باورهای غلط در مورد مکمل های غذایی


مکمل های غذایی امروزه بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند. به عنوان مثال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که زنان در سنین باروری از مکمل های اسید فولیک استفاده کنند. به همین ترتیب، مکمل های ویتامین D برای افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند توصیه می شود. تصورات غلطی درباره مکمل ها وجود دارد، اما آیا تمام نیازهای بدن با مصرف مکمل ها تامین می شود؟

باورهای غلط در مورد مکمل های غذایی

در این مقاله به تعدادی از افسانه ها و باورهای غلط در مورد مکمل ها و مواد معدنی می پردازیم.

۱. بیشتر همیشه بهتر است

یکی از باورهای غلط در مورد مکمل ها این است که بیشتر همیشه بهتر است و مصرف بیش از حد آن گاهی اوقات می تواند خطرناک باشد. از آنجایی که مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند، افراد می توانند از هر دوزی که می خواهند استفاده کنند. با این حال، دوزهای بالای برخی از ویتامین ها می تواند سیستم بدن را مختل کند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند بر توانایی بدن در جذب مس تأثیر بگذارد. همچنین، فسفر بیش از حد می تواند مانع از جذب کلسیم شود. بدن قادر به حذف مقادیر زیادی ویتامین A، D و K نیست و این ویتامین ها در صورت مصرف بیش از حد می توانند به سطوح سمی برسند. علاوه بر این، ویتامین C یا کلسیم بیش از حد می تواند باعث اسهال و درد معده شود. مصرف بیش از حد ویتامین D در طولانی مدت می تواند منجر به تجمع کلسیم در بدن شود که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می شود. هیپرکلسمی می تواند استخوان ها را ضعیف کرده و به قلب و کلیه ها آسیب برساند.

۲. محصولات طبیعی بی خطر هستند

برخی از ترکیبات گیاهی طبیعی دارای خواص دارویی هستند. به عنوان مثال، ریشه قاصدک ملین است، در حالی که برگ قاصدک ادرار آور است. با این حال، طبیعی بودن یک محصول لزوماً ایمنی یا اثربخشی آن را تضمین نمی کند. با این محصولات همیشه این سوال مطرح می شود: پس از رقیق شدن چه مقدار از مواد گیاهی مورد نظر در محصول نهایی باقی می ماند؟ چه مقدار از محصول برای مشاهده اثربخشی مورد نیاز است؟ و میزان مصرف مجاز چقدر است؟

۳. مصرف مکمل های غذایی همراه با داروها بلامانع است

برخلاف تصور رایج در مورد مکمل های غذایی، بسیاری از مکمل های غذایی حاوی مواد فعالی هستند که می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. بنابراین، مکمل های غذایی می توانند اثرات دارو را افزایش یا کاهش دهند. یک مطالعه مروری، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف مرتبط با گیاهان و مکمل‌های غذایی را بررسی کرد. ۱۴۹۱ تداخل مختلف بین مکمل های غذایی و داروها پیدا شد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی یا داروی گیاهی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

باورهای غلط در مورد مکمل های غذایی

۴. مکمل های غذایی از سلامت قلب محافظت می کنند

داده‌های مربوط به استفاده از مکمل‌های غذایی مانند مولتی ویتامین، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته مغزی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها فایده ثابتی را نشان نمی‌دهد. یکی از باورهای غلط در مورد مکمل ها این است که از بیماری قلبی جلوگیری می کنند. با این حال، نتایج نشان می دهد که مصرف اسید فولیک به تنهایی یا مکمل های حاوی ویتامین های گروه B، از جمله اسید فولیک، B6 و B12، با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

۵. ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند

شواهدی که نشان می دهد ویتامین C می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند ضعیف است. در یک مطالعه مروری با هدف بررسی تأثیر ادامه مصرف مکمل‌های ویتامین C یا شروع مصرف این مکمل‌ها در طول علائم سرماخوردگی، بر کاهش شیوع، مدت و شدت سرماخوردگی، دانشمندان دریافتند که مصرف مکمل‌های ویتامین C شدت ویتامین C را افزایش می‌دهد. علائم سرماخوردگی و مدت زمان آن سرماخوردگی را تسکین می دهد، اما از آن جلوگیری نمی کند. مصرف این ویتامین ممکن است برای افرادی که برای مدت کوتاهی به ورزش شدید می پردازند مفید باشد، مانند ب. دوندگان ماراتن.

۶. ویتامین D از سرطان جلوگیری می کند

یکی از باورهای غلط در مورد مکمل های غذایی، خواص ویتامین D است. در مورد اینکه آیا ویتامین D اثر مفیدی در برابر سرطان دارد یا خیر اتفاق نظر وجود ندارد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ به ارتباط بین مصرف مکمل های ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان پرداخت. محققان دریافتند که مصرف ویتامین D در مقایسه با دارونما تاثیر بیشتری در کاهش خطر ابتلا به سرطان مهاجم یا حوادث قلبی عروقی ندارد. با این حال، برخی از مطالعات ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D سرم و خطر بالاتر سرطان روده را نشان داده اند. یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که اگرچه ویتامین D بروز سرطان را کاهش نمی دهد، اما مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد. یک مطالعه بالینی بزرگ دیگر همچنین نشان داد که در حالی که مصرف ویتامین D با کاهش بروز سرطان مرتبط نیست، با کاهش بروز سرطان پیشرفته مرتبط است.

مکمل های غذایی ویتامین دی: ویویشن ویتامین دی ۲۰۰۰ سافت ژل

۷. پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها همه بیماری ها را درمان می کنند

پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند که حاوی میکروارگانیسم های مفید هستند و پری بیوتیک ها حاوی ترکیبات مورد نیاز برای رشد باکتری ها در دستگاه گوارش هستند. شکی نیست که باکتری های روده برای سلامتی حیاتی هستند. علم میکروبیوم نسبتاً جوان است، اما دانشمندان قبلاً کشف کرده اند که در بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و افسردگی نقش دارد. در حالی که هنوز شکاف های عمده ای در درک ما از رابطه بین میکروبیوم و سلامت وجود دارد، دانشمندان نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است در درمان برخی شرایط، از جمله اسهال ناشی از آنتی بیوتیک و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) موثر باشند.

۸. آنتی اکسیدان ها عمر را طولانی می کنند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن هستند که از اکسید شدن سایر ترکیبات جلوگیری می کنند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. تحقیقات نشان داده است افرادی که سبزیجات و میوه های بیشتری مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به برخی بیماری ها هستند. با این حال، مشخص نیست که آیا این نتایج به میزان آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات و میوه ها یا سایر ترکیبات موجود در آنها، سایر عوامل در رژیم غذایی افراد و سایر انتخاب های سبک زندگی مربوط می شود یا خیر.
اگرچه به نظر می رسد مصرف آنتی اکسیدان ها می تواند با کاهش اکسیداسیون خطر ابتلا به بیماری و مرگ را کاهش دهد، اما طبق مطالعات موجود، مصرف این مکمل ها منجر به افزایش عمر نمی شود.

آخرین کلمه
ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای سلامتی حیاتی هستند. با این حال، یک رژیم غذایی متنوع و سالم مقادیر کافی از این مواد را فراهم می کند. به طور کلی، صرف نظر از دریافت پایه ویتامین ها و مواد معدنی در شرایط ضروری، استفاده بیش از حد از مکمل های غذایی توصیه نمی شود. بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.