حذف نام وریا؛ سانسور خودخواسته یا طرد عمدی؟/ رامبد جوان مظنون جدید نفوذ است


رامبد جوان نگار جواهریان

رویداد۲۴ رایان حسینی: نام رامبد جوان این روزها در حاشیه است. هر کاری که او انجام می دهد دارای آزادی عمل است. حتی تولد فرزندش. ظاهراً خودش بدش نمی آید که در چنین محیطی زندگی کند. از آنجایی که در حال حاضر در معرض دید و حاشیه بودن بهترین استراتژی برای داشتن مخاطب است. از این منظر او واقعاً شایسته کلمه شهرت است.

با این حال، این هفته جدیدترین حاشیه رامبد جوان در برنامه خنده دارش; جایی که کامران تفتی مهمان برنامه خندوانه زمانی که در مسابقه نام و فامیل شرکت کرد قبل از کلمه وای نام واریا را نوشت اما در اتفاقی عجیب در حین پخش برنامه نام واریا تغییر کرد. به “وحید” تغییر کرد.

اگر یک بار دیگر فیلم را از نزدیک تماشا کنید، می بینید که در ثانیه یازدهم که تفتی نام واریا را می نویسد، رامبد جوان خودش را سانسور می کند و می گوید نباید به خاطر نوشتن این نام گرفتار شود! و به این ترتیب قبل از اینکه صداوسیما بخواهد سانسور را اعمال کند، خود رامبد جوان دست به سانسور زد. جوان در فیلمی که با این موضوع منتشر کرد، عنوان کرد: «فکر می کردیم سانسور می شود، بعد در شمارش امتیازها دچار مشکل می شویم!»

در بیانیه ای که شبکه نسیم منتشر کرد، توضیح داد که سانسور نان واریا ربطی به سیاست آن شبکه ندارد و تصمیم را خود برنامه سازان می گیرند.

در این شرایط هجمه های تندی به رامبد جوان وارد شد که او را به کاسه ای داغتر از خاکستر تشبیه کردند و به نوعی در نقش سانسور فرو رفتند که حتی شبکه نسیم هم قبول نکرد. مهرزاد دانش، روزنامه نگار، در توئیتی کنایه آمیز نوشت: شرکت کنندگان در خندوانه مراقب باشند نام مهدی، محمد، مصطفی، نسرین، کیمیا و زهرا را به کار نبرند زیرا رامبد جوان فکر می کرد مجری برنامه می ترسد بازرگان را به یاد بیاورد. خاتمی، تاج زاده، ستوده.» علیزاده و امیر ابراهیمی در حال پخش این برنامه هستند، نام آن از قبل تغییر می کند.

منتقدانی که رامبد جوان را متهم به نفوذ کردند!

اما این بخشی از پرونده ای بود که رامبد جوان متهم شد که با دولت به سمت سانسور رفته است. این جنبه از انتقادات عمدتاً از سوی اصلاح طلبان بود، اما بخش دیگر ماجرا، انتقاد اصولگرایان از رامبد جوان بود. جایی که متهم به “نفوذ” شد.


بیشتر بخوانید: اختلاف نظر رامبد جوان و رفیع پور چیست؟ / نبرد مشاهیر متصل

رائفی پور پیش از این از ناسالم بودن صنعت سینما انتقاد کرده بود: افراد سالم در این صنعت کم هستند و بهتر است نامشان را بر سر زبان ها بیندازند. او معتقد بود که اکثر بازیگران در این فساد شریک هستند و تلویحاً بسیاری از بازیگران سینما را متهم به فساد کرد.

