برچسب مکمل ها را مطالعه کنید شرکت داروسازی پوراتب گستر


خوردن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدن شما ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت می کند است. با این حال، در برخی شرایط، مکمل های غذایی ممکن است ضروری باشد. با توجه به تعداد زیاد مکمل های موجود و اطلاعات روی برچسب هر محصول، انتخاب مکمل مناسب می تواند دشوار باشد. در این مقاله، چند روش ساده برای خواندن برچسب مکمل ها را بررسی می کنیم.

برچسب مکمل ها را بخوانید

مکمل های غذایی محصولاتی هستند که برای تکمیل رژیم غذایی در نظر گرفته شده اند و برای تشخیص، درمان یا پیشگیری از هر بیماری در نظر گرفته نشده اند. آنها در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، شربت و پودر موجود هستند. برخی از انواع رایج مکمل ها عبارتند از ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها، گیاهان دارویی، عصاره ها، پروبیوتیک ها و اسیدهای آمینه. زیرا در بیشتر موارد ایمنی و اثربخشی مکمل های غذایی در مقایسه با داروها کمتر توسط مقامات نظارتی نظارت می شود. توجه به اطلاعات روی برچسب محصول بسیار مهم است.

جدول اطلاعات محصول

جدول اطلاعات محصول اطلاعات اولیه را در مورد یک مکمل غذایی، از جمله اندازه وعده، تعداد وعده در هر ظرف، مواد تشکیل دهنده و مقدار هر ماده مغذی موجود در آن ارائه می دهد. قبل از هر چیز لازم است محتوای محصول و مقدار مربوطه در هر وعده غذایی بررسی شود تا میزان مصرف مورد نیاز مشخص شود. برای ویتامین ها و مواد معدنی، این مقدار معمولاً به عنوان “درصد ارزش روزانه” (%DV) گزارش می شود که بر اساس نیازهای تغذیه ای فردی که یک رژیم غذایی روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می کند، تخمین زده می شود. به عنوان مثال، اگر یک محصول حاوی ۵۰٪ از ارزش روزانه یک ماده مغذی خاص باشد، به این معنی است که حدود ۵۰٪ از آنچه اکثر مردم برای کل روز نیاز دارند را تامین می کند. برخی از مکمل ها ممکن است حاوی بیش از ۱۰۰ درصد ارزش روزانه برخی از مواد مغذی باشند. با این حال، مقدار هیچ ماده ای نباید از حداکثر مجاز مصرف (UL) تجاوز کند.

اجزاء

هنگام انتخاب یک مکمل غذایی باید به مواد تشکیل دهنده آن از جمله پرکننده ها، شیرین کننده ها، نگهدارنده ها و افزودنی ها که همگی روی برچسب محصول درج شده اند توجه کنید. فیلرها اغلب توسط تولیدکنندگان برای کاهش هزینه ها یا افزودن مواد تشکیل دهنده به قرص ها و کپسول ها استفاده می شود. برخی از افزودنی ها همچنین باعث افزایش ماندگاری مکمل های غذایی، چسباندن مواد به یکدیگر یا بهبود بافت، رنگ، طعم یا قوام محصولات می شوند. اگرچه این مواد ممکن است در برخی موارد ضروری باشند، اما بهتر است از مکمل هایی که حاوی تعداد زیادی افزودنی هستند خودداری کنید. سلولز، اسید استئاریک، ژلاتین، روغن سویا، مالتودکسترین، سوربات پتاسیم، دی اکسید سیلیکون، اسید سیتریک، دی اکسید تیتانیوم، لسیتین سویا، استئارات منیزیم و سوربیتول رایج ترین افزودنی های مکمل های غذایی هستند.

کیفیت

شرکت‌هایی که مکمل‌های غذایی تولید می‌کنند نیز باید از بهترین شیوه‌های تولید (GMP) پیروی کنند. GMP تضمین می کند که محصولات همیشه مطابق با استانداردهای کیفیت، الزامات مجوز ساخت یا مشخصات محصول مناسب برای استفاده در تمام مراحل، از جمله تولید، بسته بندی، برچسب زدن و ذخیره سازی، تولید و کنترل می شوند. در ایران، دپارتمان فرآورده‌های طبیعی، سنتی و تکمیلی مسئول اطمینان از رعایت این دستورالعمل‌ها توسط تولیدکنندگان است.

