افزایش چربی شکم ۱۲ راه برای افزایش چربی شکم


۱۲ موردی که باعث افزایش چربی شکم می شود.

افزایش چربی شکم برای سلامتی بسیار خطرناک است.

با افزایش چربی شکم، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان افزایش می یابد.

چربی احشایی یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف افزایش ناسالم چربی شکم استفاده می شود. چربی احشایی برای توصیف چربی انباشته شده در اطراف کبد و سایر اندام های داخل شکمی استفاده می شود.

افرادی که اضافه وزن دارند اما چربی شکمی آنها زیاد است نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها هستند.

12 موردی که باعث افزایش چربی شکم می شود.
افزایش چربی شکم

در اینجا ۱۲ مورد وجود دارد که می تواند چربی شکم را افزایش دهد:

نوشیدنی ها و غذاهای شیرین

بسیاری از مردم بیش از آنچه تصور می کنند روزانه شکر و شکر مصرف می کنند.

غذاهای با قند بالا شامل کیک و آب نبات و همچنین جایگزین های به اصطلاح سالم تری مانند کلوچه و ماست منجمد می شود. نوشیدنی‌های گازدار، قهوه‌های طعم‌دار و چای‌های شیرین از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های پرقند هستند.

مطالعات نشان می دهد که بین مصرف زیاد قند و افزایش چربی شکم ارتباط معناداری وجود دارد. این ممکن است به دلیل سطوح بالای فروکتوز در شیرین کننده ها و افزودنی های مصنوعی باشد.

هم شکر معمولی و هم شربت ذرت با فروکتوز بالا سرشار از فروکتوز هستند. این نسبت برای شکر معمولی ۵۰ درصد و برای شربت ذرت ۵۵ درصد است.

اگرچه مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن و چربی شکم شود، اما نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار مشکل‌سازتر هستند زیرا اجازه می‌دهند مقادیر زیادی شکر در مدت زمان کوتاهی مصرف شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که کالری دریافتی از نوشیدنی ها و مایعات مانند کالری غذاهای جامد نیست. دریافت کالری بدن از مایعات از احساس سیری جلوگیری می کند و مانع از خوردن غذا نمی شود.

الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند خطر بیماری کبد، التهاب و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده است که الکل از چربی سوزی و ذخیره بخشی از کالری های ناشی از مصرف الکل به شکل چربی شکم جلوگیری می کند و در نتیجه منجر به افزایش چربی شکم می شود. شکم آبجو اصطلاحی است که برای توصیف این وضعیت استفاده می شود.

چربی های ترانس

چربی های ترانس را می توان مضرترین نوع چربی دانست.

چربی های ترانس با افزودن هیدروژن به چربی های غیراشباع برای افزایش پایداری آنها ساخته می شوند.

این چربی ها معمولاً برای افزایش ماندگاری غذاهای بسته بندی شده مانند کلوچه ها، مخلوط کیک ها و کراکرها استفاده می شوند.

مصرف چربی های ترانس باعث ایجاد شرایط التهابی در بدن می شود که به نوبه خود خطر مقاومت به انسولین، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

مطالعات حیوانی تاثیر مصرف چربی های ترانس را بر افزایش چربی شکمی نشان داده است. در یک مطالعه ۶ ساله، میمون‌هایی که ۸ درصد کالری دریافتی خود را از چربی‌های ترانس تغذیه کردند، نسبت به میمون‌هایی که به جای چربی‌های ترانس از چربی‌های غیراشباع تغذیه می‌کردند، وزن بیشتری و ۳۳ درصد چربی محیطی بیشتری به دست آوردند.

تحرک کم

سبک زندگی کم تحرک یکی از بزرگترین عوامل خطر برای انواع بیماری ها و مشکلات سلامتی است.

در دهه های اخیر با تغییر سبک زندگی، سبک زندگی بی تحرک به طور چشمگیری افزایش یافته است. این به تنهایی یکی از دلایل اصلی افزایش چاقی و چربی شکم در افراد است.

یک مطالعه زنانی را که بیش از سه ساعت تلویزیون تماشا می‌کردند با زنانی که کمتر از یک ساعت در روز تماشا می‌کردند مقایسه کرد. گروهی که بیش از سه ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، حدود دو برابر بیشتر احتمال داشت که شکم سنگین چاق داشته باشند.

