اثرات منفی شکر بر مغز!


مغز بیش از هر عضو دیگری در بدن انرژی مصرف می کند و منبع اصلی انرژی آن گلوکز است. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی مصرف قند بیشتر از حد توصیه شده در رژیم غذایی استاندارد آمریکایی باشد؟ در این صورت مصرف بیش از مقدار توصیه شده قطعا خوب نیست.

در مغز، قند اضافی هم مهارت های شناختی و هم مهارت های مدیریتی را مختل می کند. برای اکثر افراد، مصرف کمی شکر باعث ایجاد هیجان بیشتر می شود. شکر اثری شبیه دارو بر مرکز پاداش مغز دارد. دانشمندان می گویند که غذاهای شیرین، مانند غذاهای شور و پرچرب، می توانند اثری مشابه دارو بر روی مغز انسان داشته باشند که منجر به کاهش مهارت های مدیریتی و در نتیجه افزایش وزن می شود.

این محرک به انسان های اولیه کمک کرد تا غذاهای پرکالری پیدا کنند و در نتیجه آنها را در زمانی که غذا کمیاب بود نجات دهد. اما امروزه این محرک باعث شیوع چاقی و دیابت شده است. ویژگی های رفتاری و عصبی بیوشیمیایی سوء مصرف مواد و پرخوری مشابه است و دیدگاه پرخوری در بین دانشمندان در حال افزایش است.

پاسخ پاداش از مصرف شکر

نشان داده شده است که غذاهای با قند بالا مناطقی را در مغز که مسئول پاداش‌ها هستند فعال می‌کنند و نسبت به غذاهای کم قند شما را گرسنه‌تر می‌کنند. غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند می توانند محرک های اعتیادآور بیشتری در مغز تولید کنند.

مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، از شاخص گلیسمی (GI) – شاخصی که نحوه تبدیل غذاها به قند در بدن را اندازه‌گیری می‌کند – برای آزمایش این فرآیند استفاده کرد و دریافت که خوردن غذاهای با GI بالا باعث افزایش فعالیت بیشتر در بدن می‌شود. مغز و نواحی درگیر در رفتارهای غذا خوردن، پاداش و لذت.

همچنین بخوانید: مقدار شاخص گلیسمی و بار گلیسمی غذا

اعتیاد به قند

مطالعات دیگر در مورد فعالیت مغز شواهد بیشتری ارائه کرده اند که نشان می دهد پرخوری سیستم پاداش مغز را تغییر می دهد و منجر به پرخوری می شود. به نظر می رسد اعتیاد نیز روندی مشابه دارد.

با گذشت زمان، مواد بیشتری برای دریافت همان مقدار پاداش مورد نیاز است. مطالعات به طور ضمنی نشان می دهد که پرخوری منجر به کاهش پاداش در مغز، افزایش تدریجی وابستگی به غذاهای کم ارزش غذایی و قند، نمک و چربی بالا می شود.

یک مطالعه در به علاوه یک این نشریه نشان می دهد که غذاهای شیرین بیشتر از کوکائین اعتیاد آور هستند. اگرچه این مطالعه بر روی حیوانات انجام شد، اما محققان دریافتند که پاداش‌هایی که آب نبات در مغز فعال می‌کند، می‌تواند از پاداش مغزی کوکائین، حتی در افرادی که به این ماده حساس هستند یا به آن وابسته هستند، پیشی بگیرد.

قند چگونه بر حافظه تأثیر می گذارد؟

قند اضافی برای بدن مضر است. حتی مقادیر کمی گلوکز در جریان خون می تواند برای مغز مضر باشد و در نتیجه عملکرد شناختی کند شده و حافظه و تمرکز کاهش یابد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد قند می تواند منجر به التهاب مغز و مشکلات حافظه شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله منتشر شد تحقیقات رفتاری مغز نشان می‌دهد که ساختارهای التهابی در هیپوکامپ موش‌هایی که از رژیم غذایی با قند بالا تغذیه می‌شدند، یافت شد، اما در موش‌هایی که از رژیم غذایی استاندارد تغذیه می‌شدند، مشاهده نشد.

اما خبر خوب این است که این آسیب التهابی ناشی از قند پایدار رخ نمی دهد.

مطالعه ۲۰۱۷ در مجله اشتها منتشر شده است که نشان می دهد آسیب قند به حافظه را می توان با رژیم غذایی کم قند و با شاخص گلیسمی پایین معکوس کرد.

علاوه بر این، مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ در مجله Nutrients نشان داد که مصرف کمتر قند و استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ و کورکومین (زردچوبه) می تواند عملکرد حافظه را بهبود بخشد.

شکر بر خلق و خوی تأثیر می گذارد

شکر همچنین می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد. بر اساس بررسی تصاویر مغز، در افراد جوان و سالم، توانایی پردازش اطلاعات به طور مستقیم با افزایش گلوکز مرتبط است.

مطالعه دیگری در مراقبت از دیابت آماده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هنگامی که به هیپرگلیسمی حاد (قند خون بالا) مبتلا می شوند، دچار غم و اندوه و اضطراب می شوند.

یکی از بزرگترین مطالعاتی که ارتباط بین قند و افسردگی را بررسی می کند – تجزیه و تحلیل رژیم غذایی و خلق و خو ۲۳۲۴۵، که در مطالعه Whitehall 2 شرکت کرد – نشان داد که مصرف مقادیر زیاد شکر با خطر بالاتر ابتلا به افسردگی مرتبط است.

این مطالعه که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، نشان داد کسانی که قند بیشتری مصرف می‌کنند، ۲۳ درصد بیشتر از کسانی که قند کمتری مصرف می‌کنند، در معرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند.

مصرف شکر به مغز آسیب می رساند

افزایش سطح قند خون به رگ های خونی آسیب می رساند. آسیب به رگ های خونی یکی از دلایل اصلی بیماری عروقی دیابت است که منجر به مشکلات دیگری مانند آسیب به رگ های خونی در مغز و چشم و رتینوپاتی می شود.

مطالعات روی افراد مبتلا به دیابت طولانی مدت نشان می دهد که آسیب مغزی پیشرونده منجر به اختلال در یادگیری، حافظه، سرعت عصب حرکتی و سایر عملکردهای شناختی می شود. قرار گرفتن منظم در معرض گلوکز عملکرد ذهنی را کاهش می دهد زیرا سطوح بالای HbA1c باعث کوچک شدن بیشتر مغز می شود.

حتی در افراد بدون دیابت، مصرف زیاد قند منجر به نمرات پایین‌تر در تست‌های عملکرد شناختی می‌شود. به نظر می رسد این به دلیل ترکیبی از قند خون بالا، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و کلسترول بالا باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که رژیم غذایی با قند بالا باعث کاهش فاکتور عصبی مشتق شده از مغز (BDNF) می شود که برای حافظه و یادگیری ضروری است. یک مطالعه منتشر شده در مجله Diabetologia نشان داد که سطوح پایین BDNF نیز با زوال عقل و آلزایمر مرتبط است.

چکیده

همانطور که تحقیقات نشان می دهد، افزودن شکر به غذا خطرناک است. ما می توانیم با تکمیل قند مورد نیاز خود با میوه به جای شکر تصفیه شده از این خطرات جلوگیری کنیم.

خوردن میوه‌های تازه شیرینی غنی‌کننده غذاهای شیرین را متعادل می‌کند و در عین حال فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها را نیز فراهم می‌کند که افزایش قند در جریان خون را کاهش داده و از اثرات منفی آن جلوگیری می‌کند.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.