تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن چگونه است ؟


تاثیر رژیم غذایی برسیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یک شبکه پیچیده است که به طور مداوم برای محافظت از بدن در برابر آنتیژنها که با پاتوژنها، ازجمله باکتریها، سموم، انگلها و ویروسها ارتباط دارد، محافظت می کند. سیستم ایمنی بدن برای سالم ماندن باید عملکرد خوبی داشته باشید. برخی بیماریها، داروها و سبک زندگی، مانند سیگار و نوشیدنی بیش ازحد الکل، می تواند بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. در این مقاله به بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن
تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن دو خط دفاعی می‌دهد: ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی.

مصونیت ذاتی اولین خط دفاعی است و از موانند مانند پوست و غغه های مخاطی و دفاع شیمیایی و سلولی تککیل شده است. سیستم ایمنی ذاتی غیراختصاصی است؛ زیرا در برابر همه موارد خارجی واکنش یکسانی نشان می دهد.

اگر ایمنی ذاتی در برابر تهدید سیستم بالقوه بیاثر باشد، سیستم ایمنی تطبیقی ​​آن را کنترل می کند.

سیستم ایمنی ساگگار از سلول های خونی و پرورش دهنده های ویژه تککیل شده است که علت خاصی را هدف قرار می دهد. سیستم ایمنی تطبیقی ​​دارای “حافظه” است، به همین دلیل بدن فرد از قرار گرفتن در معرض بیماری های خاص، ایمن می شود.

تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن :

خوردن مواد مغذی کافی بهعنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع برای سلامتی و عملکرد همه سلولها ازجمله سلولهای ایمنی بدن لازم است. در ادامه تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن را بیشتر بیان کرد.

از برنامه های غذایی ممکن است بدن بهتر است در برابر کارکرد و عملکرد بیش از حد میکروبی، اما بعید است که مواد غذایی محافظتی ویژه داشته باشند. هر مرحله از پاسخ ایمنی بدن به وجود عناصر ریزمغذی بسیار متکی است. نمونه هایی از مواد مغذی که برای رشد و عملکرد سلول های ایمنی موجودند، حاوی ویتامین C، D ویتامین، روی سلنیوم، آهن و ازجمله اسیدآمینه گلوتامین است. آن‌ها در انواع غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شوند.

رژیم‌های غذایی غربی که ازنظر تنوع محدود و دارای مواد مغذی کمتر باشد، در درجه اول از غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده است، می‌تواند برای سیستم ایمنی سالم، تأثیر منفی بگذارد. همچنین بر این باور است که یک رژیم غذایی حاوی شکر و گوشت قرمز است و مقدار کمی از میوه ها و سبزی ها، می تواند باعث ایجاد اختلال در میکروارگانیسم های سالم روده شود، درنتیجه مزمن روده و ایمنی سرکوب شده مرتبط باشد.

میکروبیومیک داخلی روده یک میکروارگانیسم یا میکروب است که در بدن ما و بیشتر در روده ها زندگی می کند. دانشمندان دریافتند که میکروبیوم نقشی اساسی در عملکرد ایمنی بدن دارد. روده محل اصلی فعالیت ایمنی و تولید کننده های ضد میکروبی است. این رژیم غذایی در تعیین انواع میکروبها در روده ما نقش زیادی دارد. همچنین ممکن است به دیس بیوزیس شود که شامل بیماری های گوارشی، مانند نفخ ککم است.

به نظر می رسد یک رژیم غذایی غنی از فیبر با مقدار فیادی میوه، سبزی، غلات کامل و حبوبات از رشد و نگهداری میکروب های مفید پپتیبانی می کند. برخی از میکروب های مفید باعث تجزیه فیبرها به اسیدهای چرب میشیره کوتاه می شوند که نشان داده شده است تحریک کننده فعالیت های سلول های ایمنی بدن هستند. به این فیبرها گاهی اوقات پری بیوتیک گفته می‌شود زیرا میکروب‌ها را تغیر مید. ازاین‌رو، رژیم غذایی حاوی غذاهای پری بیوتیک و پروبیوتیک ممکن است،دشدشیک غذاهای پروبیو حاوی باکتری های مفید زنده هستند و غذاهای پروبیوتیک حاوی فیبر و الیگوساکاریدها هستند که گیاهان را تغذیه و حفظ می کنند.

