درباره یک بام و ودهوا برای نوبت دهی آنلاین بیمارستان ظرفیت تکمیل شد!



هانیه فیاض شهرآرانیوز; ۱۵ دقیقه پیش سه نفر از اعضای خانواده در زمان توافق شده وارد سامانه شدند. ما دائماً سیستم را بررسی می کردیم. بالاخره زمان بازگشایی قرارهای آنلاین فرا رسیده است. هر سه ما با عجله متخصص نزدیکترین بیمارستان دولتی را انتخاب کردیم. ما موفق شدیم که پزشک مناسب را در اسرع وقت پیدا کنیم. هنوز در پنجاهمین ثانیه از افتتاح نوبت آنلاین بودیم که پس از لمس گزینه انتخاب، سیستم با ناباوری پیغام «متاسفانه ظرفیت تکمیل است» را صادر کرد.

داستان غم انگیز نوبت آنلاین شدن

این روزها رزرو نوبت آنلاین در کلینیک ها و بیمارستان های دولتی به حکایتی غم انگیز برای شهروندان تبدیل شده است که در کنار دردهای جسمی و جسمی، اضطراب روحی و روانی بیماران را افزایش داده و آنها را به رقابت «انتخاب سریع» می اندازد. در حالی که اجرای زودهنگام این طرح کاهش صف نوبت دهی و صرفه جویی در وقت بیماران را از جمله مزایای این برنامه می دانست، به نظر می رسد تصمیم روشن و منسجمی برای رفع چالش های پیش رو گرفته نشده است و بیماران در مرحله اول دچار سردرگمی و سردرگمی می شوند. از درمان آنها

تلاش بی فایده

خانم مقید یکی از شهروندان مشهدی است که تلفنی با سردبیران این روزنامه درباره مشکلات سامانه نوبت دهی اینترنتی صحبت کرده است. وی می گوید: چند هفته است که از طریق سامانه نوبت دهی اینترنتی اقدام به گرفتن نوبت پزشک می کنم اما تاکنون موفق نشده ام. وی ادامه می دهد: سایت اعلام کرد برای گرفتن نوبت باید از ساعت ۱۰ صبح شروع کنیم. در سه هفته گذشته، چند دقیقه قبل از ساعت ۱۰ صبح زنگ تلفن همراه خود را تنظیم کرده ام، اما به محض ورود به سیستم زمان بندی در ساعت، هشدار “بار کامل” را می بینم.

این شهروند می گوید: سوال من از مسئولان این است که از شروع ساعت اعلام شده چگونه تکمیل ظرفیت می شود؟
وی ادامه می دهد: تصمیم گرفتم موضوع را تلفنی با مدیریت بیمارستان در میان بگذارم، اما هر بار که با تلفن گویا تماس می گرفتم باتری گوشی ام خالی می شد.
او می گوید: تلفن های ثابت بیمارستان همیشه شلوغ است و برای اتصال به تلفن گویا باید چند دقیقه به حرف اپراتور گوش می دادم تا جواب درست را بگیرم اما در نهایت گیرم نیامد.

نوبت آنلاین یا حضوری؟

فرهمند یکی دیگر از شهروندان می گوید: برای درمان بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه می کردم. وضعیت اقتصادی من اجازه نمی دهد در مطب خصوصی شرکت کنم. حتی با قرار آنلاین، با درهای بسته مواجه شدم. به همین دلیل شخصاً به درمانگاه بیمارستان دولتی مراجعه کردم و درخواست وقت ملاقات کردم.
وی ادامه می دهد: کارشناس پذیرش در کلینیک گفت برای گرفتن نوبت از پزشک مورد نظر نیاز به نوبت اینترنتی دارم.
فرهمند می گوید: وقتی اعتراض کردم که چند هفته است موفق نشده ام، راه حلش را این بود که صبح زود به او سر بزنم و یک قرار کاغذی بگذارم.

بهبود وضعیت چرخش

مدیر آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از پیگیری این موضوع و طرح موضوع شهروندان با متولیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: سامانه جامع نوبت دهی آنلاین هدف گذاری شده است. برای بهبود و تسهیل ارائه خدمات قرار ملاقات. در مهرماه ۱۳۹۴ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شد و به تدریج تمامی بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه در این سامانه قرار گرفتند.

سید مسعود ساداتی با بیان اینکه برنامه هر مرکز درمانی بر اساس دستورالعمل آن مرکز در سامانه نوبت دهی آنلاین تعریف می شود، ادامه می دهد: به عنوان مثال برخی بیمارستان ها نوبت پزشک خود را به صورت هفتگی و برخی دیگر به صورت روزانه و در تا یک زمان مشخص (طبق برنامه تعیین شده) صفحه قرار برای گرفتن قرار باز می شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل در ارائه خدمات نوبت دهی، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مورد استفاده، ورود الکترونیکی رزرو نوبت در سامانه ارجاع است؛ در این راستا می توان گفت که این امکان وجود دارد که این امکان پذیر شود. نوبت دهی خارج از نوبت و به صورت الکترونیکی در سامانه ارجاع امکان پذیر است و این امر باعث می شود تا بیماران ارجاعی از مراکز روستایی بتوانند به راحتی در مرکز بهداشت محل سکونت خود نوبت بگیرند.

ساداتی توضیح می دهد: سامانه پیگیری نوبت دهی نیز راه اندازی شد که بر اساس آن صف ها نوبت دهی می شوند. یعنی برای بیمارانی که نیاز به ویزیت مجدد دارند نوبت در نظر گرفته شده است. وی همچنین به معرفی «وب کیوسک» اشاره می کند و می افزاید: این دسترسی برای نوبت دهی شخصی در مراکز درمانی است. از طرفی بیماران در سیستم ارجاع بین پزشکان توزیع می شوند تا برای پزشک معین صف نمانند.

مدیر آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح می دهد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از کد ملی و آی پی سامانه نوبت گیر، صرفا امکان انجام عملیات وجود دارد. هر نفر روزی یکبار .

ساداتی ادامه داد: موارد فوق نمونه ای از اقدامات برای بهبود وضعیت نوبت دهی است، اما یکی از اصلی ترین مشکلاتی که باعث نارضایتی شهروندان می شود، مغایرت تعداد پزشکان و نوبت دهی با تعداد درخواست های نوبت دهی است. وی می گوید: از زمانی که افزایش تعرفه های خصوصی تعداد بیماران استفاده از خدمات عمومی را دو برابر کرده است، این مشکل افزایش یافته است. برای برخی از پزشکان، صف تقاضا چند برابر تعداد ملاقات های موجود است.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.