تغذیه کودک – لیستی از غذاهای مغذی برای کودکان


بسیاری از مادران جوانی که بچه دار می شوند نمی دانند به نوزادشان چه غذا بدهند و دائماً نگران رژیم غذایی و تغذیه کودک نوپا هستند. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، آنها باید همیشه مواد مغذی مورد نیاز خود را داشته باشند. بدن شما نیاز به استفاده از انواع غلات، پروتئین ها و ویتامین ها دارد. موسسه پرستاری سلامت اول اطلاعات مفیدی در مورد تغذیه کودک خردسال دارد.

کودک شما چه غذاهایی باید بخورد؟

فهرست عناوین:

بسیار مهم است که به طور منظم از پنج گروه اصلی غذایی به او غذا بدهید. این گروه های غذایی مهم شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، شیر، منابع گیاهی و حیوانی پروتئین و چربی های سالم است. خوردن غذاهای متنوع از هر گروه نه تنها تغذیه کودک شما را تضمین می کند، بلکه به کودک شما اجازه می دهد تا از عطرها و طعم های مختلف لذت ببرد.

هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی کودک می توانید از غذاهای متفاوت از گروه های غذایی استفاده کنید.

غلات یا غذاهای پر کربوهیدرات برای تغذیه کودک نوپا

نان، موسلی، برنج، ماکارونی و سایر محصولات غلات کامل انرژی کودک را تامین می کند و متابولیسم او را کنترل می کند.

نقش میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی نوزادان

میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، سیب، خیار، سبزیجات برگدار، هویج، سایر میوه ها و سبزیجات مغذی به کودکان نوپا کمک می کنند تا با بیماری ها کنار بیایند و انرژی روزانه را تامین کنند.

نقش لبنیات یا غذاهای غنی از کلسیم در تغذیه نوزادان

شیر، پنیر، ماست و سایر لبنیات برای رشد استخوان ها و دندان های نوزاد بسیار مهم هستند.

نقش گروه های پروتئینی در تغذیه نوزادان

ماهی، مرغ، گوشت، لوبیا، عدس و نخود. این گروه ها برای رشد عضلات بدن کودک بسیار مهم هستند.

نقش چربی

چربی های سالم مانند روغن ها و چربی ها برای جذب ویتامین ها و رشد مغز ضروری هستند. آنها همچنین حاوی ویتامین E هستند که برای سلول های عصبی و معده آنها ضروری است.

یک کودک نوپا روزانه چه مقدار غذا باید بخورد؟

حال باید تصمیم بگیرید که چه غذاهایی به فرزندتان بدهید و چه مقدار و چه مقدار به او غذا بدهید. با توجه به تجربه پرستار کودک خود، بهترین غذاهایی را که فرزندتان دوست دارد انتخاب کنید و سعی کنید غذاهایی از همه دسته ها را به طور یکسان در منوی خود بگنجانید. از نکات زیر برای اطمینان از دریافت غذای کافی در هر گروه استفاده کنید.

یک کودک نوپا روزانه چه مقدار غذا باید بخورد؟

۱- گروه غلات

یک برنامه غذایی سالم می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را تامین کند. در اینجا چند گزینه برای انتخاب کودک نوپا وجود دارد:

* سه برش نان

* نصف فنجان برنج، ماکارونی یا غلات

* ۳ فنجان موسلی آماده

۲- میوه ها و سبزیجات

مطمئن شوید که یکی از موارد زیر را به فرزندتان می دهید:

* یک فنجان میوه

* نصف لیوان آب میوه

* نصف لیوان میوه خشک

* یک لیوان سبزیجات خام یا پخته

۳- گروه شیر

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی روزانه کودک شما شامل موارد زیر است:

* دو فنجان شیر یا ماست

* دو سوم فنجان پنیر رنده شده

۴- گروهی از پروتئین ها

هر یک از این گزینه های پروتئین را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید:

* ۵۶ گرم مرغ، غذاهای دریایی یا گوشت

* نصف فنجان لوبیا، عدس یا نخود پخته شده

* دو عدد تخم مرغ

* ۲ قاشق چایخوری کره بادام زمینی

* ۲۸ گرم گردو یا دانه

۵- گروه چربی برای تغذیه کودک نوپا

چربی های سالم برای همه ضروری است، چه رسد به کودکان!

مطمئن شوید که کودک شما ۱۰۰۰ کالری از روغن، مارگارین یا کره دریافت می کند. مطمئن شوید که به کودک خود غذای کم چرب نمی دهید.

۱. روز را با تغذیه مناسب برای کودک نوپا شروع کنید

رژیم غذایی روزانه کودک شما باید با صبحانه شروع شود. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را خوب کند یا آن را خراب کند. درست کردن صبحانه برای شما کار سختی نیست. اگر کودک شما در خانه پرستار دارد، از او بخواهید این کار را انجام دهد. ماست ارگانیک با حداقل شکر ممکن، نان سبوس دار با کره بادام زمینی، میوه و تخم مرغ، بلغور جو دوسر خانگی می تواند یک صبحانه مقوی و مقوی برای بچه ها باشد.

۲. غذاهای ساده و راحت تهیه کنید

غذا دادن به نوزاد، به خصوص در جوانی، آسان و سرگرم کننده است. استفاده از لوبیاهای تازه پخته شده، هویج سرخ شده، نان گندم کامل و موز ایده خوبی برای تغذیه کودک نوپا است.

غذاهای ساده و سبک تهیه کنید

۳. اعضای خانواده را برای شام جمع کنید

می توانید از یک شام خوشمزه لذت ببرید، تمام اعضای خانواده را جمع کنید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. فقط سعی کنید از این غذاها برای فرزندتان استفاده کنید. پختن غذا برای کل خانواده باعث ایجاد حس صمیمیت و الهام بین شما می شود.

۴. برای تغذیه کودک نوپا از ادویه جات استفاده کنید

می توانید هنگام غذا خوردن مقداری ادویه به غذا اضافه کنید و اجازه دهید کودک با ادویه های مختلف لذت غذا را روی صورت شما احساس کند. وقتی کودک لذت کشف طعم های جدید را در شما می بیند، اشتهای او بیشتر می شود.

۵. از تنقلات شیرین و جالب استفاده کنید

ماست میوه ای منجمد یک غذای بامزه و جالب برای بچه هاست. می توانید ماست با طعم توت فرنگی درست کنید که می توانید آن را در قالب های یخ متفاوت و جالب در فریزر بریزید. غذای کودک تا چند ساعت دیگر جالب می شود.

۶. اسموتی را امتحان کنید

غذایی که نه خیلی شیرین باشد و نه خیلی بی مزه، پیشنهاد خوبی برای کودک است. اسموتی ها طعمی متنوع و ملایم دارند و غذای خوبی برای کودکان هستند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.