  • غذاهای پروبیوتیک شاست کفیر، ماست پروبیوتیک، سبزی های تخمیر شده، کلم ترش، تمپه، چای کومبوچا، کیمچی و میسو است.
  • غذاهای پری بیوتیک شامل سیر، پیاز، ترهفرنگی، مارچوبه، کنگر فرنگی، موز و جلبک دریایی است. بااینحال، مصرف انواع میوه ها، سبزی ها، لوبیا و غلات سبوسدار برای پری بیوتیک های غذایی است.
تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن
تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن

سوء رژیم‌های ناسالم

  • مطالعه ای که ۵۶۲ بزرگسال ۸۵ ساله و بالاتری که شامل این موارد نبودند، ننان داد که سطح قند خون بالاتری داشت، ایمنی ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری ذاتی کمتری داشت. آن‌ها همچنین سطح CRP را بالاتر می‌برد که نشانگر آن است. بالاترین سطح قند خون با یک پاسخ ضعیف در مصرفی نیز وجود دارد
  • مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی اشباع شده است، باعث می شود که باکتری ها را دفع کند و عملکرد گل های سفید خون را انجام دهد.
  • رژیم های غذایی حاوی نمک زیاد با اختلال در تنظیم بدن و افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید را به همراه دارد.
  • رژیم های غذایی نوع غذربی با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن از سرطان های خاص، بیماری های قلبی و نوع بیماری ۲ ارتباط دارند. عامل علت این امر را مزمن درجه پایین و تغییر عکس العمل ایمنی بدن میدانند که رژیم های غربی، سبک زندگی بیترک و قرار گرفتن در معرض خطر را در بدن فراهم می کند. بااینحال، تحقیق در مورد رابطه بین رژیم غذایی و عملکرد ایمنی بدن ادامه دارد.

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

برخی از غذاهای خیاهی دارای خواصی هستند که آنها را به گگینه های اصلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند.

  • قارچها، بهویژه انواع دارویی مانند چاگا، حاوی آنتیاکسیدانها و پلی ساکاریدها برای تنظیم ایمنی و کاهش می باشند.
  • میوه‌ها و سبزی‌ها، هرچه تیره‌تر باشند، بهتر است. رنگهای ورجنبوجوش وجود مواد شیمیایی آنتیاکسیدابی و ضدالتهابی مانند کاروتن ها، پلی فنل ها، فلاونیدها و آنتوسیانیدین ها را نشان می دهد.
  • سبزی های تلخ مانند قاصدک و روگولا از سلامت سلول های قاتل طبیعی و عملکرد صحیح سلول های T برای تقویت بدن کمک می کنند.
  • لازم برای روده سالم را فراهم می‌کنند. ازآنجاکه روده مرکز اصلی فعالیت های ایمنی بدن است، حفظ در آن مهم است. این غذاها همچنین برای حمایت بیشتر از سیستم ایمنی بدن حاوی ویتامین های گروه B و روی هستند.
  • دانه‌های کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ ضدالتهاب است. بهعلاوه، افزودن بهبودهای سالم به وعده های غذایی به ویتامین های محلول در بدن مانند A، D و E کمک می کند که برای سلامتی برای سیار بدن بسیار مهم هستند.

غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند

در تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن برخی از غذاها مانع از عملکرد ایمنی بدن می شوند که می توانند شما را مستعد مقابله با ویروس های مختلف کند.

  • غذاهای سرخ‌شده باعث می‌شوند که پاسخ آن را کاهش دهد.
  • غذاهای فرآوری شده، ازجمله غلات و قندهای بسیار تصفیه شده، مواد مغذی را می سازند و از عملکرد مناسب جلوگیری می کنند.
  • گوشت ممکن است منبعی از عوامل بیماریزای ناشی از غذا از ججمله ویروس ها و مواد شیمیایی سمی باشد که هر دو می توانند در سیستم ایمنی بدن شما تداخل ایجاد کنند. همچنین نشان داده شده است که بسیاری از محصولات حیوانی باعث دفزایش افزایش تُدَلَه می شود

کلام آخرین مقاله تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن

رعایت یک رژیم غذایی سالم برای اطمینان از عملکرد ایمنی خوب است. مطالعات نشان می دهد برخی از الگوی های غذایی به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود، اما سایر الگوهای عملکرد بهینه سیستم ایمنی را می سازند. پیروی از یک الگوی غذایی سالم و داشتن یک سبک زندگی شامل تکنیک های کاهش استرس، خواب آرام، فعالیت بدنی روزانه و سایر عادات سالم بهترین راه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری است. این چنین است تاثیر رژیم غذایی بر سیستم ایمنی بدن بیشتر مشخص می شود.

با تغییر الگوی تغذیه خود که حاوی غذاهای فرآوری شده و حیوانی باشد، به سمت غذاهای کاملتر و گیاهی، یکقدم قوی است که می تواند ابزار لازم بدن برای مقابله با ویروس ها، به بدن خود برسانید.

منابع:

https://nutritionstudies.org/how-does-nutrition-affect-the-immune-system/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-and-why-does-diet-influence-immune-function

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/nutrition-and-immunity/

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.