اگر کمبود ویتامین A دارید چه بخوریم؟


تاریخ ارسال: ۱۶ اوت ۱۴۰۱

غذاهای حاوی ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری بدن ماست که علاوه بر نقش مهمی که در سلامت بینایی و چشم ما دارد، در فرآیندهای مختلفی نیز نقش دارد و برای داشتن بدنی سالم باید همیشه آن را دریافت کنیم. مقادیر کافی از این ویتامین در این مقاله مقالات پزشکی جدید در سایت سیببیایید غذاهای حاوی ویتامین A را معرفی کنیم و ببینیم در صورت کمبود ویتامین A چه بخوریم.

بدن ما به چه مقدار ویتامین A نیاز دارد؟

نیاز روزانه به ویتامین A برای مردان بالغ ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان بالغ ۷۰۰ میکروگرم است. یعنی باید حداقل این مقدار ویتامین A را در طول روز مصرف کنیم تا سالم بمانیم. برای کودکان این مقدار عبارت است از:

  • یک تا سه سال: ۳۰۰ میکروگرم.
  • چهار تا هشت سال: ۴۰۰ میکروگرم.
  • نه تا سیزده سال: ۶۰۰ میکروگرم.
  • چهارده تا هجده سال: ۸۰۰ میکروگرم.

باید توجه داشته باشید که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و نباید بیش از حد مصرف شود. مصرف زیاد این ویتامین مشکلات زیادی را برای بدن به همراه دارد. نمی توان دقیقاً گفت که حداکثر مصرف چقدر می تواند باشد. زیرا ویژگی های بدن افراد مختلف متفاوت است. با این حال بهتر است حداقل مقدار فوق را در طول روز مصرف کنید.

کدام میوه ها ویتامین A دارند؟

غذاهای حاوی ویتامین A

بسیاری از غذاها سرشار از ویتامین A هستند. بنابراین می توانید نیاز روزانه خود به این ویتامین را از طریق رژیم غذایی تامین کنید و نیازی به مصرف مکمل های غذایی ندارید. هشت غذای ذکر شده در زیر برخی از بهترین غذاهای غنی از ویتامین A در رژیم غذایی هستند.

کبد

جگر غنی ترین منبع غذایی ویتامین A است. یک وعده سه اونس جگر پخته حاوی ۶۶۰۰ میکروگرم ویتامین A یا بیش از ۷۰۰ درصد نیاز روزانه شما است. جگر منبع خوبی از ویتامین A است به طوری که برخی منابع توصیه می کنند برای جلوگیری از مصرف بیش از حد این ویتامین، جگر را بیش از یک بار در هفته نخورید.

لبنیات

محصولات لبنی نیز منبع عالی ویتامین A هستند. با این حال، در ایالات متحده، بسیاری از انواع شیر و محصولات لبنی با ویتامین A اضافی غنی شده اند. بسته به منبع شیر، یک وعده می تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم ویتامین A داشته باشد.

سیب زمینی شیرین

یک سیب زمینی شیرین کامل حاوی ۱۴۰۰ میکروگرم ویتامین A در پوست خود است. این مقدار با بیش از ۱۵۰ درصد نیاز روزانه شما در یک وعده مطابقت دارد. برای افرادی که رژیم گیاهی دارند، سیب زمینی شیرین منبع ارزشمند ویتامین A است.

اسفناج

اسفناج به دلایل مختلفی به عنوان یک نیروگاه مغذی شناخته می شود. نصف فنجان اسفناج حاوی بیش از ۵۷۰ میکروگرم ویتامین A است. چه خام، چه در اسموتی و چه پخته. اسفناج یک راه عالی برای دریافت فیبر و ویتامین A به طور همزمان است. .

هویج

هویج مانند بسیاری از غذاهای پرتقالی منبع عالی بتاکاروتن است. نصف فنجان هویج خام حاوی بیش از ۴۵۰ میکروگرم ویتامین A است. این یکی از دلایلی است که هویج برای بینایی شما بسیار مفید است.

کدو تنبل

همه اشکال کدو سبز حاوی مقداری ویتامین A هستند. با این حال، کدو تنبل غنی تر از این ماده مغذی است. یک تکه پای کدو تنبل می تواند حاوی ۴۸۰ میکروگرم ویتامین A باشد که بیش از نیمی از نیاز روزانه شما است.

