بایدها و نبایدهای رژیم غذایی برای آرتریت، درمان آرتروز


رژیم غذایی برای آرتروز

آرتریت یک بیماری شایع است که باعث التهاب مزمن مفاصل می شود. بسته به نوع آن باعث درد و آسیب به مفاصل، استخوان ها و سایر قسمت های بدن می شود. بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد که شایع ترین آنها آرتروز است. در واقع، تا ۴۰ درصد از مردان و ۴۷ درصد از زنان ممکن است در مقطعی از زندگی خود به آرتروز مبتلا شوند. در همین حال، آرتریت روماتوئید (RA) و آرتریت پسوریاتیک بیماری های التهابی هستند که بیماری های خود ایمنی در نظر گرفته می شوند. نقرس یکی دیگر از انواع شایع آرتریت التهابی است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های آرتریت و مداخلات غذایی، مانند پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، می‌تواند شدت علائم را کاهش داده و کیفیت کلی زندگی آنها را در افراد مبتلا به آرتریت التهابی و آرتروز بهبود بخشد. رژیم غذایی در آرتروز بسیار مهم است.

انواع آرتریت

آرتریت انواع مختلفی دارد که همگی باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل می شوند. انواع آرتریت عبارتند از:

  • آرتریت روماتوئید (RA)
  • آرتریت پسوریاتیک
  • آرتریت روماتوئید نوجوانان
  • نقرس
  • لوپوس
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
انواع آرتریت

برای اجتناب از غذاها

علائم آرتریت را می توان با رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی بهبود بخشید.

شکر اضافه شده

افراد مبتلا به آرتریت باید مصرف قندهای اضافه شده خود را محدود کنند. قندهای افزوده شده در آب نبات، نوشابه، بستنی، و بسیاری از مواد غذایی دیگر، از جمله مواردی مانند سس باربیکیو، یافت می شود. علاوه بر این، نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه می تواند خطر ابتلا به آرتریت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

گوشت فرآوری شده و قرمز

گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند علائم آرتریت را با افزایش التهاب افزایش دهد. رژیم های غذایی با گوشت فرآوری شده و قرمز دارای سطوح بالایی از نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین-۶ (IL-6)، پروتئین واکنشی C (CRP) و هموسیستئین هستند. ، رژیم های گیاهخواری که گوشت قرمز را حذف می کند علائم آرتریت را بهبود می بخشد.

محصولات لبنی پرچرب در رژیم غذایی برای آرتریت

لبنیات یک دسته وسیع است که شامل همه چیز از ماست و پنیر گرفته تا شیر و بستنی است. مقدار چربی و شکر بسته به محصول بسیار متفاوت است. اگر به آرتریت مبتلا هستید، به طور کلی از لبنیات پرچرب و محصولات حاوی قندهای اضافه خودداری کنید، زیرا تحقیقات ارتباط بین رژیم غذایی پرچرب و واکنش های التهابی را نشان داده است. . حذف لبنیات می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که وقتی لبنیات در رژیم غذایی آرتریت وجود ندارد، چه تغییراتی در علائم ایجاد می شود. توجه داشته باشید که برخی از محصولات لبنی مانند ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید هستند. پروبیوتیک ها باکتری های مفید روده را افزایش می دهند و التهاب را کاهش می دهند و در نتیجه علائم آرتریت را کاهش می دهند.

غذاهای حاوی گلوتن

گلوتن گروهی از پروتئین ها است که در گندم و چاودار یافت می شود. برخی تحقیقات مصرف آنها را با افزایش التهاب مرتبط می دانند و نشان می دهند که خوردن غذاهای بدون گلوتن می تواند علائم آرتریت را کاهش دهد.

نقش نمک در رژیم غذایی برای آرتریت

بدن برای بسیاری از عملکردها به سدیم موجود در نمک نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. مصرف زیاد نمک با افزایش التهاب و افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید همراه است. به دنبال غذاهایی باشید که سدیم کمی دارند و نمک ندارند. سعی کنید غذای خود را با گیاهان و ادویه هایی مانند فلفل آسیاب شده، پونه کوهی، زیره، سیر له شده یا پودر پیاز طعم دار کنید.

نمک خوراکی برای آرتریت

الکل

از آنجایی که الکل علائم آرتریت را بدتر می کند، هرکسی که آرتریت التهابی دارد باید مصرف الکل را محدود کند یا از آن اجتناب کند. مصرف الکل همچنین می تواند دفعات و شدت حملات نقرس را افزایش دهد. پس از مصرف الکل در رژیم غذایی خود از آرتروز اجتناب کنید.

روغن های گیاهی مخصوص

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ و اسیدهای چرب امگا ۳ کم، علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید را بدتر می کند.این چربی ها برای سلامتی ضروری هستند. با این حال، نسبت نامتعادل امگا ۶ به امگا ۳ در اکثر رژیم های غذایی غربی باعث افزایش التهاب می شود، همانطور که اسیدهای چرب ماهی می توانند علائم آرتریت را بهبود بخشند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده اغلب در روغن های غنی از چربی اشباع شده و اسیدهای چرب امگا ۶ طبخ می شوند. هر دو با افزایش التهاب و افزایش علائم آرتریت مرتبط هستند. غذاهای سرخ شده اغلب حاوی نمک و شکر هستند که می تواند منجر به افزایش التهاب شود.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر

نوشابه، آبمیوه، چای شیرین و سایر نوشیدنی های شیرین اغلب سرشار از قند هستند. حتی مصرف کم تا متوسط ​​نوشیدنی های شیرین می تواند التهاب را افزایش دهد.

کربوهیدرات های تصفیه شده

هنگامی که دانه ها به آرد سفید یا برنج سفید تبدیل می شوند، بیشتر فیبر و مواد مغذی از بین می روند. این باعث می شود غلات به عنوان یک کربوهیدرات ساده که احتمال افزایش قند خون و افزایش التهاب را افزایش می دهد. افراد مبتلا باید کربوهیدرات های پیچیده تری مانند برنج قهوه ای، کینوا و غلات کامل مصرف کنند.

آخرین کلمه

اگر به آرتریت مبتلا هستید، یک رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود علائم کمک کند. شما باید از برخی غذاها و نوشیدنی ها، از جمله غذاهای بسیار فرآوری شده، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و آنهایی که قندهای افزوده بالایی دارند اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که عوامل سبک زندگی مانند سطح فعالیت، وزن بدن و وضعیت سیگار کشیدن نیز برای مدیریت آرتریت حیاتی هستند.

منابع نگارش

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.