آشنایی با انواع اسیدهای آمینه


نوعی آلانین به نام بتا آلانین جزء ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک و کوآنزیم A است.

این اسید می تواند در بدن تولید شود و سرعت آن به اندازه ای نیست که نوزاد بتواند نیازهای خود را برآورده کند. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آرژنین هستند عبارتند از: خرنوب، شکلات، نارگیل، لبنیات، گوشت قرمز، بلغور جو دوسر، بادام زمینی، سویا، گردو و جوانه گندم.
توجه: افراد مبتلا به عفونت های ویروسی نباید آرژنین مکمل مصرف کنند و باید از خوردن غذاهای غنی از آرژنین خودداری کنند، زیرا آرژنین باعث رشد نوع خاصی از ویروس می شود. ممکن است برای زنان باردار و شیرده مناسب نیست.
طبق آزمایشات و تحقیقات، مصرف آرژنین به مدت چند هفته و به مقدار زیاد می تواند باعث زبری پوست شود.

معرفی مکمل های ورزشی

این اسید آمینه باعث فرآیندی می شود که در آن یک اسید آمینه به اسید آمینه دیگری تبدیل می شود و این فرآیند در کبد انجام می شود.
توجه: آسپاراژین عمدتاً در منابع گوشتی یافت می شود.

این اسید آمینه نوعی پروتئین گیاهی است و در دانه های جوانه زده نیز یافت می شود.

اگر مقدار آهن، ویتامین B1، ویتامین B6 و اسیدهای آمینه لیزین و متیونین کافی باشد، بدن می تواند کارنیتین تولید کند، علاوه بر این، این اسید آمینه به میزان مناسب ویتامین C بستگی دارد.
مصرف ناکافی هر یک از مواد فوق باعث کاهش این اسید آمینه می شود. کارنیتین را می توان از غذاهایی مانند گوشت قرمز و سایر غذاهای با منشاء حیوانی نیز به دست آورد.
❗توجه: در بسیاری از موارد، کمبود کارنیتین تا حدی منشأ ژنتیکی دارد که به دلیل اختلالات ارثی در سنتز کارنیتین است.
علائم احتمالی کمبود کارنیتین:
احساس گیجی و بی حالی کنید
درد قلب
ضعف عضلانی
چاقی و اضافه وزن
توجه: مردان به دلیل توده عضلانی بزرگتر معمولاً به کارنیتین بیشتری نسبت به زنان نیاز دارند.
انواع: کارنیتین مکمل به اشکال مختلف: D_Carnitine، L_Carnitine، DL_Carnitine،
استیل ال کارنیتین، این مرد بهتر است

غذاهای حاوی بیشترین آمینو اسید را بشناسید

این اسید آمینه عمدتاً در کبد یافت می شود.

گاما آمینوبوتیریک اسید
استفاده از اسید گاما یا اسید آمینوبوتیریک به عنوان مسکن تقریباً مانند دیازپام و سایر داروهای تفریحی استفاده می شود.لازم به ذکر است که این اسید اعتیاد آور نیست.
گاما اسید برای درمان صرع و فشار خون بالا استفاده می شود.
❗توصیه: مصرف زیاد گاما اسید منجر به افزایش اضطراب، تنگی نفس، بی حسی اطراف دهان و احساس سوزش در اندام تحتانی به خصوص دست و پا می شود.
نکته: اسید گاما آمینوبوتیریک از اسید گلوتامیک سنتز می شود و در مغز، قلب، ریه ها و کلیه ها یافت می شود.

اسید گلوتامیک
این اسید آمینه بخشی از ساختار اسید فولیک است.
اسید گلوتامیک به درمان بیماری های روانی و رفتاری کمک می کند.
نکته: از این اسید برای درمان صرع، عقب ماندگی ذهنی، تشنج و کبودی عضلانی، زخم و … استفاده می شود.

منابع غذایی حاوی گلوتامین

این اسیدهای آمینه به مقدار زیاد در ماهیچه ها یافت می شوند و زمانی که برای سنتز پروتئین ماهیچه مورد نیاز هستند، گلوتامین به راحتی در دسترس است.
این اسید آمینه برای ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی سختی دارند مفید است زیرا گلوتامین به ساخت و محافظت از عضلات کمک می کند.

گلوتامین
چند نمونه از مزایای مکمل ال_گلوتامین:
▪️کمک به بیماری های جدید روده
به درمان زخم های گوارشی کمک می کند
کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه های مضر
تقویت فعالیت های ذهنی
کاهش مشکلات مربوط به سن
▪️کاهش هوس قند و الکل
توجه: بسیاری از مواد گیاهی و حیوانی حاوی اسید آمینه گلوتامین هستند.
استفاده از جعفری خام و اسفناج از منابع مفید این اسید هستند.
توصیه: افرادی که از سیروز کبدی، بیماری های قلبی و کلیوی رنج می برند از مصرف گلوتامین خودداری کنند.

همه چیز درباره مکمل گلوتامین

منابع حاوی اسید آمینه والین عبارتند از:
لبنیات، غلات، گوشت، قارچ، گندم، پروتئین سویا، مکمل های والین باید همیشه با سایر اسیدهای آمینه شاخه دار مانند ایزولوسین و لوسین مصرف شوند.

