توصیه های مفید برای تغذیه مناسب در دوران قاعدگی


ممنوعیت ها در طول دوره

تغذیه در دوران قاعدگی اهمیت ویژه ای دارد. در این زمان هورمون های بدن در حال تغییر هستند و به همین دلیل تغذیه صحیح و دریافت مواد مغذی لازم بسیار مهم است. در این مقاله مقالات پزشکی جدید سایت سیب اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی را بررسی می کنیم و در پایان از ممنوعیت های دوران قاعدگی می گوییم.

وقتی پریودهای ضعیفی داریم چه بخوریم؟

بسیاری از افراد در دوران قاعدگی علائم ناخوشایندی را تجربه می کنند و مدام به دنبال پاسخ این سوال هستند که در دوره ضعیف قاعدگی چه بخوریم. برخی از غذاها می توانند این علائم را تسکین دهند. افزودن غذاهای زیر به رژیم غذایی خود و حذف غذاهای دیگر (به زیر مراجعه کنید) می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

تغذیه نوجوانان در دوران قاعدگی نیز بسیار مهم است. زیرا بسیاری از افرادی که در سن بلوغ هستند هنوز بدن و مغز خود را به طور کامل رشد نکرده اند و در صورت عدم توجه به تغذیه نوجوانان در دوران قاعدگی می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد از جمله:

نوشیدن آب کافی همیشه مهم است و این امر به ویژه در دوران قاعدگی اهمیت دارد. هیدراته ماندن می تواند احتمال سردرد ناشی از کم آبی را که یکی از علائم رایج قاعدگی است، کاهش دهد. نوشیدن آب فراوان نیز می تواند از احتباس آب و نفخ جلوگیری کند.

میوه ها و سبزیجات

کاهش سطح آهن در طول قاعدگی به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون رایج است. کمبود آهن می تواند منجر به خستگی، بدن درد و سرگیجه شود. سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج می توانند سطح آهن را افزایش دهند. اسفناج همچنین سرشار از منیزیم است.

یک فنجان چای زنجبیل گرم می تواند بسیاری از دردهای قاعدگی را تسکین دهد. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند درد عضلانی را تسکین دهد. زنجبیل همچنین می تواند حالت تهوع را کاهش دهد.

البته مراقب باشید زنجبیل زیاد نخورید. زیرا خوردن بیش از ۴ گرم در روز می تواند باعث سوزش سر دل و درد شکم شود.

تغذیه در دوران قاعدگی

میوه های مفید در دوران قاعدگی

میوه های سرشار از آب مانند هندوانه و خیار برای هیدراته ماندن عالی هستند. میوه های شیرین می توانند به شما کمک کنند تا هوس شیرینی بدون مصرف قند را کاهش دهید و در نتیجه سطح قند خون خود را متعادل کنید.

توت، گیلاس، گریپ فروت، گلابی و سیب سبز از جمله میوه هایی هستند که در دوران قاعدگی مفید هستند.

گوشت

مرغ یکی دیگر از غذاهای غنی از آهن و پروتئین است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوردن پروتئین برای سلامت کلی شما ضروری است و می تواند به شما کمک کند در طول قاعدگی سیر بمانید و هوس کاذب کمتری داشته باشید.

ماهی همچنین سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است و یک مکمل مغذی برای رژیم غذایی محسوب می شود.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، امگا ۳ می تواند شدت درد پریود را کاهش دهد. کسانی که مکمل های امگا ۳ مصرف کردند متوجه شدند که درد قاعدگی آنها به اندازه ای کاهش یافته است که می توانند میزان ایبوپروفن مصرفی خود را کاهش دهند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است افسردگی را نیز کاهش دهند. برای کسانی که از نوسانات خلقی و افسردگی در دوران قاعدگی رنج می برند، امگا ۳ می تواند مفید باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه و سالم است. شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیم است. ۱۰۰ گرم شکلات تلخ ۷۰ تا ۸۵ درصد حاوی ۶۷ درصد از RDI توصیه شده روزانه برای آهن و ۵۸ درصد از RDI برای منیزیم است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که منیزیم شدت علائم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، احتمال بروز علائم شدید پیش از قاعدگی در افراد مبتلا به کمبود منیزیم بیشتر است.

آجیل، حبوبات و دانه ها

اکثر آجیل ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و منبع عالی پروتئین هستند. آجیل همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلف است. اگر نمی خواهید آجیل را به تنهایی بخورید، کره آجیل یا شیر آجیل را امتحان کنید یا آنها را به اسموتی ها اضافه کنید. استفاده از آجیل می تواند برای تهیه صبحانه در دوران پریود بسیار مفید باشد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روغن بذر کتان یبوست را که یکی از علائم رایج قاعدگی است، تسکین می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اینکه چگونه روغن بذر کتان می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد، مورد نیاز است.

