بهترین غذا برای رشد مو، تقویت مو با غذا


غذاهای مفید برای رشد مو

بسیاری از افراد خواهان موهای قوی و سالم هستند. موها حدود ۱.۲۵ سانتی متر در ماه و ۱۵ سانتی متر در سال رشد می کنند. سرعت رشد آن به عواملی مانند سن، سلامتی، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگرچه عواملی مانند سن و ژنتیک را نمی توان تغییر داد، رژیم غذایی یکی از مواردی است که می توان آن را به طور مثبت تغییر داد. در واقع رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند از رشد مو حمایت کند، به خصوص اگر به دلیل رژیم غذایی نامناسب دچار ریزش مو شده باشید.

چه مواد مغذی برای رشد مو مفید است؟

چندین ماده مغذی وجود دارد که باعث رشد مو می شود:

  • بیوتین: نوعی ویتامین B است که به رشد و تقویت مو کمک می کند.
  • ویتامین D می تواند به تحریک فولیکول های مو کمک کند.
  • ویتامین: E، فعالیت آنتی اکسیدانی قوی آن به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می کند.
  • آهن: کمبود آهن با ریزش مو مرتبط است.
  • ویتامین C جذب آهن را برای بدن آسان تر می کند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: اثرات ضد التهابی آنها می تواند با هر التهابی که باعث ریزش مو شود مبارزه کند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است، دو ماده مغذی که باعث رشد مو می شوند. دریافت پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند. نشان داده شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی منجر به ریزش مو می شود. بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل است که مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر می تواند به بهبود رشد مو در افرادی که دچار کمبود بیوتین هستند کمک کند.اما اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، کمبود بیوتین غیر معمول است. تخم مرغ همچنین منبع عالی روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای رشد مو است.

تخم مرغ
تخم مرغ برای رشد مو مفید است

انواع توت ها

توت ها حاوی ترکیبات و ویتامین های مفیدی هستند که می توانند رشد مو را تقویت کنند. توت ها حاوی ویتامین C هستند که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد.آنتی اکسیدان ها می توانند از فولیکول های مو در برابر آسیب ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و در محیط وجود دارند. بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند، پروتئینی که به تقویت مو و جلوگیری از شکننده شدن آن کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین C به بدن در جذب آهن غذا کمک می کند. سطوح پایین آهن می تواند باعث کم خونی مرتبط با ریزش مو شود.

اسفناج برای رشد مو مفید است

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که سرشار از مواد مغذی مفید مانند اسید فولیک، آهن و ویتامین های A و C است که همگی می توانند رشد مو را تقویت کنند. ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ویتامین به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک می کند تا موها را سالم نگه دارد. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می کند. اسفناج همچنین منبع عالی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند تا متابولیسم را افزایش داده و به رشد و ترمیم آنها کمک کند. کمبود آهن نیز با ریزش مو همراه است.

ماهی چاق

ماهی های روغنی مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی حاوی مواد مغذی هستند که باعث رشد مو می شوند. آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو مرتبط هستند. ماهی روغنی همچنین منبع عالی پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین های B است، مواد مغذی که به تقویت موهای سالم و قوی کمک می کند.

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین منبع عالی بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو مرتبط است. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​(حدود ۱۱۴ گرم) حاوی بتاکاروتن کافی برای تامین بیش از چهار برابر نیاز روزانه شما به ویتامین A است. ویتامین A همچنین می تواند رشد مو را تسریع کند و باعث رشد موهای ضخیم شود.

آووکادوها

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع عالی چربی های سالم و همچنین منبع عالی ویتامین E است که باعث رشد مو می شود. یک آووکادو با اندازه متوسط ​​(حدود ۲۰۰ گرم) ۲۱ درصد از نیاز روزانه ویتامین E را تامین می کند. ویتامین E نیز مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. ویتامین E همچنین از مناطقی از پوست مانند پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده روی پوست سر می تواند منجر به کیفیت پایین مو و کاهش فولیکول های مو شود.علاوه بر این، آووکادو منبع عالی اسیدهای چرب ضروری است. این چربی ها توسط بدن تولید نمی شوند. کمبود اسیدهای چرب ضروری با ریزش مو همراه است.

آجیل

آجیل خوشمزه، راحت و حاوی انواع مواد مغذی است که باعث رشد مو می شود. به عنوان مثال، یک اونس (۲۸ گرم) بادام ۳۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می کند. علاوه بر این، انواع ویتامین های B، روی و اسیدهای چرب ضروری را نیز تامین می کند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. آجیل همچنین علاوه بر رشد مو با فواید سلامت دیگری از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

دانه ها

دانه ها مقادیر زیادی مواد مغذی را با کالری نسبتا کمی فراهم می کنند که بسیاری از آنها باعث رشد مو می شوند. دانه ها حاوی ویتامین E، روی و سلنیوم هستند. یک اونس (۲۸ گرم) تخمه آفتابگردان به همراه انواع ویتامین های B، تقریباً ۵۰ درصد نیاز روزانه مو به ویتامین E را تامین می کند. برخی از دانه ها مانند دانه کتان و دانه چیا، همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می کند. دانه ها یک مکمل عالی به رژیم غذایی هستند.برای دریافت وسیع ترین مواد مغذی، بهتر است ترکیبی از دانه ها مصرف شود.