فلفل

وقتی صحبت از ویتامین A می شود، رنگ فلفل شما اهمیت دارد. فلفل قرمز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A است. تقریباً ۱۲۰ میکروگرم در یک وعده نصف فنجان. از طرف دیگر فلفل سبز فقط ۱۸ میکروگرم دارد که تفاوت زیادی دارد.

خربزه طالبی

ویتامین A را می توان با حرارت دادن تجزیه کرد. بنابراین، منابع خام این ماده مغذی مهم است. خربزه تقریباً همیشه خام خورده می شود. بنابراین، افزودن مقداری از این میوه به رژیم غذایی می تواند مصرف ویتامین A را افزایش دهد. نصف فنجان خربزه حاوی ۱۳۵ میکروگرم ویتامین A در هر وعده است.

درمان کمبود ویتامین A در خانه

کدام میوه ها ویتامین A دارند؟

میوه ها همچنین می توانند منبع خوبی از ویتامین A باشند. برای پاسخ به این سوال که کدام میوه ها حاوی ویتامین A هستند می توانید به لیست زیر مراجعه کنید. لیست زیر شامل ۱۰ میوه با بیشترین میزان ویتامین A است:

  • انبه: ۵۴ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • خربزه عسلک: ۱۶۹ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم؛
  • گریپ فروت: ۵۸ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • هندوانه: ۵۸ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • پاپایا: ۴۷ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • زردآلو: ۹۶ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم؛
  • نارنگی: ۳۴ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • شلیل: در هر ۱۰۰ گرم، ۱۷ میکروگرم؛
  • گواوا: ۳۱ میکروگرم در ۱۰۰ گرم؛
  • میوه شور: ۶۴ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم.

اگر کمبود ویتامین A دارید چه بخوریم؟

کمبود ویتامین A وضعیتی است که در آن ذخایر این ویتامین در بدن کاهش می یابد و روزانه مقدار کافی از این ویتامین مصرف نمی شود. کمبود این ویتامین از طریق آزمایشات و برخی علائم بالینی تشخیص داده می شود که قبلا در مقاله ویتامین A چیست؟ بحث کرده اند.

افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند ممکن است در مورد اینکه در صورت کمبود ویتامین A چه چیزی بخورند، سوال داشته باشند. به دلیل کمبود این ویتامین احتمالاً نیاز به مصرف مکمل های این ویتامین خواهید داشت و در مدت زمان کوتاهی ذخایر این ویتامین در بدن شما تکمیل می شود. می توانید از روغن جگر و جگر ماهی نیز استفاده کنید.

استفاده از منابع غذایی فوق نیز به جبران ذخایر بدن شما کمک می کند.

درمان کمبود ویتامین A در خانه

برای درمان خانگی کمبود ویتامین A باید از منابع غذایی فراوان این ویتامین استفاده کنید. در اینجا بهترین منابع غذایی ویتامین A برای گنجاندن در رژیم غذایی خود آورده شده است. البته باید مراقب بود در مصرف جگر زیاده روی نشود.

اگر در مورد منابع غذایی ویتامین A سوالی دارید، سوالات خود را در قسمت نظرات با پزشکان سایت مطرح کنید. سیب به سوال شما پاسخ دهید

منابع:

سوالات متداول در مورد کمبود ویتامین A

چه مقدار ویتامین A در روز نیاز داریم؟

نیاز روزانه به ویتامین A برای مردان بالغ ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان بالغ ۷۰۰ میکروگرم است. در کودکان این مقدار با افزایش سن تغییر می کند.

کدام غذا حاوی بیشترین ویتامین A است؟

جگر غنی ترین منبع غذایی ویتامین A است. یک وعده سه اونس جگر پخته حاوی ۶۶۰۰ میکروگرم ویتامین A یا بیش از ۷ برابر نیاز روزانه شماست.

کدام میوه ها ویتامین A دارند؟

انبه، خربزه، گریپ فروت، هندوانه، زردآلو، پاپایا، نارنگی، شلیل، گواوا و میوه شور دارای بیشترین میزان ویتامین A در میان میوه ها هستند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.