بهترین غذا برای کاهش فشار خون


درمان فشار خون

رویداد۲۴ نادیا زاکالوند: در آمریکا، هر سوم بزرگسالان فشار خون بالایی دارند. داروها، رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی می توانند فشار خون را کنترل کرده و خطر عوارضی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی را کاهش دهند.

غذاهایی که به طور موثر فشار خون را کنترل می کنند

در زیر به برخی از مواد غذایی موثر در کنترل فشار خون اشاره کرده ایم:

۱- زغال اخته و توت
کرن بری و توت فرنگی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید – نوعی فلاونوئید است. در مطالعه ای که روی ۳۴۰۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا انجام شد، محققان دریافتند افرادی که مقادیر بسیار بالایی آنتوسیانین مصرف می کردند، ۸ درصد بهتر از دیگران توانستند فشار خون خود را کنترل کنند.

۲- موز
موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این ماده معدنی نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد. یک موز متوسط ​​حدود ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد. پتاسیم اثرات منفی سدیم را کاهش می دهد و کشش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد. بزرگسالان باید ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنند.

سایر غذاهای پر پتاسیم عبارتند از آووکادو، طالبی، خربزه عسلک، قارچ، سیب زمینی شیرین، ماهی تن و لوبیا.

۳- شلغم
آب چغندر فشار خون بالا را در کوتاه مدت و بلند مدت کاهش می دهد. مطالعات محققان نشان داد افرادی که روزانه یک فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب چغندر را به مدت چهار هفته مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون داشتند. این کاهش حتی در ۲۴ ساعت اول پس از نوشیدن آب چغندر مشهود بود.
چغندر فشار خون را کاهش می دهد زیرا حاوی سطوح بالایی از نیترات معدنی است.

۴- شکلات تلخ
این نوع شکلات فشار خون را کاهش می دهد. در یک بررسی که شامل ۱۵ مطالعه بود، محققان دریافتند که شکلات غنی از کاکائو باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا افرادی که در مرحله پیش از فشار خون هستند، می شود. البته باید شکلاتی تهیه کنید که حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد.

۵- کیوی
در یک مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون خفیف با مصرف روزانه میوه کیوی توانستند فشار خون خود را کنترل کنند. محققان بر این باورند که مواد زیست فعال موجود در کیوی ممکن است این تأثیر را داشته باشد.

کیوی همچنین مملو از ویتامین C است که فشار خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. در واقع، افرادی که روزانه حدود ۵۰۰ میلی گرم به مدت هشت هفته مصرف می کنند، شاهد کاهش فشار خون خواهند بود.


بیشتر بخوانید: بیماری قلبی عامل ۴۲ درصد مرگ و میر در کشور است / عدد فشار خون خود را بدانید


۶- هندوانه
هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام سیترولین است که ممکن است در کنترل فشار خون موثر باشد. سیترولین به بدن کمک می کند اکسید نیتریک تولید کند. اکسید نیتریک گازی است که باعث باز شدن عروق خونی و انعطاف پذیری عروق می شود. این شرایط باعث بهبود گردش خون و کاهش فشار خون می شود. محققان همچنین دریافتند که هندوانه ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد و کلسترول بد را در بدن کاهش دهد.

۷- جو دوسر
جو حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که در کاهش سطح کلسترول خون موثر است. محققان در مطالعات خود دریافتند که این نوع فیبر ممکن است در کاهش فشار خون نیز موثر باشد.

نتایج ۲۸ آزمایش نشان داد که مصرف زیاد فیبرهای بتا گلوکان می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. جو معمولی نیز فیبر بالایی دارد و همین نتیجه را می دهد.

۸- سبزیجات برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از نیترات هستند که فشار خون را کنترل می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه یک تا دو وعده سبزیجات غنی از نیترات می تواند فشار خون را به مدت ۲۴ ساعت کاهش دهد.
این سبزیجات شامل کلم، رازیانه، کلم پیچ، کاهو، خردل و اسفناج است.

۹- سیر
سیر یک ماده خوراکی با خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و ماده موثره اصلی آن یعنی آلیسین فواید زیادی برای بدن دارد. تحقیقات نشان داده است که سیر تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد که باعث شل شدن عضلات و باز شدن رگ های خونی می شود. این تغییرات فشار خون بالا را کاهش می دهد.

۱۰- غذاهای تخمیر شده
غذاهای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک هستند و این باکتری های مفید نقش بسیار مهمی در سلامت روده ایفا می کنند. مصرف پروبیوتیک می تواند اثر ضد فشار خون متعادل داشته باشد.

غذاهای تخمیر شده عبارتند از ماست ساده، کیمچی، سرکه سیب و تمپه سویا. تمپه از سویا از طریق فرآیند تخمیر کنترل شده تهیه می شود و شبیه همبرگرهایی است که برای گیاهخواران تهیه می شود.

سایر مواد خوراکی شامل عدس و سایر حبوبات، ماست ساده بدون شیرینی یا ماست تغلیظ شده یونانی، انار، دارچین و پسته است. ترکیبات موجود در پسته می تواند سفتی رگ های خونی را کاهش داده و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.