درمان سندرم روده تحریک پذیر


سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی مزمن است که با علائمی مانند درد و گرفتگی شکم، نفخ، یبوست و اسهال مشخص می شود. این بیماری نزدیک به ۱ میلیارد نفر در جهان را مبتلا می کند، اما افراد از نظر نوع و شدت علائم متفاوت هستند. شیوع IBS در زنان دو برابر مردان است و حدود ۴۰ درصد بیماران IBS خفیف، ۳۵ درصد IBS متوسط ​​و ۲۵ درصد IBS شدید دارند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

همه افراد IBS را به یک شکل تجربه نمی کنند. برخی از علائم این بیماری به شرح زیر است:
احساس درد در ناحیه شکم، به ویژه در اثر اجابت مزاج
تغییر در عادات روده، از جمله اسهال، یبوست، یا گاهی اوقات هر دو
احساس عدم توانایی در دفع مدفوع پس از اجابت مزاج
وجود مخاط سفید در مدفوع
افزایش علائم در حوالی قاعدگی

چه چیزی باعث IBS می شود؟

عوامل مختلفی می توانند در ایجاد سندرم روده تحریک پذیر نقش داشته باشند که برخی از آنها شایع تر از سایرین است. در بسیاری از موارد، تعیین علت دقیق ممکن است دشوار باشد. این بخش چندین دلیل کلیدی را بررسی می کند.

مسمومیت غذایی

یکی از شایع ترین علل IBS مسمومیت غذایی است. از هر ۹ نفری که دچار مسمومیت غذایی می شوند، ۱ نفر دچار IBS می شود. سندرم روده تحریک پذیر پس از عفونی (PI-IBS) نوعی از IBS است که در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می شود و تقریباً همیشه با اسهال همراه است.

رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک

رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که به طور معمول در روده بزرگ یافت می شوند در روده کوچک بیش از حد رشد می کنند. شایع ترین علائم SIBO درد و گرفتگی مداوم شکم، نفخ و اسهال است. از سوی دیگر، در صورت رشد بیش از حد میکروارگانیسم های تولید کننده گاز در روده کوچک یا بزرگ (IMO)، یبوست ممکن است رخ دهد.

افزودنی های مواد غذایی

اگرچه مطالعات زیادی در مورد اثرات افزودنی های غذایی بر روی انسان انجام نشده است، شواهد نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است علائم IBS را بدتر کنند. ایجاد IBS با تغییراتی در میکروبیوم گوارشی همراه است و بنابراین غذاهای ضعیف هضم شده باعث ناراحتی بیشتر دستگاه گوارش می شوند. مشکل‌سازترین افزودنی‌های غذایی، قندهای غیرقابل جذب مانند سوربیتول و سوکرالوز هستند. مصرف غذاهای فرآوری شده نیز در دهه های اخیر افزایش یافته است، که نشان می دهد تغییرات میکروبی ناشی از افزودنی های غذایی ممکن است یکی از علل افزایش بروز IBS در کشورهای غربی باشد.

درمان های خانگی برای سندرم روده تحریک پذیر

استرس روانی

مطالعه ای بر روی سندرم روده تحریک پذیر نشان می دهد که این بیماری یک اختلال حساس به استرس است و ارتباط بین مغز و روده علائمی را که به نام روده و مغز تحریک پذیر شناخته می شوند، تشدید می کند. استرس روانی نه تنها بر حساسیت روده، بلکه بر سایر عملکردهای دستگاه گوارش از جمله میکروبیوتای گوارشی تأثیر می گذارد. یک مطالعه نشان می دهد که مدیریت استرس راهی برای درمان IBS است. همانطور که بدن ما به استرس‌های داخلی و خارجی پاسخ می‌دهد، تمرین‌هایی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و تکنیک‌های آرام‌سازی می‌توانند به مدیریت علائم کمک کنند.

درمان در منزل

بسته به شدت علائم، درمان های خانگی مختلف می تواند برخی از علائم را تسکین دهد. این گزینه ها می توانند به مدیریت IBS به طور طبیعی کمک کنند. با این حال، اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

روغن نعناع

نعناع از دیرباز برای درمان مشکلات گوارشی و کاهش گاز و نفخ استفاده می شده است. یک مطالعه نشان داد که درمان ۸ هفته ای با روغن نعناع علائم درد شکم، ناراحتی و شدت IBS را کاهش می دهد. چای نعناع می تواند تسکین دهنده معده درد باشد.

ریشه زنجبیل

زنجبیل مدت هاست که به دلیل فواید سلامتی آن از جمله تسکین درد، حالت تهوع و ناراحتی معده مورد توجه قرار گرفته است. ریشه زنجبیل حاوی آنزیم های گوارشی قدرتمندی است که می تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند. همچنین به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد در تسکین درد و گرفتگی شکم و التهاب همراه با اسهال موثر است.

زمان مناسب غذا خوردن را بدانید

یک فاصله ۴ ساعته بین وعده های غذایی برای بهینه سازی اثر امواج پاکسازی روده بزرگ مشخص شده است. بسیاری از افراد مبتلا به IBS هم از وعده های غذایی فاصله دار و هم از روزه سود می برند. از سوی دیگر، برخی دریافته‌اند که خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکرر، فشار کمتری به سیستم گوارشی وارد می‌کند و باعث حرکت بهتر روده می‌شود. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که مراقب میزان هوای مصرفی هنگام خوردن یا نوشیدن باشید. به عنوان مثال، هنگام نوشیدن یا خوردن با نی از تنفس هوای اضافی خودداری کنید، زیرا این امر می تواند احتمال تجمع گاز در روده و نفخ را افزایش دهد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

بسیاری از غذاها مانند گلوتن، نوشابه های گازدار، غذاهای سرخ شده و محصولات لبنی می توانند باعث تحریک IBS شوند. با حذف غذاها، ممکن است بتوانید چنین محرک هایی را شناسایی کنید.

با Probiotics: IB Synvivation Capsules آشنا شوید

مصرف پروبیوتیک

با آزمون و خطا، سویه پروبیوتیک مناسب بدن خود را بیابید. پروبیوتیک های روزانه به شکل مکمل ها و مواد غذایی مانند ماست و نوشیدنی ها می توانند به رفع مشکلات شما کمک کنند. اگر پس از مصرف ۴ هفته پروبیوتیک همچنان مشکلات گوارشی دارید، بهتر است انواع آن را تغییر دهید.

چه زمانی به دکتر؟

اگر علائم سندرم روده تحریک پذیر با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود نیافت یا اگر علائم زیر را دارید، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید:

  • متوجه تغییراتی در مدفوع خود می‌شوید، مانند خون، چرک یا ظاهر قیری.
  • نمیدونی دردت از کجا میاد
  • شما از کاهش وزن بی دلیل، تب یا اسهال رنج می برید.
  • شب ها با درد از خواب بیدار می شوید یا زندگی روزمره شما مختل می شود.
  • شما بالای ۵۰ سال سن دارید.

آخرین کلمه

علل IBS پیچیده است و هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اگرچه هیچ دلیل واحدی وجود ندارد که چرا افراد تحت تاثیر IBS قرار می گیرند، اما تعدادی راه حل برای کمک به کاهش علائم وجود دارد، از جمله روغن نعناع، ​​فاصله بین وعده های غذایی و توجه به افزودنی های غذایی که مصرف می کنید. اگر این موارد جواب نداد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی (آقای متخصص تغذیه)
منبع: verywellfit

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.