تاثیر رژیم های غذایی ضد التهاب بر سلامت بدن، غذاهای ضد التهاب


آیا رژیم های ضد التهابی واقعا موثر هستند؟

ارتباط قوی بین التهاب مزمن و بیماری های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، آرتریت و سرطان وجود دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی افراد می تواند التهاب را در بدن تحریک یا کاهش دهد و بر خطر بیماری تأثیر بگذارد. در این مقاله به بررسی اثربخشی درمان های ضد التهابی و مزایای بالقوه آنها می پردازیم. رژیم های ضد التهابی و غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی هستند حاوی پلی فنول ها و سایر ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که پتانسیل مبارزه با التهاب را در بدن دارند.

التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب و عفونت است. با این حال، کارشناسان معتقدند التهاب مزمن و مداوم باعث مقاومت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر می شود.

مواد غذایی با خواص ضد التهابی عبارتند از:

  • گیاهان و ادویه جات مانند زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سیر، فلفل و رزماری
  • میوه ها، از جمله آناناس، پاپایا، انبه، انواع توت ها و گیلاس
  • سبزیجاتی مانند هویج، کدو سبز، سبزیجات برگ سبز و کدو سبز
  • نخود و لوبیا مانند لوبیا چشم بلبلی، نخود، عدس و نخود سیاه
  • ماهی های روغنی و سایر منابع امگا ۳، از جمله ساردین، سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و روغن ماهی
  • محصولات لبنی مانند ماست
  • غلات کامل مانند ذرت، آرد ذرت و پاستا، غلات کامل، نان و برنج
رژیم های ضد التهابی
رژیم های ضد التهابی

رژیم های ضد التهابی چگونه کار می کنند؟

بر اساس تحقیقات، چندین غذا باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، از جمله کربوهیدرات های بسیار تصفیه شده و قندهای اضافه شده، گوشت قرمز، چربی های ترانس و اشباع شده و نمک.

اگرچه رژیم ضد التهابی تعریف شده ای وجود ندارد، اما توصیه های کلی برای غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که کمتر مصرف کنید وجود دارد تا به درمان التهاب در بدن کمک کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی ضد التهابی که برای کاهش التهاب طراحی نشده اند، توسط متخصصان سلامت برای سلامت کلی توصیه می شوند.

به عنوان مثال، رژیم مدیترانه ای و رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا و رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش فشار خون به ترتیب رژیم های ضد التهابی موثر هستند.

هدف از رژیم ضد التهابی حذف غذاهای ضد التهاب و جایگزینی آنها با غذاها و گیاهان و ادویه های غنی از ترکیبات ضد التهابی است. به عنوان مثال، پرهیز از آرد تصفیه شده، نمک زیاد از غذاهای آماده و کنسرو شده و نوشیدنی های شیرین و افزایش مصرف روزانه میوه ها، سبزیجات و غلات کامل توصیه های رایج هستند.

رژیم های ضد التهابی نیز از سلامت روده حمایت می کنند. ۷۰ تا ۸۰ درصد از سلول های ایمنی بدن در روده قرار دارند، بنابراین بهینه سازی سلامت روده برای تقویت سلامت سیستم ایمنی و از بین بردن التهاب مزمن ضروری است.

توصیه می شود هر روز غذاهای غنی از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها مانند لوبیا و ماست مصرف کنید.

نکاتی برای شروع یک رژیم غذایی ضد التهابی

  • نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه ها و آبمیوه های غلیظ شده را با آب ساده یا آبمیوه جایگزین کنید.
  • مصرف فیبر خود را با مصرف روزانه غلات کامل، میوه ها و سبزیجات افزایش دهید.
  • دو بار در هفته از ماهی های چرب مانند ساردین و سالمون استفاده کنید.
  • برای داشتن چربی های سالم، آجیل، دانه ها، کره های آجیل، آووکادو و روغن زیتون بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از گیاهان و ادویه جات بیشتر استفاده کنید.
  • دمنوش های گیاهی مانند زنجبیل، سیر، دارچین یا چای رزماری بنوشید.

