثر افزایش می یابد، که معمولاً بیش از صد ضربه در دقیقه است.

افزایش ضربان قلب باعث تسریع و تسهیل جریان خون به تمام عضلات و اندام ها می شود. این بدان معناست که علاوه بر بافت اسکلتی عضلانی، خون بیشتری به اندام های دیگر مانند قلب، ریه ها، طحال و کلیه ها می رسد. این باعث بهبود عملکرد این اندام ها می شود.

به عنوان مثال، خون سریعتر و موثرتر در رگهای تغذیه قلب یا در عروق کرونر جریان می یابد که می تواند عامل مهمی در پیشگیری از حملات قلبی باشد. افزایش جریان خون به مغز می تواند از سکته های مغزی نیز به همین روش جلوگیری کند. علاوه بر این، افزایش جریان خون ریوی باعث افزایش تهویه اکسیژن در ریه ها و بهبود عملکرد ریه می شود.

تاثیر رقص بر مغز

تحقیقات نشان داده است که رقصیدن از تخریب ماده سفید مغز جلوگیری می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد. ماده سفید نقش بافت پشتیبان مغز را ایفا می کند و زوال آن با افزایش سن باعث کند شدن عملکرد مغز و مشکلات حافظه می شود که تاثیر رقص بر روی مغز برای به تاخیر انداختن این فرآیند است.

یک مطالعه مقایسه ای جالب شش ماهه نشان داد که افراد مسنی که راه می رفتند یا تمرینات کششی انجام می دادند از آتروفی ماده سفید مغز مصون نیستند. کسانی که سه بار در هفته می رقصیدند، در طول دوره مطالعه، وضعیت ماده سفید مغز را بهبود بخشیدند.

تاثیر رقص بر سلامت روان

در واقع یکی از تأثیرات رقص بر سلامت روان، تأثیر رقص بر افسردگی است. رقص بدن یک فعالیت سرگرم کننده است که می تواند تعادل مواد شیمیایی در مغز را تغییر دهد.

به عنوان مثال، رقص باعث افزایش سروتونین در مغز می شود که افراد مبتلا به افسردگی فاقد آن هستند. رقصیدن همچنین باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین می شود که انرژی فرد را افزایش می دهد. همه این عوامل باعث کاهش غم و اندوه، افزایش انرژی و تمایل فرد افسرده برای بازگشت به فعالیت های روزمره می شود و به این ترتیب تاثیر رقص بر افسردگی علائم افراد افسرده را کاهش می دهد و همچنین از بروز این بیماری می کاهد.

رقصیدن باعث افزایش جسارت، جسارت و اعتماد به نفس فرد می شود، به خصوص زمانی که به صورت جفت و با جنس مخالف رقصیده شود. رقص به عنوان یک روش درمانی یک روش درمانی موثر برای افراد مبتلا به ترس از روابط اجتماعی و فوبیای اجتماعی است.

یکی دیگر از تاثیرات رقص بر سلامت روان، فراموش کردن استرس و اضطراب است. افرادی که شغل پر استرسی دارند و یا از اختلالات اضطرابی رنج می برند می توانند از رقص بدن به عنوان روشی موثر برای کاهش استرس و اضطراب و رسیدن به آرامش روحی و روانی استفاده کنند.

فواید رقص برای کودکان

علاوه بر مزایای فوق رقص برای کودکان شامل موارد زیر است:

  • سلامت جسمانی را بهبود می بخشد. رقصیدن یک شکل عالی از حرکت است و عشق به رقص از سنین پایین می تواند کودکان را تشویق کند تا در بزرگسالی فعال بمانند.
  • باعث رشد عاطفی می شود؛
  • جامعه پذیری را ترویج می کند؛
  • خلاقیت را تشویق می کند؛
  • باعث رشد شناختی می شود.

و به طور کلی مزایای اصلی رقص برای کودکان رشد سالم ذهنی و جسمی است.

تاثیر رقص بر چاکراها

رقص یک راه عالی برای از بین بردن تنش در بدن، کاهش استرس و فعال کردن رفاه است. همچنین یک راه عالی برای حضور بیشتر در بدن و تقویت چشمگیر چاکرای ریشه است. برای زنان، هم به چاکراهای ریشه و هم به فضای رحم کمک می کند تا درگیر نوعی رقص حسی یا رقص شکم شوند.

حرکات چاکرای گلو نیز از بسیاری از رقص های باستانی الهام گرفته شده است. بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان صدا و رقص را برای افزایش آگاهی روح ترکیب می‌کنند و اینگونه است که رقص بر چاکراها کار می‌کند.

منبع

سوالات متداول در مورد فواید رقصیدن

رقص چیست

رقص حرکت بدن به شیوه ای ریتمیک است، معمولاً به موسیقی و در یک فضای خاص، برای بیان یک ایده یا احساس، آزاد کردن انرژی یا صرفاً لذت بردن از خود حرکت.

رقص چه تاثیری بر افسردگی دارد؟

رقصیدن باعث افزایش سروتونین در مغز می شود که افراد مبتلا به افسردگی فاقد آن هستند. رقصیدن همچنین باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین می شود که انرژی فرد را افزایش می دهد. همه این عوامل باعث کاهش غم و اندوه، افزایش انرژی و تمایل فرد افسرده برای بازگشت به فعالیت های روزمره می شود.

رقص چه تاثیری بر مغز دارد؟

رقص از بین رفتن ماده سفید مغز را کند می کند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.