اصول تغذیه سالم در دوران بارداری نباید در این دوران تغذیه ای باشد


غذاها و نوشیدنی هایی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد

بارداری یکی از مهم ترین مراحل و تجربیات زندگی است که برای حفظ سلامت مادر و در نهایت سلامت جنین نیازمند توجه و مراقبت فراوان است. اهمیت تغذیه در دوران بارداری غیر قابل انکار و بسیار مهم است. تغذیه سالم در دوران بارداری فواید زیادی هم برای مادر و هم برای جنین دارد. زنان باردار باید اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی آنها مواد مغذی و انرژی کافی را برای رشد مناسب کودک فراهم می کند. مادران باید مطمئن شوند که بدنشان به اندازه کافی سالم است تا بتواند با تغییرات در این دوران کنار بیاید.

برای داشتن بارداری سالم، رژیم غذایی مادر باید متعادل و مغذی باشد، از جمله تعادل مناسب پروتئین، کربوهیدرات، چربی و طیف گسترده ای از سبزیجات و میوه ها. یکی از اولین مواردی که مادران در دوران بارداری به آن توجه می کنند، غذاهای حرام این دوران است. خوشبختانه تعداد غذاهایی که در دوران بارداری می توان مصرف کرد بیشتر از غذاهایی است که نباید مصرف شوند.

تغذیه سالم در دوران بارداری

یکی از اولین مواردی که افراد در دوران بارداری به آن توجه می کنند، غذاهای حرام است. برخی از غذاها باید در دوران بارداری به ندرت مصرف شوند، در حالی که برخی دیگر باید اجتناب شود.

تغذیه سالم در دوران بارداری

ماهی با محتوای جیوه بالا

جیوه یک عنصر بسیار سمی است که عمدتا در آب های آلوده یافت می شود و در دوران بارداری ممنوع است. جیوه در مقادیر زیاد می تواند برای سیستم ایمنی، سیستم عصبی و کلیه ها سمی باشد. همچنین می تواند باعث مشکلات جدی رشد در نوزادان شود و حتی در مقادیر کم عوارض جانبی ایجاد کند. جیوه در دریاهای آلوده یافت می شود، بنابراین ماهی های دریایی بزرگ می توانند حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند. بهتر است در این دوران از ماهی های دارای جیوه زیاد و همچنین شیردهی خودداری کنید.

ماهی خام

ماهی خام، به ویژه صدف، می تواند باعث عفونت های مختلفی از جمله عفونت های باکتریایی، ویروسی یا انگلی مانند نوروویروس، سالمونلا، ویبریو و لیستریا شود. برخی از این عفونت ها تنها می توانند باعث ضعف شوند. سایر عفونت ها می توانند با عواقب جدی یا حتی کشنده به کودکان منتقل شوند. زنان باردار به ویژه مستعد ابتلا به عفونت لیستریا هستند. زنان باردار تا ۱۰ برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به لیستریا هستند.

این باکتری را می توان در خاک، آب یا گیاهان آلوده یافت. ماهی خام می تواند در طول فرآوری، از جمله خشک کردن یا دود کردن، آلوده شود. لیستریا از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود. حتی اگر هیچ علامتی از این بیماری وجود نداشته باشد، می تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود. در هر صورت، به زنان باردار توصیه می شود از ماهی خام و صدف، از جمله سوشی خودداری کنند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام می تواند به باکتری سالمونلا آلوده شود. علائم عفونت سالمونلا شامل تب، استفراغ، یبوست و اسهال است. در موارد نادر، عفونت می تواند باعث زایمان زودرس، انقباضات رحمی یا مرده زایی شود. بنابراین برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری از مصرف آن خودداری کنید.

گوشت نپخته، خام و فرآوری شده

خوردن گوشت پخته یا خام خطر ابتلا به چندین باکتری یا انگل را افزایش می دهد. این باکتری ها برای نوزاد مضر هستند و به طور بالقوه می توانند منجر به مرده زایی یا بیماری های عصبی جدی مانند ناتوانی ذهنی، نابینایی و صرع شوند. زنان باردار نباید محصولات گوشتی فرآوری شده را در رژیم غذایی خود بگنجانند مگر اینکه به اندازه کافی گرم شده باشند.