پس از انتقادات رائفی پور، اکنون این ادعاها بیشتر شده است. ادعای اصلی نفوذ از احسان رستگار، روزنامه نگار اصولگرا و حامی محمدباقر قالیباف است که در توییتی مبنی بر مسموم شدن رابطه کاری نگار جواهریان و رامبد جوان با آهنگسازی «نگار جوان» نوشت: «تخلفات جدی خواهد بود. زمانی که رامبد جوان و نگار جواهریان تصمیم می گیرند فرزندشان را در کانادا به دنیا بیاورند. در سه سال گذشته بسیاری از افراد با سلایق و نظرات مختلف رامبد را متهم به ابهام کردند. نکته اعتراضات این است که شما که مدام در برنامه های خود از استفاده از محصولات ایرانی یاد می کنید و مدام وانمود می کنید که زندگی در ایران را افتخار می دانید، به ناحق به ریش ملت می خندید و از صدا و سیما، شرکت ها و خیلی های دیگر پول می گیرید. . نهادهای دولتی در نظر دارند که فرزند شما در ایران متولد نمی شود و در بدو تولد اقامت کانادا به او داده می شود.

رستگار با برشمردن فیلم هایی که نگار جواهریان در یک سال گذشته در آنها بازی کرده است، گفت: همه آنها ضدایرانی هستند. ما باید، سریال خاتون و تماشاگر نمایش. با این پیش زمینه، رستگار تحلیل کرد که بازی در چنین آثاری می تواند کل فعالیت حرفه ای یک بازیگر را به خطر بیندازد، اما فضا به اندازه ای باز است که نگار جواهریان شامل هر سه نوع سریال (زنانه)، فیلم (باید) و در کمتر بیش از یک سال برای داشتن «تئاتر» (مخاطبان) که به گفته نویسنده ضد ایرانی هستند.

او از همین سوال به این نتیجه رسید که همسر جواهریان در مهمترین نهاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – صداسیما – قدرت دارد و از ارتباطات خود برای نگار جواهریان استفاده بهینه می کند و به این ترتیب “رامبد جوان” در جمهوری اسلامی ایران پول درو می کند. و نگار جواهریان او مأموریتی علیه گفتمان فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران دارد و در واقع رامبد فردی است که تظاهر به همراهی و اعتقاد به نظام و همسرش آزادانه دارد و آزادانه رویارویی خود را با نظام نشان می دهد. و وقتی مشکل و نقصی پیدا می کند، سیاهی در ستون نویس پیدا می شود، رامبد از ارتباطات خاص خود استفاده می کند و به نوعی همسرش را سفید می کند.

این نویسنده در ادامه نگار جواهریان را با ترانه علیدوستی مقایسه کرد و در پایان نوشت: از کی معلوم می شود که چنین افرادی با سفارتخانه ها کاری دارند؟

بحث اصولگرایان نه به خاطر ماهیت سانسور، بلکه از این منظر بود که عمداً برای ایجاد «اختیارانه» این سانسور را انجام دادند و این به معنای اقدام عمدی و در نهایت «نفوذ» است. وی گفت: «بسته به سابقه و سلیقه بازیگران بامزه، اتفاقاتی که در این سریال افتاد بیشتر برای واریا گزارش بود تا سانسور.»

صرف نظر از اینکه حادثه آگاهانه یا ناآگاهانه بوده و بدون توجه به ادعاهایی مانند «قاچاق»؛ نکته مهم این است که اصولگرایان اکنون به جوان ترین منتقدان رامبد تبدیل شده اند و دوگانگی آنها کاملاً مشخص است. حتی پس از انتقاد از رامبد جوان و عروسک جناب خان در برنامه خندوانه، موجی از انتقادات متوجه صحبت های حسن عباسی شد. پیش از آن رائفی پور و جوان با هم درگیری لفظی داشتند. اما چرا این اتفاق افتاد؟

اصولگرایان صاحب سبک هستند!

برای پاسخ به این سوال باید به ظهور اصولگرایان و ادعای سبک فرهنگ سازی آنها توجه کرد. جریان اصولگرا بر این باور است که در مسائل فرهنگی به قدری مسلط و شیک است که همه امور در این زمینه باید به آن سپرده شود. البته در زمانی که همه ارکان قدرت کاملاً متحد شده اند، این درخواست یک درخواست عجیب و غریب نیست.

اصولگرایان پس از سال ها به خواسته وحدت کامل قوا (شورای شهر، شهرداری، دولت، مقننه، قوه قضائیه، صدا و سیما و…) دست یافته اند، بنابراین حداقل انتظار امور فرهنگی (که اتفاقاً درآمد بالایی نیز دارد) دارند. ) در دست جریان ها باشد، نه بیشتر، نه حتی چهره های التقاطی و باید به صورت بسته در اختیارشان باشد.

