در مورد علائم کمبود کلسیم بیشتر بدانید


بدن ما مانند یک ماشین است. این خودرو برای حرکت به سوخت نیاز دارد. سوخت بدن انسان عوامل مختلفی است. شما باید چهار گروه اصلی غذایی را وارد بدن خود کنید. علاوه بر غذا، باید انواع مواد معدنی و ویتامین ها را نیز مصرف کنید. امروز قصد داریم در مورد یکی از مهمترین مواد معدنی یعنی کلسیم صحبت کنیم. ممکن است فکر کنید که این ماده معدنی اهمیت خاصی ندارد. در همین حال، کمبود کلسیم اثرات مضری بر بدن شما دارد. در زیر علائم کمبود کلسیم آورده شده است.

در مورد علائم کمبود کلسیم بیشتر بدانید

استئوپنی چیست؟

استئوپنی از دست دادن استحکام استخوان ها و ضعیف شدن بیش از حد آنها است. وقتی کلسیم کم باشد، این بیماری در بدن شما ایجاد می شود. با کمبود کلسیم، تراکم استخوان تا حد زیادی کاهش می یابد. اولین مرحله کاهش تراکم استخوان، استئوپنی است. در مرحله بعدی بدن شما دچار پوکی استخوان می شود. پس باید علائم کمبود کلسیم در بدن خود را بشناسید و قبل از حادثه آنها را درمان کنید.

علائم کمبود کلسیم چیست؟

  • غش کردن؛
  • مشکل در بلع؛
  • ناخن های شکننده و ضعیف؛
  • اشتهای ضعیف؛
  • بی حالی؛
  • گرفتگی عضلات؛
  • سوزش در نوک انگشتان؛
  • کر.
در مورد علائم کمبود کلسیم بیشتر بدانید

علائم کمبود شدید کلسیم در بدن چیست؟

  • فشار خون و ریتم نامنظم قلب؛
  • تاخیر در رشد و تکامل کودکان؛
  • پوکی استخوان؛
  • لخته شدن خون؛
  • آب مروارید؛
  • خارش مزمن؛
  • پوست خشک؛
  • پسوریازیس؛
  • تغییر صدا و احتقان حنجره؛
  • درد قفسه سینه؛
  • نقص قلبی؛
  • پوسیدگی؛
  • افسردگی و اضطراب؛
  • تحریک پذیری؛
  • سرماخوردگی های روحی
در مورد علائم کمبود کلسیم بیشتر بدانید

تفاوت بین کاهش مصرف کلسیم و کاهش دریافت کلسیم چیست؟

در مورد کمبود کلسیم دو عامل وجود دارد. اولین عامل کاهش مصرف کلسیم است. این موضوع در دست شماست و شما بر آن مسلط هستید. کلسیم کمتری به بدنتان رسانده اید. عامل دوم کاهش جذب کلسیم است. این بدان معناست که شما به اندازه کافی کلسیم دریافت می کنید. اما ممکن است کلسیم آنطور که باید توسط بدن شما جذب نشود. اگر کلسیم جذب نشود، به طور طبیعی دفع می شود. دفع بیش از حد کلسیم به کلیه ها نیز آسیب می رساند. همچنین باعث بروز علائم مختلفی از کمبود کلسیم می شود.

چه عاملی باعث کاهش جذب کلسیم می شود؟

  • کمبود ویتامین D در بدن؛
  • مصرف زیاد سدیم؛
  • کمبود منیزیم؛
  • مصرف بیش از حد فسفر مانند نوشابه؛
  • بیماری کلیوی؛
  • مصرف دارو؛
  • عملکرد نامناسب پاراتیروئید
در مورد علائم کمبود کلسیم بیشتر بدانید

چگونه از مشکلات کاهش کلسیم در بدن جلوگیری کنیم؟

شما باید منبع مهمی از کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یکی از بهترین منابع کلسیم در رژیم غذایی لبنیات است. همه انواع لبنیات سرشار از کلسیم هستند. در عین حال، برخی از لبنیات حاوی کلسیم بیشتری هستند. به عنوان مثال، در بین لبنیات، پنیر کلسیم بیشترین میزان کلسیم را دارد. با این حال، می توانید روزانه مقدار زیادی شیر مصرف کنید. پزشکان توصیه می‌کنند برای سلامت بدن و استخوان‌ها باید روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنید. به یاد داشته باشید که اگر جذب کلسیم بدنتان کم باشد، مصرف کلسیم بی فایده است. بنابراین در عین حال، باید با مصرف مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین D و منیزیم به جذب کلسیم کمک کنید. همچنین مصرف نوشابه های خود را کاهش دهید تا سالم بمانید.

دوستان نظرتون در مورد علائم کمبود کلسیم چیه؟ کدام یک را تجربه می کنید؟ چند بار در هفته نوشابه می خورید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.