کینوا سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین و منیزیم است. همچنین فاقد گلوتن است. بنابراین یک غذای عالی برای افراد مبتلا به سلیاک است. علاوه بر این، شاخص گلیسمی پایینی دارد. این بدان معناست که شما احتمالاً مدتها پس از مصرف آن احساس سیری و انرژی خواهید داشت.

عدس و لوبیا سرشار از پروتئین هستند. بنابراین برای گیاهخواران جایگزین مناسبی برای گوشت هستند. این دو همچنین سرشار از آهن هستند.

پروبیوتیک ها

بسیاری از افراد در طول یا بعد از پریود خود دچار عفونت قارچی می شوند. اگر به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوید، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست می‌توانند باکتری‌های «خوب» واژن را تغذیه کرده و به شما در مبارزه با عفونت کمک کنند. ماست همچنین سرشار از منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم است.

ماست تنها غذای غنی از پروبیوتیک با فواید مبارزه با مخمر نیست. اگر لبنیات دوست ندارید، چای کامبوجا یک غذای تخمیر شده عالی است که امروزه به راحتی در دسترس است. از نوشیدنی های کامبوچا که حاوی قند بیش از حد هستند خودداری کنید.

وقتی پریودهای ضعیفی داریم چه بخوریم؟

ممنوعیت ها در طول دوره

همانطور که قبلاً ذکر شد، خوردن غذاهای خاص در طول قاعدگی می تواند علائم را تشدید کند و باعث شود که قبل و بعد از پریود تجربه ناراحت کننده تری داشته باشید. با این حال، بهتر است مصرف غذاهای زیر را در طول دوره قاعدگی خود محدود کنید.

نمک و شکر

مهمترین چیز در تحریم های زمانه نمک و شکر است. خوردن نمک زیاد باعث احتباس آب می شود که می تواند باعث نفخ شود. برای کاهش نفخ، به غذای خود نمک اضافه نکنید و از غذاهای فرآوری شده که حاوی سدیم بالایی هستند خودداری کنید.

مصرف شکر در حد اعتدال اشکالی ندارد. اما خوردن بیش از حد آن می تواند انرژی را افزایش دهد و منجر به کاهش وزن شدید فوری شود. این روند می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند.

قهوه

کافئین می تواند باعث احتباس آب و نفخ شود. همچنین می تواند سردرد را بدتر کند. از سوی دیگر، ترک کافئین نیز می تواند باعث سردرد شود. بنابراین اگر به نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز عادت دارید، نوشیدن قهوه را به طور کامل قطع نکنید، به خصوص هنگام صبحانه در طول دوره قاعدگی.

قهوه همچنین می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. اگر در طول قاعدگی دچار اسهال می شوید، کاهش مصرف قهوه می تواند از آن جلوگیری کند.

گوشت قرمز

در طول دوره قاعدگی، بدن شما پروستاگلاندین تولید می کند. این اتصالات به انقباض رحم شما و ریزش دیواره رحم کمک می کند که منجر به خونریزی ماهانه می شود. در عین حال، این افزایش سطح پروستاگلاندین باعث گرفتگی عضلات می شود. گوشت قرمز می تواند سرشار از آهن باشد. اما محتوای پروستاگلاندین بالایی نیز دارد و در دوران قاعدگی باید از مصرف آن اجتناب کرد.

اگر در مورد تغذیه در دوران قاعدگی سوالی دارید در قسمت نظرات سوال خود را با پزشکان سایت مطرح کنید سیب به سوال شما پاسخ دهید

منبع:

سوالات متداول در مورد تغذیه مناسب در دوران قاعدگی

میوه های مفید در دوران قاعدگی کدامند؟

اگرچه بیشتر میوه ها خواص زیادی دارند و می توانید در دوران قاعدگی مصرف کنید. اما توت، گیلاس، گریپ فروت، گلابی و سیب سبز نیز از میوه های مفید در دوران قاعدگی هستند.

در دوران قاعدگی از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

نمک، شکر، گوشت قرمز، غذاهای تند و تند، الکل و کافئین از جمله مواردی هستند که در دوران قاعدگی نباید مصرف کنید.

وقتی پریودهای ضعیفی داریم چه بخوریم؟

مصرف آب کافی، میوه ها، سبزیجات، گوشت سفید، شکلات تلخ، آجیل، حبوبات و دانه ها می تواند نقش مهمی در بهبود علائم پریود داشته باشد.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.