تنظیم هورمون های زنانه با مکمل های غذایی


هورمون ها نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارند. آنها می توانند بر وزن، خلق و خو، هضم و جذب غذا، باروری، متابولیسم، خواب و غیره تأثیر بگذارند. همه افراد دارای هورمون هستند، اما تنظیم هورمون های زنانه بخش مهمی از سلامت زنان است.
برخی از عوامل سبک زندگی با تعادل هورمونی مرتبط هستند، اما عدم تعادل هورمونی می‌تواند ناشی از شرایط زمینه‌ای مختلفی مانند اختلالات خوردن، اختلالات تیروئید، اختلالات غدد فوق کلیوی و غیره باشد. برای تنظیم هورمون های زنانه، خواب خوب شبانه، خوردن یک رژیم غذایی غنی از چربی های سالم، پروتئین و فیبر و یافتن راه هایی برای کاهش استرس در زندگی توصیه می شود. نوسانات هورمونی می تواند برای بسیاری از زنان مشکلاتی ایجاد کند و تقریباً همه جنبه های زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. برخی مکمل ها و غذاها می توانند در حمایت از سلامت هورمونی مفید باشند.

مکمل غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه

ابتدا باید به خاطر داشته باشید که مکمل های غذایی نباید جایگزین درمان شوند و همچنین نباید به جای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از یک رژیم غذایی متعادل استفاده شوند. اما می توان از آنها برای تنظیم هورمون های زنانه استفاده کرد. در این مقاله چند اضافات ارائه شده است. قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند یا برای شما مناسب نباشند.

دی ایندولیل متان (DIM)

دی اندولیل متان یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم پیچ، گل کلم و کلم بروکسل یافت می شود. به گفته موسسه ملی سرطان ایالات متحده، این ماده متابولیسم مفید استروژن و فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. DIM شکل کمتر التهابی و محافظ استروژن را تحریک می کند و به کاهش شکل قوی تر و التهابی استروژن کمک می کند.

تنظیم هورمون های زنانه با مکمل های غذایی

گیاه پنج انگشتی

پنج انگشت گیاهی است که می تواند به تنظیم علائم مرتبط با چرخه قاعدگی زنان کمک کند. این گیاه می تواند با کمک به تعادل سطح استروژن، پروژسترون و پرولاکتین، علائم قبل از قاعدگی مانند اختلالات خلقی، سردرد و حساسیت سینه را کاهش دهد. علاوه بر درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، ممکن است برای باروری زنان نیز مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منیزیم

این یک ماده مغذی ضروری است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله کدو تنبل، بادام، کنگر فرنگی، آووکادو، شکلات و سایر غذاها یافت می شود. منیزیم می تواند به تعادل کورتیزول یا هورمون استرس کمک کند. علاوه بر این، در متعادل کردن ترشح انسولین نیز نقش دارد. افزایش قند خون می تواند در اختلالاتی مانند PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) وجود داشته باشد و بنابراین منیزیم می تواند در کاهش قند خون موثر باشد. انسولین هورمونی است که معمولاً با دیابت مرتبط است، اما مقاومت به انسولین می تواند تأثیر منفی بر سلامت زنان داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل منیزیم خوراکی حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

مکمل های منیزیم موجود در بازار را بشناسید: کپسول منیزیم سینه سلامت

خواهر مریم

خار مریم گیاهی گلدار با خواص آنتی اکسیدانی است. برای سلامت کبد معمولاً به صورت خوراکی به شکل کپسول، قرص یا مایع مصرف می شود. از آنجایی که کبد به تنظیم هورمون های جنسی، تیروئید و آدرنال کمک می کند، نقش مهمی در تعادل هورمونی دارد. مکمل‌های سلامت کبد، مانند خار مریم، متابولیسم سالم کبد و سم‌زدایی را تقویت می‌کنند، زیرا هورمون‌ها در کبد متابولیزه می‌شوند. بنابراین، هنگامی که کبد ناکارآمد است، تجمع سموم می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

برگ تمشک

برگ تمشک معمولاً در چای استفاده می شود اما می تواند به عنوان مکمل نیز استفاده شود. این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و درمانی برای انقباضات دردناک عضلانی در دوران قاعدگی شناخته شده است. همچنین می توان از آن در اواخر بارداری برای آمادگی برای زایمان استفاده کرد. در مطالعات حیوانی، برگ تمشک ممکن است به تسکین علائم یائسگی نیز کمک کند. بسیاری از زنان علائم مربوط به عدم تعادل هورمونی را در دوران یائسگی تجربه می کنند و چای برگ تمشک و مکمل ها می توانند کمک کننده باشند.

مواد غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه

خوردن مقادیر زیادی از برخی غذاها و اجتناب از برخی دیگر می تواند به تنظیم هورمون های زنانه کمک کند. بنابراین به دنبال غذاهایی باشید که حاوی چربی های سالم هستند و به کاهش التهاب کمک می کنند. این غذاها شامل غذاهای سرشار از چربی های سالم، پروتئین و سبزیجات سبز برگ می باشد. رژیم غذایی غنی از این مواد از تعادل هورمونی سالم پشتیبانی می کند، التهاب و متابولیسم هورمون را کاهش می دهد و همچنین میکروبیوم روده خوبی را برای کمک به تعادل هورمون ها حفظ می کند. بهترین غذاهای متعادل کننده هورمون عبارتند از آووکادو، آجیل، دانه ها، ماهی های روغنی مانند سالمون، مرغ، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل.
اجتناب از برخی غذاها نیز می تواند کمک کننده باشد. توصیه می شود از مصرف غذاهای التهاب آور مانند غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی قند، گلوتن و الکل خودداری کنید.

آخرین کلمه
همه افراد، به ویژه زنان، باید به طور مرتب سطح هورمون های خود را توسط پزشک بررسی کنند. عدم تعادل هورمونی می تواند باعث مشکلات سلامتی و عوارض جانبی زیادی شود، بنابراین مهم است که مطمئن شوید هورمون های شما متعادل هستند. در حالی که افزودن برخی مکمل ها و غذاها به سبک زندگی شما جایگزین مراقبت و درمان حرفه ای نیست، اما می تواند به کاهش علائم مرتبط با عدم تعادل هورمونی کمک کند.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: verywellfit

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.