خواص انار (انار). مجله سیب


خواص انار

بیشتر منابع از ایران به عنوان خاستگاه انار یاد می کنند و البته این میوه در کشورهای شرق ایران مانند افغانستان و پاکستان تا شمال هند و هیمالیا کشت شده است. سابقه مصرف انار در شرق و خاورمیانه به دوران باستان باز می گردد. اما در اروپا و آمریکا، تنها در دو قرن اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. ایران پس از هند دومین تولید کننده و صادرکننده انار در جهان است. در این مقاله از مطالب پزشکی مجله سیب در مورد ترکیب، ویتامین ها و خواص انار صحبت خواهیم کرد.

ویتامین های انار چیست؟

وقتی از ارزش غذایی یک میوه یا غذا صحبت می کنید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می آید که آن میوه یا غذا حاوی چه مواد و ویتامین هایی است. در مورد انار هم اکثر افراد این سوال را دارند که ویتامین های انار چیست؟

بیش از ۷۵ درصد وزن انار بدون هسته را آب تشکیل می دهد. صد گرم انار حاوی ۸۳ کالری انرژی، ۱۹ گرم کربوهیدرات، ۱.۷ گرم پروتئین، ۳ میلی گرم سدیم، ۲۳۶ میلی گرم پتاسیم، ۴ گرم فیبر، ۱۴ گرم قند، ۱.۲ گرم کل چربی، ۱.۲ گرم و چربی کل است. از چربی اشباع شده

میزان چربی ترانس و کلسترول موجود در انار صفر است. انار همچنین حاوی ویتامین های C و B (که از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن هستند) و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی است.

انار منبع مناسبی برای تامین بخشی از آب، کربوهیدرات ها، فیبر، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و انرژی روزانه مورد نیاز بدن است.

خواص انار

خواص زیادی برای انار ذکر شده و مطالعات زیادی در مورد خواص این میوه انجام شده است. در زیر به اختصار به برخی از فواید سلامتی انار اشاره می کنیم.

خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد سرطان

انار سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول و آنتوسیانین است. آب انار تازه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به هر آب میوه دیگری است. مقدار آنتی اکسیدان موجود در آب انار تازه سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز است.

انار تازه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C نیز می باشد.آنتی اکسیدان ها و ویتامین های انار رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند که عامل اصلی اکسیداسیون سلولی، سرطان و پیری هستند و این خواص انار برای کبد چرب نیز مفید است و می تواند این بیماری را بهبود بخشد. .

این مواد همچنین به تخریب سلول های سرطانی کمک می کنند که به طور طبیعی و ناگزیر هر روز در بدن تولید می شوند و باید از بین بروند. از سوی دیگر، وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین C در انار می تواند به کاهش واکنش های التهابی در بدن و کاهش خطر عفونت کمک کند.

حمایت از سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون

وجود ویتامین C و بسیاری از آنتی اکسیدان ها در انار می تواند از فرآیند اکسیداسیون چربی ها (به ویژه کلسترول LDL) در دیواره عروقی جلوگیری کند و از آسیب به دیواره عروقی که باعث آترواسکلروز، فشار خون بالا و شروع بیماری های قلبی عروقی می شود، جلوگیری کند.

از طرفی نسبت پتاسیم به سدیم در انار بسیار زیاد است که باعث دفع سدیم از طریق کلیه ها و کاهش فشار خون می شود. رژیم‌هایی که شامل میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم هستند، اکنون بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مناسب برای سلامت قلب و عروق هستند.

سیستم تنفسی و ریه های ما ارتباط نزدیکی با سیستم قلبی عروقی دارند. خواص انار برای ریه ها و مجاری تنفسی نیز جالب توجه است. این میوه که سرشار از آنتی اکسیدان است به سلامت ریه نیز کمک می کند و با حفظ سلامت قلب و عروق به طور غیرمستقیم در سلامت تنفسی نقش دارد.

خواص انار برای کاهش وزن

کاهش التهاب در دستگاه گوارش

آنتی اکسیدان های موجود در انار ممکن است به کاهش پاسخ های التهابی در روده و حذف مواد زائد از سیستم گوارش کمک کند. این ویژگی ممکن است به کاهش علائم در بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.

برای بهره مندی از این خواص انار می توان آن را به صورت پخته مصرف کرد. خواص انار پخته شده برای معده و دستگاه گوارش نیز در منابع مختلف ذکر شده است و در این مورد هضم این میوه فشار کمتری به دستگاه گوارش وارد می کند.