اندام های گوشتی از یک رژیم غذایی سالم در بارداری

کله پاچه حاوی آهن، روی، سلنیوم، ویتامین B12، ویتامین A و مس است که همگی برای مادر و نوزاد مفید هستند. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری توصیه نمی شود. مصرف بیش از حد ویتامین A به خصوص در سه ماهه اول بارداری می تواند منجر به سقط جنین و نقایص مادرزادی شود. اگرچه این منبع بیشتر مربوط به مکمل های ویتامین A است، اما بهتر است کله پاچه مانند جگر به مقدار بسیار کم در هفته مصرف شود.

کافئین

به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود مصرف کافئین خود را به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. کافئین خیلی سریع جذب می شود و به راحتی به جفت منتقل می شود. نوزاد و جفت فاقد آنزیم های اساسی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین هستند، بنابراین سطح کافئین افزایش می یابد. نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد.

میوه ها و سبزیجات شسته نشده

سطح میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا پوست کنده ممکن است به باکتری ها و انگل های مختلف آلوده شود. اکثر نوزادانی که در رحم به باکتری توکسوپلاسما مبتلا می شوند از بدو تولد هیچ علامتی ندارند. با این حال، علائمی مانند نابینایی یا اختلالات روانی می تواند در اواخر زندگی ظاهر شود. علاوه بر این، درصد کمی از نوزادان مبتلا با آسیب شدید چشمی یا مغزی متولد می شوند. با شستن، پوست کندن یا پختن کامل میوه ها و سبزیجات، خطر عفونت در دوران بارداری را به حداقل برسانید.

جوانه های خام

جوانه های خام مانند شبدر، یونجه، تربچه و ماش می توانند به سالمونلا آلوده شوند. محیط مرطوبی که بذرها برای جوانه زدن نیاز دارند برای این نوع باکتری ها ایده آل است و شستشوی آن تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل عموماً به زنان باردار توصیه می شود که جوانه را خام نخورند. اما پس از پختن، جوانه ها سالم هستند.

برای تغذیه سالم الکل ننوشید

از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری کنید زیرا خطر سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. حتی مقادیر کم می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر منفی بگذارد. مصرف الکل در دوران بارداری همچنین می تواند باعث سندرم الکل جنینی شود که شامل نقص قلبی و عقب ماندگی ذهنی می شود.

شیر خام، پنیر و آبمیوه

شیر خام و پنیر غیر پاستوریزه حاوی انواع باکتری های مضر از جمله لیستریا، ای کولای، سالمونلا و کمپیلوباکتر هستند. همچنین آب غیر پاستوریزه حاوی باکتری های مضری است که به آلودگی باکتریایی حساس هستند. همه عفونت ها عواقب تهدید کننده زندگی برای کودک متولد نشده دارند. این باکتری ها ممکن است به طور طبیعی یا در نتیجه آلودگی در حین نگهداری یا جمع آوری وجود داشته باشند. پاستوریزه کردن بهترین و موثرترین راه برای از بین بردن باکتری های مضر بدون تغییر ارزش غذایی محصولات است.

لبنیات غیر پاستوریزه
لبنیات غیر پاستوریزه

غذاهای فراوری شده

بارداری بهترین زمان برای شروع مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی است که هم برای مادر آینده و هم برای جنین در حال رشد مفید است. بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، اسید فولیک، کولین و آهن در این دوران مورد نیاز هستند.

در سه ماهه اول بارداری، مادر می تواند مانند قبل غذا بخورد. مصرف غذا در سه ماهه دوم حدود ۳۵۰ کالری در روز و در سه ماهه سوم حدود ۴۵۰ کالری در روز است. یک رژیم غذایی بهینه بارداری باید بیشتر از غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی تشکیل شود. غذاهای فرآوری شده دارای مواد مغذی کمی هستند اما کالری، قند و چربی بالایی دارند. وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها در دوران بارداری باید سرشار از پروتئین، سبزیجات و میوه‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پرفیبر مانند غلات کامل، لوبیا و سبزیجات نشاسته‌ای باشند.

نتیجه گیری مقاله تغذیه سالم در دوران بارداری

در دوران بارداری، بدن دچار تغییرات هورمونی و فیزیکی زیادی می شود. هر غذایی که مادر می خورد بر سلامت او و کودک تأثیر می گذارد. بنابراین باید از تمام گروه های غذایی با تاکید بر مصرف غذاهایی که برای سلامتی مهم هستند و پرهیز از غذاهایی که می تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر منفی بگذارد استفاده شود.

منابع مقاله

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.