آنزیم های گوارشی طبیعی و ۱۰ ماده غذایی حاوی آنها


آنزیم های گوارشی طبیعی چیست؟

بسیاری از اندام ها با هم کار می کنند تا سیستم گوارش شما را تشکیل دهند. این اندام ها غذا و مایعاتی را که می خورید می گیرند و به اشکال ساده تری مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها تجزیه می کنند. سپس مواد مغذی از طریق روده کوچک جذب می شوند و به جریان خون منتقل می شوند و در آنجا انرژی مورد نیاز برای رشد و ترمیم را فراهم می کنند. آنزیم‌های گوارشی برای این فرآیند ضروری هستند زیرا مولکول‌هایی مانند چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کنند که جذب آسان‌تر می‌شوند. این مقاله ۱۰ ماده غذایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی را فهرست می کند.

آنزیم های گوارشی چیست؟

هنگامی که غذا می خورید، سیستم گوارش شما پروتئین ها، ویتامین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را به جریان خون جذب می کند، جایی که بدن شما از آنها برای انرژی، رشد و ترمیم استفاده می کند. سه نوع اصلی آنزیم گوارشی وجود دارد:

  • پروتئازها: پروتئین را به پپتیدهای کوچک و اسیدهای آمینه تجزیه می کنند
  • لیپازها: چربی را به سه اسید چرب به اضافه یک مولکول گلیسرول تجزیه می کنند
  • آمیلازها: کربوهیدرات هایی مانند نشاسته را به قندهای ساده تجزیه می کنند

آنزیم هایی مانند لاکتاز، مالتاز و ساکاراز نیز در روده کوچک ساخته می شوند.

هنگامی که بدن قادر به ساخت آنزیم های گوارشی کافی نباشد، مولکول های غذا نمی توانند به درستی هضم شوند. این می تواند منجر به اختلالات گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز شود. اگرچه بدن آنزیم های گوارشی لازم را تولید می کند، اما می توانید با خوردن غذاهایی که به طور طبیعی غنی از این کمک های گوارشی هستند به سیستم گوارش خود کمک کنید.

غذاهایی که حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی هستند

آناناس

آناناس یک میوه استوایی خوشمزه و سرشار از آنزیم های گوارشی است.به طور خاص، آناناس حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی به نام بروملین است.این آنزیم ها پروتئازهایی هستند که پروتئین را به اجزای آن از جمله اسیدهای آمینه تجزیه می کنند.

آناناس یکی از میوه هایی است که حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی است

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های استوایی است که سرشار از آنزیم های گوارشی طبیعی است. پاپایا نیز مانند آناناس حاوی پروتئازهایی است که به هضم پروتئین ها کمک می کند. با این حال، آنها حاوی گروه دیگری از پروتئازها به نام پاپائین هستند.پاپائین همچنین به عنوان نرم کننده گوشت و مکمل گوارشی موجود است.

انبه

انبه یک میوه گرمسیری آبدار است که در تابستان بسیار محبوب است. آنها حاوی آنزیم های گوارشی آمیلاز هستند، گروهی از آنزیم ها که با رسیدن میوه، کربوهیدرات ها را از نشاسته (یک کربوهیدرات پیچیده) به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می کنند. بنابراین با بالغ شدن انبه شیرین تر می شود.آنزیم های آمیلاز نیز توسط پانکراس و غدد بزاقی تولید می شوند. آنها به تجزیه کربوهیدرات ها کمک می کنند تا به راحتی توسط بدن جذب شوند. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود قبل از قورت دادن غذا به طور کامل جویده شود، زیرا آنزیم های آمیلاز در بزاق به تجزیه کربوهیدرات ها برای هضم و جذب آسان تر کمک می کند.