کمک به دیابتی ها

تحقیقات اولیه نشان داده است که نوشیدن روزانه آب انار تازه (۱.۵ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) می تواند وضعیت قند را در بیماران دیابتی بهبود بخشد. قندهای فروکتوز و سوربیتول موجود در آب انار، اگرچه شیرین تر از گلوکز هستند. اما قند خون و ترشح انسولین را در بیماران دیابتی افزایش نمی دهند.

افراد مبتلا به مشکلات مزمن کلیوی (به ویژه دیابتی ها) اغلب دفع پروتئین دارند. گفته می شود در این افراد بین مصرف انار و دفع پروتئین رابطه معکوس وجود دارد. یعنی می تواند دفع پروتئین را در این افراد تا حدودی بهبود بخشد. البته باید به خاطر داشت که علاوه بر خوردن انار و دفع پروتئین، درمان دارویی باید با دقت و زیر نظر پزشک انجام شود.

کمک به کاهش التهاب در عضلات و مفاصل

خواص ضد التهابی انار می تواند با کاهش التهاب در مفاصل به کاهش مشکلات و علائم آرتروز و روماتیسم مفصلی کمک کند.

افرادی که ورزش های سخت انجام می دهند معمولا از خستگی و آسیب های عضلانی رنج می برند. برخی تحقیقات اولیه نشان داده است که مصرف روزانه آب انار می تواند این آسیب را ترمیم کند. به نظر می رسد که خواص ضد التهابی انار باعث اثرات ذکر شده در بالا می شود.

خواص انار برای پوست

خواص انار برای پوست

انار منبعی غنی از ویتامین C برای پوست است که تحقیقات نشان داده است در درمان پوست های کدر و خشک موثر است. با استفاده منظم موضعی، می تواند زبری پوست را کاهش دهد. همچنین حدود ۸۲ درصد وزن حجمی انار را آب تشکیل می دهد و در نتیجه در آبرسانی پوست موثر است.

خواص انار برای کاهش وزن

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و اسید لینولنیک کونژوگه است. همه اینها به سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم کمک می کند. آب انار همچنین به سرکوب اشتهای شما کمک می کند.

خواص انار برای نعوظ

انار سطح اکسید نیتریک را به خصوص در افرادی که سطح پلاک شریانی بالایی دارند افزایش می دهد. هر چه بیشتر آب انار مصرف کنید، تجمع شریانی در رگ های شما کمتر می شود. انار جریان خون سالم را حفظ می کند، که برای میل جنسی قوی و عملکرد نعوظ ضروری است.

از پیشرفت سرطان جلوگیری کنید

از نظر تئوری، مواد موجود در انار می تواند رادیکال های آزاد را خنثی و از بین ببرد و از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. مطالعات زیادی با استفاده از قرص های حاوی عصاره انار در درمان سرطان پروستات، سینه و چندین سرطان دیگر انجام شده است و برخی از آنها ادعا می کنند که این درمان ها موثر هستند. با این حال، تحقیقات بالینی گسترده تری برای اثبات اثربخشی این درمان ها مورد نیاز است. اما در مورد سرطان پروستات، مصرف روزانه آب انار می تواند خطر ابتلا به این سرطان را در مردان کاهش دهد.

نکاتی در مورد انار

سعی کنید تا حد امکان دانه های انار کامل و تازه بخورید تا از حداکثر آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آن بهره مند شوید. بیشتر آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آب انار پس از مدتی از بین می رود. بنابراین برخلاف تبلیغات فراوانی که برای آن انجام می شود، آب انار موجود در بازار از فواید ذکر شده برای سلامتی انسان برخوردار نیست.

افرادی که در هضم دانه ها و دانه های انار مشکل دارند می توانند آب انار تازه بنوشند. می توانید از انار در تهیه سالاد میوه، دسر و اسموتی های مختلف استفاده کنید. رب انار نیز یکی از بهترین طعم دهنده های طبیعی برای غذا است.

اگر در مورد خواص انار سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات سوال خود را با پزشکان سایت مطرح کنید. سیب به سوال شما پاسخ دهید

منابع:

سوالات متداول در مورد خواص انار

ویتامین های انار چیست؟

انار حاوی مقادیر قابل قبولی ویتامین B و C است و همچنین سرشار از سایر مواد معدنی و مواد مغذی مفید است.

فواید انار چیست؟

انار دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد عفونی کننده است. همچنین در بهبود سلامت قلب و عروق و فشار خون، بهبود کنترل قند در بیماران دیابتی موثر بوده و علاوه بر بهبود پوست، التهاب مفاصل را نیز کاهش می دهد.

آیا انار برای کاهش وزن مفید است؟

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و اسید لینولنیک کونژوگه است. همه اینها به سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم کمک می کند. آب انار همچنین به سرکوب اشتها کمک می کند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.