بهترین غذاها برای سلامت ریه ۱۵ ماده مفید برای ریه


برای سلامت ریه چه باید کرد؟

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل کمک زیادی به قوی نگه داشتن بدن از جمله ریه ها می کند. با این حال، عوامل رایجی مانند دود دست دوم و سموم محیطی و همچنین رژیم غذایی التهابی می تواند عملکرد این اندام مهم را مختل کند. علاوه بر این، شرایط رایجی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) و فیبروز ریوی می توانند کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است که تغییرات سبک زندگی، از جمله خوردن یک رژیم غذایی مغذی، می تواند به محافظت از ریه ها و حتی کاهش آسیب ریه و علائم بیماری کمک کند.

بهترین غذا برای ریه ها

چغندر

ریشه و سبزی های رنگارنگ گیاه چغندر حاوی ترکیباتی است که عملکرد ریه را بهینه می کند. چغندر و سبزیجات چغندر سرشار از نیترات هستند که برای عملکرد ریه مفید است. نیترات ها به رگ های خونی کمک می کنند تا بهتر کار کنند، فشار خون را کاهش داده و جذب اکسیژن را بهینه می کنند.

فلفل

پاپریکا یکی از غنی ترین منابع ویتامین C است، یک ماده مغذی محلول در آب که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. مصرف کافی ویتامین C به ویژه برای افراد سیگاری مهم است زیرا به دلیل اثرات مضر دود سیگار بر ذخایر آنتی اکسیدانی بدن، به سیگاری ها توصیه می شود که روزانه ۳۵ میلی گرم ویتامین C اضافی مصرف کنند. خوردن تنها یک فلفل قرمز متوسط ​​شیرین (۱۱۹ گرم) ۱۶۹ درصد از نیاز توصیه شده به ویتامین C را تامین می کند.

سیب یکی از بهترین غذاها برای سلامت ریه است

مصرف منظم سیب به بهبود عملکرد ریه کمک می کند. خوردن پنج یا بیشتر سیب در هفته با عملکرد بهتر ریه و کاهش خطر ابتلا به COPD مرتبط است. علاوه بر این، خوردن سیب با کاهش خطر ابتلا به آسم و سرطان ریه مرتبط است. دلیل آن غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در سیب از جمله فلاونوئیدها و ویتامین C است.

سیب یک غذای مفید برای سلامت ریه است

کدو تنبل

گوشت کدو حاوی انواع مختلفی از مواد گیاهی است که سلامت ریه را بهبود می بخشد. آنها به خصوص دارای کاروتنوئیدهای زیادی هستند، از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین، که همگی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. سطوح بالاتر کاروتنوئیدها در خون با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی، اغلب برای ارتقای سلامت کلی استفاده می شود. کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، از عملکرد ریه پشتیبانی می کند. مصرف کورکومین با بهبود عملکرد ریه مرتبط است. علاوه بر این، عملکرد ریه افراد سیگاری با بیشترین مصرف کورکومین به طور قابل توجهی بیشتر از افراد سیگاری با کمترین مصرف کورکومین بود.

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی از جمله غنی ترین منابع غذایی لیکوپن هستند، یک آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی که با بهبود سلامت ریه مرتبط است. مصرف فرآورده های گوجه فرنگی باعث کاهش التهاب راه های هوایی در افراد مبتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به COPD می شود.

زغال اخته برای سلامت و محافظت از ریه مفید است

زغال اخته سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن با تعدادی از فواید سلامتی از جمله محافظت و حفظ عملکرد ریه مرتبط است. زغال اخته منبع غنی آنتوسیانین ها از جمله مالویدین، سیانیدین، پئونیدین، دلفینیدین و پتونیدین است.آنتوسیانین ها رنگدانه های قدرتمندی هستند که نشان داده شده است که از بافت ریه در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند.

چای سبز

چای سبز نوشیدنی است که اثرات قابل توجهی برای سلامتی دارد. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) یک کاتچین غلیظ است که در چای سبز یافت می شود. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و نشان داده شده است که فیبروز بافتی یا اسکار را مهار می کند. فیبروز ریوی یک بیماری است که با اسکار پیشرونده بافت ریه که عملکرد ریه را مختل می کند مشخص می شود.

کلم قرمز

کلم قرمز یک منبع مقرون به صرفه و غنی از آنتوسیانین است. علاوه بر این، کلم سرشار از فیبر است. مطالعات نشان می دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند عملکرد ریه بهتری نسبت به افرادی که فیبر کمتری مصرف می کنند دارند.

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون از بیماری های تنفسی مانند آسم محافظت می کند. روغن زیتون منبع غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی از جمله پلی فنول ها و ویتامین E است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون بر عملکرد ریه افراد سیگاری و افراد مبتلا به COPD و آسم تأثیر مثبتی دارد.

آستین

صدف ها سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامت ریه هستند، از جمله روی، سلنیوم، ویتامین های گروه B و مس. افرادی که سطح سلنیوم و مس خونشان بالاتر است نسبت به افرادی که سطوح پایین تری از این مواد مغذی دارند، عملکرد ریه بهتری دارند. علاوه بر این، صدف منبع عالی ویتامین B و روی است، مواد مغذی که برای افراد سیگاری بسیار مهم است.

ماست

ماست سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است. طبق تحقیقات، این مواد مغذی ممکن است به بهبود عملکرد و سلامت ریه و محافظت در برابر خطر COPD کمک کنند.

از

جو دوسر یک غلات کامل مغذی است که سرشار از فیبر است. نشان داده شده است که رژیم غذایی سرشار از فیبر و غلات کامل، اثر محافظتی بر عملکرد ریه دارد و ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری ریوی را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در غلات کامل مانند فلاونوئیدها و ویتامین E نیز سلامت ریه ها را تقویت کرده و از آسیب سلولی محافظت می کنند.

لنزها

عدس سرشار از بسیاری از مواد مغذی است که از عملکرد و سلامت ریه حمایت می کند، از جمله منیزیم، آهن، مس و پتاسیم. رژیم غذایی مدیترانه ای که با بهبود سلامت ریه مرتبط است، سرشار از حبوبات مانند عدس است.

لنزها

کاکائو

کاکائو و محصولات کاکائو مانند شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند و حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین هستند که به شل شدن راه های هوایی در ریه ها کمک می کند. مصرف کاکائو با کاهش خطر علائم تنفسی آلرژیک همراه است و ممکن است به محافظت در برابر سرطان ریه کمک کند.

آخرین کلمه

خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاها و نوشیدنی های مغذی یک راه هوشمندانه برای حمایت و محافظت از سلامت ریه است. قهوه، سبزیجات با برگ های تیره، ماهی های چرب، فلفل، گوجه فرنگی، روغن زیتون، صدف، زغال اخته و کدو حلوایی تنها چند نمونه از غذاها و نوشیدنی هایی هستند که برای عملکرد ریه مفید هستند. سعی کنید برخی از غذاهای ذکر شده در بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ریه های خود را سالم نگه دارید.

منابع نگارش

ht tps://parade.com/906361/nicolepajer/بهترین-غذاهای-برای-ریه-های-سالم-و-آنها-از-پرهیز کنید/

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.