فلفل قرمز

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که می تواند به رشد مو کمک کند. در واقع، یک فلفل دلمه ای زرد تقریباً ۵.۵ برابر بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که می تواند به تقویت مو کمک کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از تارهای مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد بر سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی بدن غلبه کرده و با ریزش مو و سفید شدن مو مرتبط باشند. علاوه بر این، فلفل منبع عالی ویتامین A است. این ویتامین به تسریع رشد مو و تحریک تولید سبوم کمک می کند.

آستین

صدف یکی از بهترین منابع غذایی روی است.روی یک ماده معدنی است که از رشد مو و چرخه ترمیم حمایت می کند. مصرف مکمل های روی می تواند اثرات ریزش مو ناشی از کمبود روی را معکوس کند. با این حال، روی بیش از حد نیز می تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل، بهتر است روی را از غذاهایی مانند صدف دریافت کنید تا از مکمل‌ها، زیرا غذاها روی را در مقادیر کم اما سالم تامین می‌کنند.

میگو یک غذای مفید برای رشد مو است

میگو یکی از غذاهای دریایی محبوب است که سرشار از مواد مغذی زیادی است و می تواند رشد مو را تقویت کند. میگو منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین های گروه B، روی، آهن و ویتامین D است. یک وعده ۳.۵ گرمی (۱۰۰ گرمی) میگو ۳۸ درصد نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند. اگرچه میگو چربی بسیار کمی دارد، اما آنها را نیز تامین می کند. مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود رشد مو مرتبط است.

لوبیا

لوبیا منبع عالی پروتئین گیاهی است که برای رشد مو ضروری است. مانند صدف، لوبیا منبع خوبی از روی است که به رشد و چرخه ترمیم مو کمک می کند. یک وعده ۱۰۰ گرمی لوبیا ۷ درصد از نیاز روزانه شما به روی را تامین می کند و همچنین منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی دیگر مورد نیاز برای موهای سالم از جمله آهن، بیوتین و اسید فولیک است.

سویا

مطالعات نشان داده است که ترکیبات موجود در سویا می تواند رشد مو را تقویت کند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه های سویا به وفور یافت می شود.اما تحقیقات در مورد اسپرمیدین و رشد مو نسبتاً جدید است، بنابراین متخصصان بهداشت هنوز توصیه هایی در مورد مصرف اسپرمیدین ارائه نکرده اند.

گوشت

گوشت جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد، سرشار از مواد مغذی است که می تواند رشد مو را تقویت کند. پروتئین موجود در گوشت به رشد مو کمک می کند و به ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. گوشت قرمز به ویژه سرشار از آهن قابل جذب است. این ماده معدنی به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های مو برسانند. کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو مرتبط است.

گوشت
گوشت

غذاهای مضر برای رشد مو

این غذاها به جای تقویت رشد مو، حاوی مواد مغذی یا مواد خاصی هستند که می توانند به رشد مو آسیب بزنند یا از رشد آن جلوگیری کنند. اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، از غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند اجتناب کنید.

سطوح بالای جیوه می تواند با ریزش مو مرتبط باشد و اره ماهی نسبت به سایر غذاهای دریایی جیوه بیشتری دارد.

مصرف شکر برای سلامت مو مضر است. مصرف پروتئین برای مو بسیار مهم است و قند از جذب آن جلوگیری می کند. از شکر اضافه شده و غذاهای حاوی قند پرهیز کنید.

  • غذاهای فراوری شده

نان سفید، کیک، شیرینی، ماکارونی سفید و سایر نشاسته های تصفیه شده و بیش از حد فرآوری شده باعث ریزش مو و جلوگیری از رشد مو می شوند.

الکل سطح روی را در بدن کاهش می دهد، روی یک ماده معدنی ضروری برای سلامت و رشد مو است. مصرف الکل باعث کم آبی بدن می شود که می تواند موها را شکننده تر کند.

آخرین کلمه

با افزایش سن افراد ممکن است متوجه شوند که موهایشان به سرعت قبل رشد نمی کند و ضخامت کمتری دارد. برخی از فولیکول ها ممکن است تولید موهای جدید را متوقف کنند و در نتیجه باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شوند. این نتیجه ترکیبی از ژنتیک و فرآیندهای طبیعی پیری است. ساقه های مو نیز ریزتر می شوند و شروع به از دست دادن رنگ خود می کنند. زایمان، استرس، اختلال در عملکرد تیروئید و یک بیماری به نام آلوپسی می تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. در کنار افزایش سن، بیماری و ژنتیک، سوء تغذیه یکی از شایع ترین علل ریزش مو است. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به افراد در حفظ سطح طبیعی رشد و جایگزینی مو کمک کند. خوردن غذاهای مغذی همچنین می تواند به جلوگیری از علائم ناسالم یا آسیب دیده مو و رشد مو کمک کند.

منابع نگارش

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.