عسل

عسل سرشار از بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنزیم های گوارشی طبیعی است. آنزیم های زیر در عسل به ویژه عسل خام یافت می شود:

  • دیاستازها: نشاسته را به مالتوز تجزیه می کند
  • آمیلازها: نشاسته ها را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می کنند
  • اینورتازها: ساکارز را به گلوکز و فروکتوز تجزیه می کند
  • پروتئازها: پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می کنند

از عسل خام استفاده کنید زیرا عسل فرآوری شده اغلب گرم می شود و حرارت زیاد می تواند آنزیم های گوارشی را از بین ببرد.

موز

موز یکی دیگر از میوه های حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی است که حاوی آمیلازها و گلوکوزیدازها هستند، دو گروه از آنزیم ها که کربوهیدرات های پیچیده مانند نشاسته را به قندهای کوچکتر تجزیه می کنند. مانند انبه، این آنزیم ها با شروع رسیدن موز، نشاسته را به قند تجزیه می کنند. به همین دلیل، موز زرد رسیده بسیار شیرین تر از موز سبز نارس است. موز علاوه بر محتوای آنزیمی، منبع عالی فیبر است که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند. یک موز متوسط ​​(۱۱۸ گرم) دارای ۳.۱ گرم فیبر است.

آووکادو

برخلاف سایر میوه‌ها، آووکادو از این نظر منحصر به فرد است که چربی‌های سالم بالایی دارد و قند کمی دارد. آنها حاوی آنزیم گوارشی لیپاز هستند. این آنزیم به تجزیه مولکول های چربی به مولکول های کوچکتر مانند اسیدهای چرب و گلیسرول کمک می کند که جذب آن برای بدن آسان تر است. آووکادو همچنین حاوی آنزیم های دیگری از جمله پلی فنل اکسیداز است. این آنزیم مسئول قهوه ای شدن آووکادو سبز در حضور اکسیژن است.

کیوی

کیوی منبع عالی آنزیم های گوارشی، به ویژه یک پروتئاز به نام اکتینیدین است. این آنزیم به هضم پروتئین ها کمک می کند و به صورت تجاری برای نرم کردن گوشت های سفت استفاده می شود. علاوه بر این، کیوی حاوی بسیاری از آنزیم های دیگر است که از رسیدن میوه پشتیبانی می کند.

زنجبیل حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی است

برخی از فواید قابل توجه زنجبیل را می توان به آنزیم های گوارشی آن نسبت داد. زنجبیل حاوی یک پروتئاز است که پروتئین ها را به اجزای سازنده آن تجزیه می کند و بر خلاف سایر پروتئازها، به دلیل ماندگاری کوتاه، اغلب برای نرم کردن گوشت استفاده نمی شود. مطالعات روی بزرگسالان سالم و مبتلایان به سوء هاضمه نشان می دهد که زنجبیل با افزایش انقباضات به حرکت سریعتر غذا در معده کمک می کند. ادویه ها، از جمله زنجبیل، به افزایش تولید آنزیم های گوارشی مانند آمیلازها و لیپازها در بدن کمک می کند. زنجبیل برای کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز مفید است.

زنجبیل حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی است

قهوه

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده شیر است که حاوی بسیاری از آنزیم های گوارشی از جمله لیپاز، پروتئاز و لاکتاز است. این آنزیم ها به ترتیب مولکول های چربی، پروتئین و لاکتوز را تجزیه می کنند.

زردآلو

زردآلو حاوی اینورتاز است، یک آنزیم گوارشی که به تجزیه قندهای دروپه کمک می کند و انرژی را به سرعت به سلول های بدن می رساند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که زردآلو می تواند مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوزش سر دل و سوء هاضمه را کاهش دهد.

آخرین کلمه

آنزیم‌های گوارشی پروتئین‌هایی هستند که مولکول‌های بزرگ‌تر مانند چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کنند که راحت‌تر از طریق روده کوچک جذب می‌شوند. آنزیم های گوارشی را می توان از طریق مکمل های غذایی به دست آورد یا به طور طبیعی از طریق غذا خورد. افزودن هر یک از این غذاها به رژیم غذایی به بهبود هضم و سلامت روده کمک می کند.

منابع مقاله

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.