ذهن سالم و راه های رسیدن به آن


یک … داشتن حس مشترک در یک کلام به ما کمک می کند راه خود را در زندگی پیدا کنیم. بنابراین، استفاده از روش هایی که به پرورش و حفظ ذهنی زیبا کمک می کند بسیار مهم است.

ذهن سالم را پرورش دهید

برخی از اقدامات شناخته شده برای توسعه و حفظ یک ذهن سالم عبارتند از:

فعال باش

ورزش به شما احساس خوبی می دهد و می تواند به سلامت روان کمک کند. همچنین به شما کمک می کند بهتر بخوابید و بقیه انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید.

نوشیدن الکل را متوقف کنید

مصرف الکل می تواند احساس افسردگی را افزایش دهد.

مثبت فکر کن

سعی کنید به اشتباهات گذشته یا اتفاقات منفی که برایتان افتاده است توجه نکنید. همه ما اشتباه می کنیم و توجه بیش از حد به رویدادها یا نگرانی های گذشته چیزی را تغییر نمی دهد. از تجربه درس بگیرید و ادامه دهید.

با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید

در تماس باشید و با افرادی که به آنها اعتماد دارید در مورد شرایط سختی که در آن هستید صحبت کنید و احساسات خود را با آنها در میان بگذارید.

صحبت کردن با دیگران و درخواست کمک در مراحل اولیه می تواند در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس بسیار مفید باشد.

ذهنی سالم داشته باشید

به یادگیری ادامه دهید

برای اینکه ذهن خود را سالم و فعال نگه دارید، یک ورزش جدید یاد بگیرید، یک زبان جدید یاد بگیرید، یک ساز بزنید. هر روز کتاب بخوانید و به تغذیه مغز خود با اطلاعات مثبت ادامه دهید و به هیچ وجه فرآیند یادگیری را رها نکنید.

رشد ذهنی کودکان منجر به ایجاد روابط سالم در طول زندگی آنها می شود. با این حال، پرورش و حفظ یک ذهن سالم آسان نیست.

برخی از عوامل خطر شناخته شده ای که می توانند بر نحوه تفکر و دیدگاه ما نسبت به جهان اطراف تأثیر بگذارند عبارتند از:

مصرف الکل و مواد مخدر،
عدم فعالیت بدنی
کیفیت خواب ضعیف یا کمبود خواب
برای مدت طولانی احساس ناخوشی کنید
قرار گرفتن در یک محیط خشن
فقر
غذا و تغذیه ناکافی
آزار و اذیت
منزوی شود

آسیب به ذهن سالم
این عوامل و سایر عوامل خطر می توانند در رشد یک ذهن مثبت و سالم اختلال ایجاد کنند و عملکرد خوب فرد را در زندگی دشوار کنند.

نگرش مثبت می تواند به آرامش بیشتر منجر شود

نگرش مثبت می تواند در هر شرایطی مفید باشد، به خصوص زمانی که یک فرد دوران سختی را در زندگی خود می گذراند.
اگر بتوانید نگرش مثبتی در مورد نحوه نگاه خود به زندگی و انجام کارها ایجاد کنید، می توانید احساس آرامش بیشتری در زندگی داشته باشید.

آرامش برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد، اما برخی از مشترکات عبارتند از: هدف داشته باشید، احساس خوبی داشته باشید و عملکرد خوبی داشته باشید، کنترل زندگی خود را در دست داشته باشید و در صورت نیاز گزینه ها را تغییر دهید و به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید برسید.

چگونه به فرد مبتلا به افسردگی کمک کنیم؟

وقتی نگران سلامت روانی اطرافیان خود هستید، دانستن اینکه دقیقاً چه کاری باید انجام دهید کمی دشوار است. در اینجا چند نکته برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب آورده شده است:

شروع کنید به صحبت کردن با فرد و گوش دادن به آنچه که او می گوید. گاهی اوقات وقتی کسی می‌خواهد صحبت کند، همیشه به دنبال مشاوره نیست، فقط باید در مورد نگرانی‌هایش صحبت کند.

به فرد نشان دهید که با دقت و درستی گوش می دهید. بهتر است همه پیشنهادات را برای مکالمه بعدی ذخیره کنید و اکنون یک شنونده فعال باشید.

از زبان بدن مناسب استفاده کنید. تماس چشمی را حفظ کنید و بی حرکت بنشینید. زبان بدن مثبت به فرد کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

از سوالاتی استفاده کنید که نیاز به پاسخ بیشتر از “بله” یا “خیر” دارند. این اغلب راه خوبی برای شروع مکالمه طولانی تر است.

اگر مکالمه سخت شد یا طرف مقابلتان عصبانی شد، به یاد داشته باشید که آرامش خود را حفظ کنید. قوی، منصف و پایدار باشید. اگر اشتباه کردید، آن را بپذیرید و کنترل خود را از دست ندهید.

با صرف وقت با این شخص، در واقع به او می گویید که موضوع او برای شما مهم است و می تواند روی کمک شما حساب کند.

مراقبت از خود را فراموش نکنید. حمایت از فردی که دارای بیماری روانی است می تواند طاقت فرسا باشد، بنابراین کمی برای مراقبت از خود وقت بگذارید.

ذهنی سالم داشته باشید

در روند کمک به فرد افسرده از این اشتباهات اجتناب کنید:

  • فشار دادن به فرد برای اینکه زودتر افسردگی را پشت سر بگذارد یا کار را انجام دهد و شاد و آرام باشد
  • از فرد افسرده دوری کنید
  • فرد را تشویق کنید تا برای مشغول نگه داشتن ذهن و فراموش کردن افسردگی بیشتر تلاش کند
  • تحت فشار قرار دادن فرد برای افراط در مهمانی ها و مجالس و مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی برای فراموش کردن ناراحتی
  • فرد را در حالت افسرده رها کنید و فکر کنید که مشکل خود به خود حل می شود

بنابراین لازم است فرد را تشویق کرد تا از متخصصان کمک بگیرد. فرد را تشویق کنید تا از یک پزشک خانواده یا روانشناس کمک حرفه ای بگیرد و به شما پیشنهاد کنید که در طول این فرآیند با او همراه باشید.

اولین مرکز بهداشتی درمانی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات پرستاری و مراقبت در منزل با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند، پرستار مرد و پرستار اطفال همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری خدمات خود را ارائه کرده و آسایش و امنیت عزیزان را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیاز دهید.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.