مطالعه دیگری نشان داد که سبک زندگی بی تحرک یکی از دلایل بازیابی وزن چربی شکم پس از کاهش وزن است.

رژیم غذایی کم پروتئین

دریافت مقدار مناسب پروتئین از طریق رژیم غذایی یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از چاقی است.

رژیم غذایی غنی از پروتئین باعث احساس سیری و سیری و تسریع واکنش های متابولیک می شود. در نتیجه کالری دریافتی خود به خود کاهش می یابد.

در مقابل، رژیم غذایی کم پروتئین می تواند باعث تجمع چربی در شکم در مدت زمان طولانی شود.

12 موردی که باعث افزایش چربی شکم می شود.
ورزش یکی از راه های افزایش چربی شکم است

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی شکمی هستند.

مطالعات حیوانی همچنین رابطه معکوس بین ترشح هورمون تحریک کننده اشتها نوروپپتید Y و مقدار پروتئین در جیره را نشان داده است.

یائسگی

با رسیدن دختران به سن بلوغ و افزایش ترشح استروژن در دختران، تجمع چربی در ناحیه ران و باسن افزایش می یابد و بدن را برای بارداری احتمالی آماده می کند. در دوران یائسگی، ترشح استروژن به طور چشمگیری کاهش می یابد و تجمع چربی در شکم افزایش می یابد.

برخی از زنان ممکن است در دوران یائسگی به دلایل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی و سنی که در آن یائسگی رخ می دهد، چربی شکمی بیشتری داشته باشند.

فلور طبیعی روده

بسیاری از باکتری ها در روده بزرگ زندگی می کنند. بسیاری از این باکتری ها برای سلامت انسان ضروری هستند، در حالی که برخی از این باکتری ها می توانند باعث بیماری و مشکلات سلامتی شوند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که عدم تطابق با فلور طبیعی روده بزرگ می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری قلبی و انواع التهاب ها را افزایش دهد. بر اساس این مطالعات، افرادی که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند، انواع باکتری های تخمیر شده بیشتری در روده بزرگ خود دارند.

مصرف آب میوه ها

آب میوه ها نوشیدنی های شیرینی هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

حتی آبمیوه های ۱۰۰% طبیعی حاوی مقادیر زیادی قند به شکل فروکتوز هستند. اگرچه آب میوه ها به تامین برخی از ویتامین ها و ریزمغذی های مورد نیاز بدن کمک می کنند، اما سطوح بالای فروکتوز موجود در آنها خطر چاقی را افزایش می دهد و دوز چربی شکم را افزایش می دهد.

استرس و افزایش ترشح کورتیزول

کورتیزول یک هورمون ضروری برای بقا است. این هورمون بدن را برای واکنش به موقعیت های استرس زا آماده می کند.

با این حال، استرس مداوم و افزایش بیش از حد هورمون کورتیزول می تواند منجر به چاقی و تجمع چربی در ناحیه شکم شود. برای مثال در بسیاری از افراد استرس میل به غذا خوردن را افزایش می دهد و کالری دریافتی را افزایش می دهد. اما این کالری ها به جای اینکه در سراسر بدن ذخیره شوند، بیشتر در شکم انباشته می شوند.

رژیم غذایی کم فیبر

برخی از انواع فیبر موجود در رژیم غذایی می توانند باعث ایجاد احساس سیری در شما شوند، ترشح هورمون های تنظیم کننده اشتها را متعادل کرده و کالری دریافتی از غذا را کاهش دهند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی با فیبر بالا نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از چاقی دارد.

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در چاقی و تجمع چربی در ناحیه شکم دارد.

ژن‌های دخیل در چاقی و اضافه وزن شامل ژن‌هایی هستند که مسئول کدگذاری گیرنده‌های هورمونی کورتیزول و لپتین هستند.

خواب ناکافی

خواب مناسب یکی از مهمترین عوامل در حفظ سلامتی است.

بی خوابی و برخی اختلالات خواب، مانند آپنه خواب، می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش چربی شکمی شود.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، افرادی که ۵ ساعت یا کمتر در روز می‌خوابیدند، نسبت به افرادی که ۷ ساعت در شبانه روز می‌خوابیدند، بیشتر در معرض خطر چاقی و اضافه وزن بودند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/12-causes-of-belly-fat-gain

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.