برچسب مکمل های غذایی را به روشی آسان بخوانید

واژه شناسی

خواندن برچسب مکمل ها اغلب شامل عباراتی مانند “طبیعی” یا “ارگانیک” است که می تواند برای مصرف کنندگان گیج کننده باشد. در این بخش به بررسی برخی از رایج ترین اصطلاحاتی می پردازیم که ممکن است با آنها برخورد کنید.
– به طور معمول: طبق گفته FDA، به محصولات “طبیعی” اطلاق می شود که حاوی هیچ گونه مواد مصنوعی از جمله طعم یا رنگ مصنوعی نیستند.
– بیوگرافی: مکمل های غذایی تا زمانی که حاوی گیاهان، ویتامین ها یا مواد معدنی مشتق شده از گیاهان یا حیوانات ارگانیک باشند، می توانند به عنوان ارگانیک به بازار عرضه شوند. محصولات ارگانیک بدون استفاده از ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) یا مواد ممنوعه از جمله کودهای شیمیایی و آفت کش ها رشد می کنند. به حیوانات ارگانیک نیز خوراک ارگانیک داده می شود و هیچ هورمون یا آنتی بیوتیکی روی آنها استفاده نمی شود.
– عاری از ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (بدون GMO): این مکمل های غذایی بدون مواد اصلاح شده ژنتیکی ساخته شده اند. بسیاری از مردم به دلیل نگرانی در مورد عدم تحمل غذایی، مقاومت آنتی بیوتیکی و اثرات طولانی مدت بالقوه آنها از مصرف GMO اجتناب می کنند.

ادعاهای سلامت

برخی از مکمل ها به عنوان یک راه حل سریع برای بیماری های رایج تبلیغ می شوند و برخی از شرکت ها حتی ادعا می کنند که محصولات آنها می تواند با سرطان مبارزه کند، دیابت را درمان کند یا علائم پیری را معکوس کند. این ادعاها بی اساس و غیرقانونی است. مکمل های غذایی نمی توانند ادعا کنند که هیچ بیماری را درمان می کنند و هر ادعای سلامتی باید با شواهد علمی قوی که ارتباط بین یک بیماری خاص و یک غذا را نشان می دهد، تأیید شود.
علاوه بر این، تولیدکنندگان فقط می توانند ادعا کنند که یک ماده غذایی خاص خطر بیماری را کاهش می دهد، نه آن را درمان یا درمان می کند. از خرید مکمل هایی که این ادعاهای نادرست را دارند خودداری کنید. برخی از اصطلاحات دیگر عبارتند از محصول انحصاری، درمان باستانی، نتیجه معجزه آسا، ماده مخفی، پیشرفت علمی بزرگ، یا فناوری انقلابی، که اغلب جعلی یا فاقد شواهد کافی هستند.

مکمل های غذایی مناسب را بشناسید: سافت ژل مولتی ویتامین مینرال ویتالیون

آلرژی و محدودیت های غذایی

اگر آلرژی دارید، همیشه برچسب مکمل غذایی خود را به دقت بررسی کنید. برچسب ها باید وجود تمام آلرژن های اصلی غذایی مانند شیر، تخم مرغ، ماهی، سویا، گندم و بادام زمینی را نشان دهند. انتخاب محصولات بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن توصیه می شود. گیاهخواران همچنین باید مراقب مواد حیوانی مانند ژلاتین، کارمین، استئارات منیزیم، کلاژن و لانولین باشند. برای این افراد بهتر است از مکمل های غذایی که دارای گواهی مصرف گیاهی هستند استفاده کنند.

آخرین کلمه
کلمه مکمل طیف وسیعی از محصولات شامل ویتامین ها، مواد معدنی، پروبیوتیک ها، عصاره های گیاهی، اسیدهای آمینه، آنزیم ها و … را در بر می گیرد که بهتر است در تهیه مکمل ها به برچسب آن توجه شود. توجه دقیق به مواد تشکیل دهنده، دوز، کیفیت و ادعاهای سلامتی کلید انتخاب محصول مناسب برای شماست. اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید، باید قبل از مصرف هر مکمل غذایی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: خط سلامت

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.