مزایای بالقوه سلامتی رژیم های ضد التهابی

خطر کمتر بیماری

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در ایالات متحده هستند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های ضد التهابی نشانگرهای التهاب در بدن و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که یک رژیم غذایی مدیترانه ای پروتئین واکنشی C – آزمایشی که نشان دهنده التهاب در بدن است – تا ۲۰ درصد و خطر کلی بیماری قلبی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. محققان پیشنهاد می کنند که رژیم غذایی با کاهش التهاب در دیواره رگ های خونی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و آنها را سالم و انعطاف پذیر نگه می دارد.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای نیز ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش دهد، اما مطالعات بیشتری برای بررسی این مزیت مورد نیاز است.

علائم کمتر شدید

علائم بیماری های مزمن مانند درد عضلانی، متورم مفاصل، خارش پوست، خستگی و نوسانات خلقی می تواند ناتوان کننده یا آزاردهنده باشد و بر کیفیت زندگی و رفاه فرد تأثیر بگذارد.

تحقیقات در مورد اثرات رژیم ضد التهابی در افراد مبتلا به پسوریازیس، بیماری مزمن انسدادی ریه و افسردگی بهبودهایی در برخی علائم و کیفیت زندگی در برخی موارد نشان داده است. این بدان معناست که درمان‌های ضد التهابی می‌توانند از بهبود مدیریت علائم و کیفیت زندگی بهتر برای فردی که دارای بیماری مزمن است حمایت کند.

علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان می دهد که رژیم های ضد التهابی ممکن است خستگی ناشی از بیماری های مزمن را کاهش دهد. با این حال، به جای تمرکز بر یک ماده مغذی، افراد باید از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های امگا ۳ پیروی کنند تا به مدیریت خستگی کمک کنند.

جنبه های منفی

نتایج متناقض رژیم غذایی ضد التهابی یک علم نوظهور با نتایج متناقض است.

بر اساس برخی مطالعات، گوجه فرنگی یک ماده غذایی ضد التهابی است که افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند و سبزیجات دیگری مانند کدو حلوایی را جایگزین آن کنند. باز هم، شواهد دیگر نشان می دهد که محتوای لیکوپن آن دارای خواص ضد التهابی است.

این تناقضات بین داده های منتشر شده می تواند شما را در مورد اینکه کدام غذاها برای شما مناسب هستند سردرگم کند. مراقب آلرژی های خود باشید و برای ایجاد یک برنامه غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم های ضد التهابی

نمی تواند بیماری ها را درمان کند

چندین وب‌سایت مرتبط با سلامت، «بهترین» درمان‌های ضدالتهابی را برای «درمان» بیماری‌هایی مانند فیبرومیالژیا، مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت تبلیغ می‌کنند. در حالی که درمان های ضد التهابی در کاهش التهاب و بهبود علائم مؤثر هستند، گفتن اینکه آنها درمان بیماری های مزمن خود ایمنی هستند، اغراق آمیز است.

یک فرد باید یک رژیم ضد التهابی را برای دریافت درمان پزشکی مناسب اتخاذ کند، نه جایگزین کردن آن.

عادات سبک زندگی

عادات سبک زندگی نیز به التهاب کمک می کند. محققان خواب ضعیف، عدم ورزش و استرس ذهنی را با افزایش التهاب، ضعف ایمنی و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می دانند.

علاوه بر حمایت از بدن خود با یک رژیم غذایی ضد التهابی، از سطوح کمتر التهاب نیز حمایت کنید:

  • ۷ تا ۹ ساعت بدون وقفه بخوابید.
  • ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید. ورزش هایی مانند کاردیو، تمرینات مقاومتی و تعادلی
  • فشار خون خود را مدیریت کنید.

آخرین کلمه

رژیم های ضد التهابی سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و سایر ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که التهاب را در بدن کاهش می دهند. غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، ماست، گیاهان و ادویه جات ترشی جات و چربی های سالم را جایگزین غذاهای التهابی مانند کربوهیدرات های بسیار تصفیه شده و قندهای اضافه شده، گوشت قرمز، چربی های ترانس و اشباع شده و نمک کنید. اگرچه درمان‌های ضد التهابی در کاهش التهاب و بهبود علائم بیماری مؤثر هستند، اما درمان بیماری‌های خودایمنی مزمن نیستند و باید مکمل مدیریت پزشکی مناسب باشند، نه جایگزین.

منبع مقاله

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.