تولید جهانی بنزین در حال کاهش است – اقتصاد برتر


کاهش ناگهانی قیمت جهانی بنزین طی دو هفته گذشته به سود پالایشگاه ها لطمه زده و آنها را مجبور به محدود کردن تولید بنزین برای جلوگیری از ضرر بیشتر کرده است.

تاجران می‌گویند که پالایشگاه‌ها مجبور خواهند شد تولید بنزین را کاهش دهند و سوخت‌های سودآورتری تولید کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند، اما تقاضای تابستان تحت تأثیر قیمت‌های بالا در جایگاه‌های سوخت آمریکا و اروپا و بی‌ثباتی و کاهش تقاضای فصلی در بخش‌هایی از آسیا قرار گرفته است. به گفته معامله گران و تحلیلگران و بر اساس آمار سهام، این وضعیت منجر به افزایش ذخایر بنزین در مراکز تجاری بزرگ جهان از سنگاپور تا آمستردام-روتردام-آنتورپ و آمریکا شده است.

سخنگوی Formosa به رویترز گفت: «ما سوخت‌های کم سولفور بیشتری خواهیم فروخت، زیرا آنها حاشیه سود بهتری دارند. بر اساس گزارش Refinitiv، حاشیه سود بنزین در آسیا در ماه جولای بیش از ۱۰۲ درصد کاهش یافت و ۱۴ سنت در هر بشکه ارزان تر از برنت بود، در حالی که در ژوئن ۳۸ دلار و ۵ سنت در هر بشکه بود. حاشیه سود بنزین در این فصل از سال به پایین ترین حد خود از سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است. این امر حاشیه های پالایش آسیایی را از ۳۰.۴۹ دلار در هر بشکه در برابر نفت خام دبی در ژوئن به ۸۸ سنت در هر بشکه در روز دوشنبه کاهش داد.

انتظار می‌رود پالایشگاه‌های دولتی چین ظرفیت پالایش خود را در ماه آگوست و سپتامبر افزایش دهند و برای کاهش ذخایر داخلی، صادرات بیشتری داشته باشند. یک منبع آگاه تخمین می‌زند که پالایش نفت خام چین که به دلیل قرنطینه‌های کووید در ۱۲ ماه گذشته ۱۴ میلیون بشکه در روز پایین بوده است، می‌تواند به ۱۴ میلیون بشکه در روز یا بیشتر برسد.

مشاوره FGE تخمین زد که صادرات بنزین از هند پس از برداشته شدن تعرفه های صادراتی در هفته گذشته بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش می یابد و صادرات را در ماه های آگوست و سپتامبر به ۲۶۰۰۰۰ بشکه در روز می رساند. در همین حال، واردات بنزین به آسیا در نیمه اول جولای نسبت به نیمه دوم ژوئن ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که ناشی از کاهش واردات به اندونزی، بزرگترین واردکننده بنزین در آسیا است. تقاضا در سریلانکا و پاکستان تحت تأثیر بادهای معکوس اقتصادی و سیاسی قرار گرفت و کاهش حاشیه منطقه ای را تشدید کرد.

شرکت مشاوره FGE انتظار دارد که تقاضای بنزین در آسیای سابق چین در دوره ژوئیه تا سپتامبر کمی بهبود یابد و ۸۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر از میزان مشابه در سال ۲۰۱۹ باشد، زیرا قیمت های خرده فروشی بالاتر تقاضا را کاهش داده است. آمارهای دولتی نشان می دهد که در ایالات متحده تقاضا برای فرآورده های بنزینی که مشتقات بنزین هستند، حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز یا حدود ۷.۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. قیمت خرده فروشی بنزین برای تحویل فوری در بندر نیویورک در اواسط ژوئیه به ۳.۳۵ دلار در هر گالن کاهش یافت که از ۴.۴۳ دلار در ژوئن کاهش یافت.

باب یاگر، مدیر تجارت انرژی در Mizuho Inc.، گفت: “پالایشگاه ها باید نگران رشد موجودی بنزین خود در طول فصل رانندگی تابستان باشند، و تعجب آور نخواهد بود که نرخ بهره برداری از ظرفیت پالایشگاه در هفته آینده بیشتر کاهش یابد.” در اروپا، آمار ترافیک از گروه آمار ترافیک تام تام نشان می دهد که تقاضای سوخت شهری کاهش یافته است.

حاشیه های پالایش نفت خام در شمال غرب اروپا در روز جمعه حدود ۱۰ دلار در هر بشکه بود که از رکورد ۵۶ دلار در اوایل ژوئن کاهش یافت. با این حال، تحلیلگران گروه مالی سیتی انتظار دارند که با افزایش تقاضای اروپا از گاز به نفت و کاهش بیشتر صادرات گازوئیل روسیه به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا، حاشیه های پالایش دوباره در سه ماهه چهارم بهبود یابد.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.