این اسید آمینه یک آنتی اکسیدان قوی است که در کبد تولید می شود و بزرگترین منبع آن نیز در کبد است.
گلوتاتیون مستقیماً از کبد وارد جریان خون می شود، جایی که به حفظ یکپارچگی گلبول های قرمز خون و محافظت از گلبول های سفید کمک می کند.
وجود این اسید آمینه برای متابولیسم کربوهیدرات ها مورد نیاز است، علاوه بر این، گلوتاتیون برای تجزیه و از بین بردن چربی های اکسید شده که باعث بیماری اصلی عروق می شود، لازم است. آن کمک می کند.
کمبود و کاهش گلوتاتیون با تاثیر بر سیستم عصبی باعث رفتارهای غیرعادی مانند رفتار ناهماهنگ، اختلالات روانی، لرزش و اختلالات تعادلی می شود.
از طرف دیگر، کمبود گلوتاتیون می تواند منجر به پیری زودرس شود.
برای افزایش میزان گلوتاتیون بهتر است از موادی که آن را به صورت ترکیبی تشکیل می دهند از جمله:
سیستئین، گلوتامیک اسید، گلیسین.

افزایش میزان این اسید آمینه در بدن باعث خستگی و بی حالی می شود اما توجه داشته باشید که مقدار مناسب آن باعث افزایش انرژی می شود.

اسیدهای آمینه ایزولوسین، لوسین و والین برای ورزشکاران ارزش زیادی دارند زیرا این اسیدها انرژی و استقامت را افزایش می دهند و به درمان و ترمیم بافت عضلانی کمک می کنند.
پس از تحقیقات و آزمایشات مشخص شد که در افراد مبتلا به اختلالات جسمی و روانی کم است.

کدام غذاها حاوی BCAA هستند؟

ممنبع غذایی حاوی ایزولوسین:

بادام، مرغ، نخود، تخم مرغ، ماهی، عدس، جگر، گوشت قرمز و غیره.
ایزولوسین نیز به عنوان مکمل موجود است. ایزولوسین مکمل باید با مقادیر متناسبی از دو اسید آمینه لوسین و والین مصرف شود.
نکته: مکمل های غذایی ترکیبی وجود دارند که حاوی ترکیبی از این اسیدهای آمینه هستند، مانند. B.BCAA.

درباره BCCA بیشتر بدانید

لوسین یک اسید آمینه ضروری است و به آمینو اسیدهای شاخه دار تعلق دارد (ایزولوسین و والین از دیگر اسیدهای آمینه از این نوع هستند).
منابع حاوی لوسین عبارتند از: برنج قهوه ای، لوبیا، گوشت قرمز، آجیل، آرد سویا و گندم کامل.
توصیه: مقدار لوسین، ایزولوسین و والین باید متعادل باشد، باید به مقدار طبیعی و معقول مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به طور موثری باعث بیماری طاعون و افزایش آمونیاک در بدن شود.

با افزایش سطح مواد سمی در بدن، نیاز بدن به متیونین نیز افزایش می یابد.
بدن آمینو اسید میوتین را به آمینو اسید سیستئین که جزء اصلی گلوتاتیون است تبدیل می کند و از تجزیه گلوتاتیون جلوگیری می کند زیرا گلوتاتیون سموم کبد را خنثی می کند به همین دلیل این اسید آمینه از کبد در برابر ترکیبات سمی محافظت می کند.
منابع غذایی مفیدی که حاوی متیونین هستند عبارتند از: لوبیا، تخم مرغ، ماهی، سیر، عدس، گوشت قرمز، پیاز، سویا، دانه ها و ماست.

این اسید آمینه به سه شکل مختلف وجود دارد: D، DL و L.
این موجود هست
شکل L_ شناخته شده ترین است.
فنیل آلانین ماده سازنده پروتئین ها، افزایش عملکرد ذهنی و کاهش اشتهای بدن است و برای افراد مبتلا به پارکینسون مفید است.
توصیه: افراد مبتلا به حملات اضطرابی، دیابتی ها، افراد مبتلا به فشار خون بالا، اختلالات فنیل کتونوری و افراد مبتلا به سرطان یا مشکلات پوستی از مصرف فنیل آلانین خودداری کنند.

تاثیر مکمل اسید آمینه بر بدن

این اسید آمینه با کمک به تولید کلاژن و کاهش از دست دادن کلاژن از طریق روند پیری، پوست را بهبود می بخشد و همچنین پرولین برای التیام و التیام غضروف ها و تقویت مفاصل، تاندون ها و عضلات قلب مفید است.
پرولین با کمک ویتامین C به حفظ سلامت بافت کمک می کند.
توجه: پرولین عمدتاً از منابع گوشتی به دست می آید.

تائورین یک آمینو اسید است که در تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز و شیر یافت می شود.
تورین را می توان در کبد از سیستئین و در سایر قسمت های بدن از متیونین تهیه کرد، به شرطی که ویتامین B6 کافی وجود داشته باشد.
اسید آمینه تورین نقش مهمی برای گیاهخواران دارد و از بیماری های متابولیک و ارثی جلوگیری می کند.

بهترین منابع غذایی حاوی این اسید آمینه عبارتند از:
برنج قهوه ای، گوشت قرمز، بادام زمینی، پروتئین سویا و غیره.
تریپتوفان به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس نیست.
مکمل های تریپتوفان که باعث سردردهای زیادی می شد و من اغلب فکر می کردم اسید آمینه تریپتوفان است.
طبق تحقیقات، مشخص شده است که این مکمل باعث ایجاد علائمی مانند خستگی، درد عضلانی، مشکلات تنفسی و غیره می شود که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممنوع شده است.

منابع طبیعی حاوی اسید آمینه تیروزین عبارتند از: موز، بادام، لبنیات، تخم‌مرغ کدو تنبل، دانه‌های کنجد، لوبیا سبز،
تیروزین توسط فنیل آلانین در بدن تولید می شود.
بهتر است از مکمل های تیروزین قبل از خواب یا همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات استفاده کنید.
توصیه: مصرف غذاهای حاوی تیروزین را به شدت محدود کنیم و از مصرف مکمل های حاوی تیروزین خودداری کنیم، زیرا این امر منجر به افزایش ناگهانی فشار خون می شود.

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.