مشکل این است که نیروهای اصولگرا در همه اقشار اجتماعی از اقتدار قابل قبولی برخوردار نیستند و نمی توانند همه سلایق را در بر گیرند، از این منظر نیاز به شخصیت هایی دارند که مطیع و نماینده مطالبات آنها باشند. نیروهایی مثل رامبد جوان که اگر لازم باشد رادیو را جلوی خودش سانسور می کند!

البته این استراتژی مشکلاتی هم دارد. زیرا گاهی انسان آنقدر در این ساختار بزرگ می شود که دیگر نمی داند با او چه کند; به همین دلیل است که جریان اصولگرا باید مثلاً تولد فرزند رامبد جوان در کانادا یا حضور همسرش در تورنتو را با شدت بی مورد، اما با تمام تسامح که بخش تصمیم گیری اصولگرایان در حال حاضر دارد نادیده بگیرد. خود آنها هم مرزبندی ها را تعریف می کنند; تشکیل پرونده (قاچاق و صدور عواید مضحک نجومی و …)

پرونده برای رامبد جوان آماده است

اگر به همان تاپیک توییت احسان رستگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که بخشی از این ماجرا به مسائل مالی مربوط می‌شود: «کسی نمی‌تواند تصور کند که درآمد مستقیم و غیرمستقیم رامبد از خندوانه در این هشت سال (از تابستان) چقدر بوده است. از سال ۲۰۱۴ بوده است) تا به امروز. باورش سخت است که یک نفر به خاطر هندوانه و اینستاگرامی که با خندوانه متولد شد و شرکتی که چند سال بعد از راه اندازی خندوانه راه اندازی کرد، بتواند درآمد ماهانه داشته باشد، دوباره با کمک خندوانه و بقیه یک میلیاردی قراردادهای عجیبی بسته است. با خنده هایی که خارج از محدوده خنده مجبور به ارائه برخی خدمات مالی و کارگری به رامبد شده اند. چرا؟”

وقتی بخشی از جامعه با رامبد جوان در مورد “خودسانسوری” او مخالف است، مشکل اصولگرایان با او این است که از خط قرمزها و مرزهایی که برایش تعریف کرده اند فراتر نمی رود و دقیقاً همانطور که شما می خواهید عمل می کند. این خطوط قرمز در ترکیب مهمانان نیز منعکس شده است. زمانی که عادل فردوسی پور از محمدجواد ظریف به عنوان مهمان برنامه دعوت کرد اما برنامه پخش نشد، غلامعلی حددادال در همان هفته مهمان برنامه خندوانه شد و مشکلی پیش نیامد.

خطوط قرمز روشن است، فقط استراتژی باقی مانده است. آنچه قبلاً قطعی است در واقع تاکید بر برنامه ها و نمایش های سلبریتی محور و ساخت برنامه هایی مانند خندوانه با هدف ایجاد رابطه خیالی بین فرد و محیط اطرافش و عادی و حتی خوب جلوه دادن شرایط صورت می گیرد.

با پیروی از این منطق برنامه هایی برای فروش موفقیت و شادی ساخته می شود. وقتی تولید برنامه هایی با یک محور هم در تلویزیون و هم در شبکه تلویزیونی خانگی به شدت افزایش می یابد. برنامه هایی که سعی می کنند خنده را “خصوصی” کنند یا در نهایت به آن به عنوان راهی برای مبارزه با افسردگی و بیرون کشیدن آن از “حوزه عمومی” و به “خصوصی” مردم نگاه کنند. در حالی که شادی و خنده اساساً امری اجتماعی است و در ارتباط افراد جامعه با یکدیگر تعریف می شود، انسان لحظه ای در خانه خود نمی خندد، اما تا زمانی که وارد زندگی واقعی شود با صدها مشکل اقتصادی مواجه می شود که با سختی ها مواجه می شود. .

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.